/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fliser i badeværelse med trævægge?
Fra : mjanneh
Vist : 8882 gange
20 point
Dato : 04-06-11 20:45

Hej

Jeg har et sommerhus, bygget i træ. Dette gælder selvfølgelig også for badeværelset, som har betongulv beklædt med gulvfliser og trævægge og -loft.

Hidtil har vi haft en brusekabine stående i hjørnet, men den vil jeg gerne bytte ud med et fastere arrangement med brusegulv og en form for glasvæg.

På to af bruserens vægge - ind mod det eksisterende hjørne, tænker jeg at sætte fliser. Mit spørgsmål drejer sig om opsætningen af disse fliser.

(Træ)væggen, de skal sidde på, består af profilbrædder, og er således ikke jævn. Kan jeg sætte fliser direkte på træet eller skal der en eller anden form for plade bagved? Den færdige flisevæg vil jo være vandtæt, så yderligere vådrumssikring behøves ved ikke?

Er der noget, man skal være opmærksom på? Flisefladerne vil være omkring 80 cm brede og 2 m høje. Hjørnesamlingens fuge skal laves i silikone, men ellers?

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 30 point
Dato : 04-06-11 21:01

Du er nødt til at sætte gips på væggen før du fliselægger.
Skru en vådrumsgips på væggen -saml hjørnerne med en armeringstape ( den har flisehandleren)
Også hjørnet ned mod gulvet-Smør så en vandtæt membran på gipsen og gulvet og læg de fliser du vil have lagt.
Husk en god ventilator over bruseren , helst en som er hygrometerstyret (fugtstyret)
Det skulle kunne gøres på den måde.

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-06-11 21:06

Enig

Hvis du vil have keramiske fliser skal der en mere stiv grund end profilbrædder.

Man skalæ være meget omhyggelig med fugtsikringem, når der er organiske materialer ( træ) i væggen. Men gøres det overordentlig omhyggeligt med membranen , kan det gå godt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-06-11 21:42

hvis du skal lave noget der duer, skal du fjerne profilbrædderne og sætte fermacellplader o i stedet for. man kalder dem også for fibergips. det er et meget stabilt materiale som du kan lime fliserne direkte på.
du skal huske at der skal gummihud under fliserne både på gulvet og væggene i brusehjørnet.
spørg om brochurer om det på trælasten. de har alt hvad du skal bruge og ved en masse om hvordan du gør.

tømreren

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-06-11 22:32

Hvis badeværelset er under 3,25 m2, eller mindre end 1,3 m bredt, SKAL hele badeværelset etableres som vådzone, se

http://www.bolius.dk/alt-om/badevaerelse/artikel/love-og-regler-om-badevaerelser/

Det kan give problemer med forsikringsdækning og pris ved senere salg, hvis reglerne for badeværelser ikke er overholdt.

Kommentar
Fra : mjanneh

Dato : 04-06-11 23:55

Tak for kommentarer indtil videre.

Når der nu er tale om et eksisterende badeværelse, så er det vel allerede etableret som vådzone? Men det er nu større end 3,25m2.

Den eneste forskel er jo, at jeg erstatter en eksisterende brusekabine med en fast bund samt glasafskærmning.

Men fint nok med vådrumsgips mm. Jeg kan godt følge at det bedste ville være at fjerne profilbrædderne, men så bliver projektet for stort og jeg bliver aldrig færdig. Det er trods alt også bare et sommerhus

Gulvet er allerede flisebelagt, så det rører jeg ikke ved.

Ifgl bolius (tak for linket) står der følgende:

"Der findes i princippet tre metoder, som du kan bruge, for at få vandtætte vægge i badeværelset:

1) Du kan vælge vægge, der i sig selv er vandtætte. Det gælder f.eks. vægge af beton, der anses for at være vandtætte, hvis betonen har en vis tykkelse og kvalitet.

2) Du kan give væggene en vandtæt belægning, f.eks. et vandtæt flisesystem eller en pvc-belægning (vinyl).

3) Du kan give væggene en vandtæt membran. Det kan f.eks. være en gummi- eller plastfolie, der fås i ruller (banevarer), eller det kan være en flydende gummimasse, som smøres på og derefter hærder til et vandtæt lag."

og et andet sted står "Gipsplader i badeværelset skal sættes op i to lag i hele rummet.".

Dette ville jeg nok læse som at flisebelægningen er OK, blot er det dumt at sætte den på profilbræddevæggen. Gipsmuligheden duer ikke, hvis det skal gælde hele rummet. Så er jeg faktisk tilbage ved at skulle pille profilbrædderne af der, hvor brusenichen skal være, sætte noget stabilt op. Og så fliser ovenpå, evt. med membran under.

Er det sådan?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-06-11 00:16

Hvis profilbrædderne i sig selv danner en rimelig stiv væg, vil jeg tro at et lag gips , med godt med skruer i brædderne, er nok til at give en stiv nok væg, sammen med brædderne.
Det afhænger naturligvis af bræddernes kvalitet, tykkelse og afstand mellem understøtninger.

Fjerner du brædderne, skal der to lag gips til.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-06-11 08:43

Med 30 cm mellem understøtningerne og 15mm fibergips, skulle det også blive stift nok, uden profilbrætter.
Jeg vil advare mod at sætte keramiske fliser på en for eftergivelig væg. De vil knække eller ikke åbne i fugerne, alt efter hvor stærke de er og hvilket klæbe-fugemateriale du bruger.

Alternativet er en af de plast eller laminatplader, som ligner en flisevæg.

Kommentar
Fra : mjanneh

Dato : 05-06-11 14:38

"Jeg vil advare mod at sætte keramiske fliser på en for eftergivelig væg. De vil knække eller ikke åbne i fugerne, alt efter hvor stærke de er og hvilket klæbe-fugemateriale du bruger. "

Jep - det er jeg helt med på ikke duer. Jeg må lave en nøje vurdering af væggen og dens eftergivelighed. Jeg tror, det må blive enten eksisterende profilbrædder + ekstra stiv plade, eller minus eksisterende væg + 2 stive plader.

Da jeg for 1000 år siden arbejdede på byggeplads brugte man noget ret stærkt krydsfiner til bl.a betonstøbning. Tror de hed blyferplader (men ved ikke, hvordan det staves). Er de et alternativ, som evt. er stærkere?

Kunne man imødegå evt. for stor fleksibilitet i underlaget ved at sætte mosaikvæv op og så fuge med noget elastisk? Men det bliver måske noget møg ...

Plast og laminat er jeg klar over er muligheder. Det slipper dog aldring ind i hit hus!

Godkendelse af svar
Fra : mjanneh

Dato : 08-06-11 17:16

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-06-11 18:46

selvtak..........
Håber du får fixet badet