/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
tis i madras
Fra : lham
Vist : 5814 gange
100 point
Dato : 04-06-11 12:19

sengevæder har tisset igennen og ned i en af mine madrasser.
Er der noget kemi man kan bruge for at fjerne lugt /skjolder/selve fugten udover alm luftning ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-06-11 12:22

Hejsa og øv.
Prøv med Rodalon.
Vask det så godt du kan.. ...det gør ikke noget den bliver mere "våd"
Det tager lugten og så ud i vejret med den madras til den tørre igennem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-11 12:22

Det ultimative er det du kommer i klosettet, WC rens...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-06-11 13:42

Prøv som piaskov skriver.

Vask med rodalon, det fjerner lugten.

Hvis "sengevæderen" er en del af husstanden eller en gæst som senere skal overnatte hos dig, så forebyg uheldet med et vådliggerlagen.

Det kan bl.a. købes her

http://www.jysk.dk/4/294/658/659/1404500/a/catalog-sales

Citat
svendgiversen

Dato : 04-06-11 12:22

--------------------------------------------------------------------------------
Det ultimative er det du kommer i klosettet, WC rens...

Er du seriøs eller prøver du på at være morsom ????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-11 13:50

Det sidste, Undskyld,
Svend

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-06-11 14:28

Meget VC rens er med stærk syre, endda med saltsyre. Det kan madrassen absolut ikke tåle.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 04-06-11 15:03

Ja, en Rodalonopløsning i vand er et vidundermiddel men tilsæt lidt klorin for skjolder. Hvis du har mulighed for at får madrassen uden for og give området den store tur med børste og derefter lade den tørre op i solen er det fint.

Accepteret svar
Fra : jeanettesmor

Modtaget 100 point
Dato : 04-06-11 21:32

Vand, vand, vand, vand - mange gange igennem pletten inden du gør brug af Rodalon.

Madrassen er gennembødt i forvejen, så mere væde i form af rent vand gør ingen skade, men det tager det værste lugt og skyller urinen helt ud.

Til allersidst kan du gennemskylle med Rodalonopløsning og så er det bare om at lade madrassen gennemtørre, helst i frisk luft.

Klorin er bestemt ikke nogen god idé.

Jeg har brugt metoden ved kattetis, som jo er noget værre end menneskers. Det lykkedes at gøre madrassen brugbar.

Skjolder derimod - tja, de er ikke lette at få has på. Måske et nyt betræk?

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 05-06-11 07:53

Tak for svaret jeanettesmor.

jeg er i gang med dit projekt -klorin er jeg heller ikke vild med i soverum.
Har i flere omgange mellem vand strøet godt medvejsalt på -det suger vand/fugt .
Håber projektet kan afsluttes inden regen kommer i morgen.
Skidt med skjder- blot den bliver lugtfri