/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Et kontroversielt spørgsmål
Fra : Dulcona
Vist : 2213 gange
300 point
Dato : 02-06-11 18:47

Jeg har en bekendt som ønsker at forlade denne verden på en stilfærdig og smertefri måde. Han har indviet mig i metoden og spørger om det kan gå galt.

Jeg var i begyndelsen lidt vaklende og underlig tilpas ved hans spørgsmål, da min første tanke var at jeg burde gøre noget. Samtidig opfattede det som en meget stor tillidserklæring, så jeg valgte ikke at foretage mig noget. Personen er klokkeklar i hovedet, men døjer med en masse ledsmerter, diabetes og veldokumenteret begyndende sygdom i hjerte, kredsløb og åndedrætsveje, som inden for en meget overskuelig fremtid kun vil blive værre og til sidst invalidere ham. Sluttelig vil han ende på et plejehjem lænket til en kørestol eller en seng, og det vil han under ingen omstændigheder.

Med dette in mente, er jeg nu klar over at jeg ikke skal gøre noget. Jeg vil dog ikke direkte medvirke til hans final exit.

Metoden er (det er ikke en jeg har fundet på) at indtage en lille overdosis benzodiapin for at få lidt ro og falde i søvn. Dette sker i et lukket rum, hvor der samtidig kører en motor uden katalysator, så CO - gassen skulle gøre resten af arbejdet mens han sover. Og så skulle den ski være barberet som han siger.

Spørgsmålet er om der er risiko for at motoren vil gå i stå, før den har fuldført sit arbejde, på grund af iltmangel. Efterhånden som rummet fyldes med CO-gas må ilten jo også forsvinde. Det ville jo være frygteligt hvis det gik "galt" så han kunne "reddes" og blive vækket til fremtid til en som fuldkommen hjerneskadet invalid.

Jeg siger med det samme, at jeg ikke gider nogle tåbelige eller fordømmende svar eller forslag til hvad jeg burde gøre eller undlade at gøre - jokes okay... men spørgsmålet er seriøst og jeg forventer at Kanduerne som ytrer sig i denne tråd er ligeså.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-06-11 19:02

Jeg har ingen gode jokes, sådan lige på stående fod, og jeg skal bestemt ikke fordømme. I og for sig kan jeg godt forstå, at han har et et sådant ønske. Jeg skal ikke kunne sige, om det er en effektiv metode, han har valgt, da jeg ikke selv har afprøvet det (okay - det var måske en joke alligevel )

En enkelt ting, jeg synes, han skal overveje, det er: Hvem skal finde ham? Da han nu har betroet sig til dig, synes jeg godt, du kunne stille ham dét spørgsmål. Tænk hvilket chock, det må give de nærmeste, hvis ikke de er forberedt! Og det fortjener de vel ikke?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-11 19:23

Du er en god ven.

Der har før været dødsfald ved brug af grill indendørs. Varme gløder bruger ilt. Så var det ikke en bedre mulighed? Og måske en mere sikker.

Og jeg vil ønske at jeg har en ven som dig den dag jeg ikke vil være her mere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-11 19:40

torsk

Kommentar
Fra : grow

Dato : 02-06-11 19:40

Nu ved jeg ikke hvor mobil din ven er, men måden som han vælger at benytte skal være en metode han selv kan udføre. Ved den mindste mistanke om at han har fået hjælp til dette, så er "fanden løs" da aktiv dødshjælp endnu ikke officielt er tilladt her i landet.
F.eks. Sidder i kørestol og har selv kørt grillen ind i huset, jævnfør granner01's eksempel.
Hvad med en lille køretur til Sweitz? Er det ikke der, det er tilladt med læge?

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 02-06-11 19:50

Pifo
Det har jeg faktisk spurgt om, og han siger at det er der taget højde for, og at det vil være pro-folk som dukker op først. Jeg formoder at det er politi eller reddere. Jeg gik ikke nærmere ind på det, da spørgsmålet sådan set var afklaret. De i familien som han synes skal have besked, har han skrevet et par ord til, som de får med posten, når det uigenkaldeligt er slut. Jeg kunne forestille mig at det ville være op til en weekend, så brevene er 2 - 3 dage om at nå frem. Men jeg må ikke få at vide hvornår...Meget forståeligt. Jeg har jo muligheden for at snyde ham, hvis jeg ved for meget.

Endelig må jeg sige, at han virkelig har styr på tingene. Hans indbo er nøje beskrevet med hvem der skal have hvad og mange andre praktiske detaljer, såsom personlige papirer fundet frem, så de efterladte ikke skal rode det hele igennem for at finde hvad der skal bruges.

Tak granner.
Den med grillen...Tjaeee hvis det var mig selv, ville jeg ikke lade mig friste af en grill, for jeg ville med det samme fiske en god bøf frem og grille den først. Jeg har læst om det med grill som enkeltbillet, men hvor sikkert er det? Det skal jo virke 100 %, så der ikke pludselig hives den føromtalte dybt hjerneskadede person ud af grillhytten. Lidt "spændende" at være vidne til en really final exit live, men så sandelig også skræmmende. Gir sgu stof til eftertanke.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 02-06-11 20:03

Sorry...!Spændende er ikke det rette udtryk, men lige hvad der faldt mig ind

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 02-06-11 20:09

Ja, livet kan være en barsk affære, især når man er ramt af en sygdom, som kun bliver værre og værre. Så jeg kan sagtens forstå din vens beslutning, da jeg nok ville vælge samme vej selv, hvis jeg var i hans situation.

Og så håber jeg for dig, at du kan håndtere den store tillid, som din ven giver dig. Selv om det er flot, kan det måske være svært for dig, at sidde inde med den triste viden.

Og noget helt andet: Måske skulle vi grille teil for hans/hendes underlige indlæg .

Kærligst, Kirstine

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 02-06-11 20:17

Det er ikke kun teils indlæg der er underlige, men hele personagen. Men nu er den smidt ud forever i samtlige mine tråde.

Det skal nok gå granner. Jeg er robust, selvom det selvfølgelig sætter en masse tanker igang.

For lige at spore tråden tilbage til det faktiske sp.... Ikke at de indkomne kommentarer gør noget (lige bortset fra idioten teils), men for at holde spørgsmålet i fokus.

Citat
Metoden er (det er ikke en jeg har fundet på) at indtage en lille overdosis benzodiapin for at få lidt ro og falde i søvn. Dette sker i et lukket rum, hvor der samtidig kører en motor uden katalysator, så CO - gassen skulle gøre resten af arbejdet mens han sover. Og så skulle den ski være barberet som han siger.

Spørgsmålet er om der er risiko for at motoren vil gå i stå, før den har fuldført sit arbejde, på grund af iltmangel. Efterhånden som rummet fyldes med CO-gas må ilten jo også forsvinde. Det ville jo være frygteligt hvis det gik "galt" så han kunne "reddes" og blive vækket til fremtid til en som fuldkommen hjerneskadet invalid.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-11 20:19

Metoden med en motor er ikke sikker .................. da den kan gå i stå.
Går den i stå på grund af iltmangel - dør vedkommende dog også af iltmangel.

Jeg har ingen mening om selve handlingen.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 02-06-11 20:19

Sorry igen. Det var ikke til granner men til majoren Tror jeg trænger til en god kop kaffe....

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 02-06-11 20:26

Okay Eyvind. Men hvis det forudsættes at motoren er driftsikker og ikke af den grund stopper, vil den ønskede effekt altså opnås.

Og du har ret...handlingen kan diskuteres, men som med så meget andet etisk, er der delte meninger om dette. Min mening er, at det når det drejer sig om ens egen person er der frit valg på alle hylder, så længe man ikke unødigt udsætter andre for ubehageligheder. Så længe staten ikke tillader at man tager sit eget liv med professionel hjælp, må man jo bruge de metoder som gives alm. mennesker. Mange metoder er direkte groteske, men disse kan vel begrænses, hvis man kunne få autoriseret hjælp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-11 20:33

Citat
Og du har ret...handlingen kan diskuteres

Jeg diskuterer ikke handlingen, for det har jeg ikke baggrund for.
For mig er det vigtigere at selve metoden ikke er til fare, eller ulempe for andre.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-11 20:35

Kom til at tænke på en gasovn. Den bruger ilt for at brænde. Den slukker først når der ingen ilt er men så fyldes rummet med gas. Gassen fortrænger ilten. Men gassen er ikke giftig.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-06-11 20:35

Han kunne jo forsøge en dag at lade motoren gå i længere tid og se, om den går i stå (med åbne vinduer). Hvis ikke den gør det efter en given tid, så er sandsynligheden for, at hans projekt lykkes, ret stor.
Ikke at det giver nogen garanti, men alligevel en større tro på, at det ender med det ønskede resultat.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 02-06-11 20:54

Citat
For mig er det vigtigere at selve metoden ikke er til fare, eller ulempe for andre

100 % enig, men lidt til gene vil man jo altid være.

God idé pifo. Den vil jeg lade gå videre.

Dur ikke granner. Det er kun mennesker i din alder der har gasovn lool og desuden er gassen ret eksplosiv og kan være til fare for andre og i hvert tilfælde til megen ravage

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-06-11 21:08

Man dør vist hurtigere af kulilteforgiftning end af iltmangel.

For mange år siden før katalysatorernes tid var der en fyr der døde da han rodede med noget bag på sin bil med motoren i gang, og det var ude i fri luft.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 02-06-11 21:11

Selv om det er skrækkeligt at snakke om, hvordan man bedst tager livet af sig, uden at ligge nogen til særlig stor last bagefter, så tror jeg altså, at en stor grill i et meget tætnet lille rum vil være den bedste løsning. Så vidt jeg husker, er det kun et par uger siden, at der var nogle, der døde netop på grund af, at de havde taget en ikke slukket grill ind i huset!

Citat
Tror jeg trænger til en god kop kaffe....

Velbekomme . Jeg snupper også lige en kop, for eens gamle hoved bliver noget træt/trist af denne tråd.

Kirstine

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-06-11 21:30

Citat
Så vidt jeg husker, er det kun et par uger siden, at der var nogle, der døde netop på grund af, at de havde taget en ikke slukket grill ind i huset!

Der har ihvertfald været noget med nogen hvor det var meget tæt på.

Din ven kan jo tænde grillen og stege sig en god bøf, bagefter tager han så grillen med ind i stuen eller soveværelset for at holde varmen, husker "selvfølgelig" at lukke terrassedøren.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-06-11 21:40

Citat
Så vidt jeg husker, er det kun et par uger siden, at der var nogle, der døde netop på grund af, at de havde taget en ikke slukket grill ind i huset!

Det var første tilfælde i DK, men det er sket mange gange i USA.
Men for nogle måneder siden var der en kvinde på Amager der valgte at slå sin mindre datter og sig selv ihjel på denne måde.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 02-06-11 22:54

Som grow nævner, findes der jo den schweiziske selvmordsklinik "Dignitas" (assisted suicide).

Det var måske værd at undersøge?

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 03-06-11 11:05

Nu må i holde op Dulcona, man skal ikke begå selvmord med ting der kan skade andre.
Man skal have fat i 50 stk Fenemal, som er et stærkt sovemiddel af Barbiturklassen de eneste der er tilbage at få på recept idag.
Man skriver et brev til myndighederne, hvem må i selv om, poster det og går hjem og tager de 50 piller så går det hele af sig selv.
Sådan vil jeg gøre det hvis jeg fik sådan en sygdom.
MVH:alan57

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 03-06-11 12:52

Tjaeee allan...Du fattede ikke en skid af spørgsmålet. Jeg spurgte ikke om, hvordan du eller andre ville gøre, men om noget konkret, i forhold til en i forvejen valgt metode, som du kan se øverst i tråden.

Dernæst er dit forslag med Fennemal idiotisk. Det vil være næsten umuligt at fremskaffe den mængde Fennemal, da der kun udstedes recept på dette præparat hvis du lider af epilepsi, alkoholmisbrug og svangerskabsforgiftning. Hvilken af disse diagnoser vil du anbefale en mand som ikke drikker, ikke lider af epilepsi og selvsagt ikke er gravid. At købe det på gaden er ligeså idiotisk, da det formentlig er noget falsk du betaler for. Sidst men ikke mindst, så vil den angivne metode, som er beskrevet i det første indlæg ikke være mere generende for andre end dit tåbeforslag med Fennemal ville være.

Så allan du var så afsporet som det næsten kan lade sig gøre. Gør mig en tjeneste...tænk dig om og besvar mit spørgsmål, eller vær sød at tie.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 03-06-11 13:01

Ja du har ret Dulcona, så tag til udlandet eller få loven lavet om her hjemme det er da meget nemmer end at skaffe 50 piller, opfinsomheden er åbentbart ikke så stor.
Når man nu kan gå en tur på gaden og købe noget Heroin så er det klart at det er umuligt at skaffe de andre, joh du har nok ret.
alan57

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 03-06-11 13:20

Citat
så tag til udlandet eller få loven lavet om her hjemme det er da meget nemmer end at skaffe 50 piller, opfinsomheden er åbentbart ikke så stor.

Det er vist nærmere din opfindsomhed der ikke er for stor, og du kan åbenbart ikke finde ud af hvad jeg mener når jeg skriver:
Citat
Jeg siger med det samme, at jeg ikke gider nogle tåbelige eller fordømmende svar eller forslag til hvad jeg burde gøre eller undlade at gøre - jokes okay... men spørgsmålet er seriøst og jeg forventer at Kanduerne som ytrer sig i denne tråd er ligeså
Så ciao allan

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-11 14:19

Mulighederne er mange.
Men når det skal være med motor, så skal motoren naturligvis være driftsikker, -hvordan han så vil sikre sig det?
Og derudover skal rummet være lille og tæt....

--Der er for mange variabler til at man helt klart kan sige, om forsøget vil lykkes første gang.

Hvis jeg skulle foretrække den udgang (hvad jeg ikke skal!) -så ville jeg anskaffe en CO-detektor som man kan købe dem til f.eks. garager.

Og så ville jeg lave forsøg i badeværelset, med motoren gående og detektoren anbragt i den højde, hvor jeg selv ville lægge mig når det blev alvor. Og badeværelset ville jeg tætne, så CO ikke ville slippe ud under døren eller gennem vinduessprækker. Jeg ville så sætte motoren i gang, forlade rummet og tage tid på, hvor længe der ville gå før luften indeholdt en dødelig koncentration af CO. Og det forsøg ville jeg foretage flere gange, forhåbentlig med samme resultat. Hvis ikke resultatet blev nogenlunde det samme hver gang, så ville jeg droppe den metode.

---Nogle (dyrere) detektorer kan vise indholdet af CO ppm i luften. Andre giver bare signal når indholdet bliver for højt.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 300 point
Dato : 03-06-11 15:04

C02 kunne være et godt alternativ. Det kræver så liiige man kan få en flaske, men det bruges masser af steder og er nogenlunde tilgængeligt. I et lille rum, burde det ret effekt ombringe en.
Citat
CO2

Generelt

Kuldioxid (CO2) er en lugt- og farveløs gasart, der består af et kulatom og to iltatomer. CO2 er en såkaldt drivhusgas og dannes ved stort set alle forbrændinger af kulstoffer og ilt.

CO2 er tung og kvælende. Ved indånding i meget høje koncentrationer mærker man en sur smag i munden og en stikkende fornemmelse i hals og svælg. Årsagen er at gassen opløser sig og danner kulsyre.

Op til 5 % CO2 giver forøget åndedrætshastighed,
hovedpine etc.
Over 5 % CO2 medfører risiko for bevidstløshed og død.

Ved forgiftning

Personer, der er påvirket af gasformigt kuldioxid, skal bringes i fri luft.

Ved bevidstløshed på grund af oxygenmangel bringes den tilskadekomne i fri luft.

Hold personen varm og i ro. Tilkald ambulance.

Benyt kunstig åndedræt ved vejrtrækningsstop.

Toxikologisk information

Kvælende ved indånding, da CO2 fortrænger luftens ilt. Selv i små mængder forårsager CO2 hurtigt hjertesvigt.

Symptomer

Hovedpine

Ildebefindende

Opkastninger

Kan efterfølges af bevidstløshed.

Kemisk info
Lugt: Ingen advarsel via lugt. Høje koncentrationer giver dog en svagt stikkende lugt.

Udseende: Farveløs.
Egenskaber: Gassen er tungere end luft. Risiko for ophobning i lukkede rum, specielt på gulvplan. Højeste CO2-indhold findes normalt ved rummets laveste punkt.

Kølebranchen, bryggerierne (til sodavandmaskiner) og mekanikere ligger inde med flasker.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 03-06-11 15:30

Snedig.
Tak for et i denne sammenhæng godt indlæg. Ideen er ikke så tosset, men det er ulig meget nemmere med kulilte, som han jo har ved "hånden"

Birgitta. Man kan da bare købe et marsvin for en 50'er og prøve med den først. Virker det, er den jo OK

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 03-06-11 16:06

Det kommer an på hvor man færdes. Er man i værtshusmiljøet, eller kender en mekaniker/kølemand har man masser af flasker på lager. I et mindre rum burde det være effektivt. Bryder mig ikke om tanken om selvmord. Det er noget frygtelig noget for dem der skal rydde op. Det være sig så ligegyldig hvilken metodik der anvendes. Er man uhelbredelig og dødbringende syg, er min oplevelse at hospicerne leverer en sober og god smertelindrende behandling. Og menneskeligt er de simpelthen fremragende til at få det til at foregå på en nogenlunde værdig måde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-11 16:45

Dulcona. Fin løsning!
Jeg vidste ikke at din ven var et marsvin.

Citat
Jeg siger med det samme, at jeg ikke gider nogle tåbelige eller fordømmende svar eller forslag til hvad jeg burde gøre eller undlade at gøre - jokes okay... men spørgsmålet er seriøst og jeg forventer at Kanduerne som ytrer sig i denne tråd er ligeså.

Måske skulle du svare i samme ånd som du ønsker at blive mødt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-06-11 17:02

Hmm,hvis det "bare" var et marsvin der skulle aflives, så handlede det jo bare om, at få fat i noget æter.

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 03-06-11 19:26

Tak for svaret Snedig.

Birgitta. Kan du ikke læse
Citat
Man kan da bare købe et marsvin for en 50'er og prøve med den først
Bemærk ordet først i det første citat og derefter ordene i det andet citat
Citat
jokes okay
Men jeg har jo bemærket fra andre tråde, at din sans for humor kan ligge et meget lille sted.

Nej Troldepige. Det er ikke et marsvin der er tale om.

Snedig. Du kommer ikke på et hospice, hvis du ikke er døende. Jeg tvivler på, at man kan få lov at optage en plads i måske et år.

Men jeg må hellere få lukket inden der kommer for mange sjove indlæg. Tak allesammen....I som kom med et seriøst bud på spørgsmålet

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 14-07-11 17:09

Drik en flaske rødvin, tape en stor affaldspose fast om halsen på dig selv, og læg dig til at sove........

Vil du være sikker, så tag grillen med ind i soveværelset........

Det vågner man ikke af