/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Frigiv marihuana??
Fra : Majormajor
Vist : 716 gange
50 point
Dato : 02-06-11 17:01

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-40408780:toppolitikere-vil-lovliggøre-marihuana.html

For os, der går i et smertehelvede hver dag, og hvor kun en joint lindrer, vil det være fantastisk, hvis vi kunne købe lidt M eller H en gang imellem uden dårlig samvittighed. Jeg har længe ment, at det ikke er helt fair, at det kun er skleroseramte, der kan "medicineres" med hash, men ikke sådan en som mig, der er det, som kaldes "kronisk smertepatient", og hvor der ikke er et eneste medicinpræparat, der hjælper. Og jeg har vist prøvet alt i snart 20 år nu .

Kærlige hilsner fra Kirstine

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 02-06-11 17:44

Enig

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 02-06-11 18:23

Du skal da under ingen omstændigheder have dårlig samvittighed. Det er da ikke dig der fastholder en tåbelig og forældet lov. Det er måske en anelse mere besværligt at få fat i din "medicin", men det er så prisen...skrot den dårlige samvittighed

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 02-06-11 20:15

Jamen Teil dog, endelig er du positiv . Hvor skønt . Og Dulcona, tak for det dejlige indlæg .

I løfter begge 2 mit humør .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-11 20:24

Din dårlige samvittighed kan du smide væk sammen med smerterne, hvis det hjælper.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-06-11 20:56

jeg er helt enig med dig. Det er alkohol som er det farlige stof.
alimak

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 03-06-11 10:53

Hej Majormajor du skal sku ikke have dårlig samvitighed over at købe H eller M, dem der skulle have det er vores politikere der behandler den danske befolkning som børn.
At man sætter grænser for børn er iorden, men det skal helst være forældrene der gør det.
Jeg mener at alkohol er det værste der findes, men at overveje at forbyde det vil ikke komme på tale fordi, man ikke kan forbyde sig ud af disse problemer.
Nej forbud gør det kun meget værre, prøv at tænke på hvor mange penge vi bruger på stof-kriminelle det er så meget at politiet ikke har tid til alm: politiarbejde.
Vi voksne kan ikke finde på at blive narkomaner hvis det kunne købes i håndkøb, det må jo være det de regner med og USA føre an med ordene "War on drugs" det er totalt vandvittigt, hvis min nabo var narkoman skulle jeg så føre "krig" mod ham/hende?
Aldrig nogensinde, så du skal bare glemme den lov og gør som du vil, så længe du ikke skader andre.
alan57

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 03-06-11 12:01

. Mit humør og min samvittighed bliver da også bedre og bedre . Tak skal I alle bare have .

Og god weekend

Og så er der noget positivt fra Nyhederne DK, som jeg håber I gider læse:

Citat
Toppolitikere vil lovliggøre marihuana
02. jun. 2011 05.06 Udland
En gruppe af tidligere og nuværende internationale toppolitikere siger, at den globale krig mod stoffer har "slået fejl" og at lovliggørelse af marihuana muligvis kan stække den narkorelaterede vold og narkoens sociale konsekvenser.

- Den globale krig mod stoffer har slået fejl med forfærdelige konsekvenser for mennesker og samfund over hele verden, skriver medlemmerne af Global Commission on Drug Policy i en ny rapport.

- 50 år efter FN's narkotikakonvention og 40 år efter præsident Nixon lancerede den amerikanske regerings krig mod stoffer, er der hurtigst muligt brug for gennemgribende reformer i nationale og globale narkokontrol-politikker.

Anbefaler at restriktionerne bliver lempet
Kommissionen anbefaler, at restriktionerne på marihuana bliver løsnet. Rapporten opfordrer desuden regeringer til at "stoppe kriminaliseringen, marginaliseringen og stigmatiseringen af folk, der bruger narko, men ikke skader andre".

Narkopanelet inkluderer blandt andet Colombias tidligere præsident Cesar Gaviria, Mexicos tidligere præsident Ernesto Zedillo, tidligere FN-generalsekretær Kofi Annan og Grækenlands nuværende premierminister, George Papandreou.

De tidligere toppolitikere siger, at rendyrkede straftiltag i kampen mod narko faktisk har ført til en situation, "hvor størrelsen på det globale marked for ulovlige stoffer - som primært kontrolleres af den organiserede kriminalitet - er vokset dramatisk".

- (Vi) opfordrer regeringen til at eksperimentere med modeller for lovlig regulering af stoffer (særligt cannabis) for at underminere den organiserede kriminalitets magt og sikre borgernes helbred og sikkerhed, skriver kommissionen.

Kommissionens rapport bliver officielt præsenteret i New York torsdag. Mange af medlemmerne er fra lande, der står i forreste geled i kampen mod narko.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 03-06-11 12:52

Jeg er ked af at du tager det som noget godt,Majormajor disse forslag dukker op ind imellem især om sommeren, men der kommer aldrig noget ud af det.
Siden 1972 har der været i Danmark alene ca 300 dødsfald hver år af bla: Heroin/Morfin og det sker stadigvæk den dag idag.
Prøv at forstille dig at der hver år faldt en flyver ned og slog 300 mennesker ihjel, tror du så ikke at der ville ske noget ret hurtigt?.
Og husk nu på at når man starter med H eller M går man jo som bekendt vidre til hårde stoffer det siger dem der har forstand på det og de tager jo aldrig fejl vel?
Om noget er ulovligt er jeg ligeglad med jeg tænker istedetfor på om noget er til ulempe eller farligt for andre, deri ligger min målestok.
alan57

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 03-06-11 13:32

Hej Alan.

I mine unge dage havde jeg et par år, hvor jeg røg en del hash, og jeg blev aldrig fristet til at tage noget stærkere. Det er noget med selvkontrol. Sammenligning: Tusinder drikker ofte sprut, men kun få bliver alkoholikere ("få", i den store sammenghæng!).

Og UPS! til mit forrige indlæg . Det var dette, jeg ville citere fra Avisen.dk:

Citat
Der er godt nyt til de mange, som lider af sklerose. Sundhedsminister Bertel Haarder vil nu arbejde for at hash-medicin bliver tilladt.

Onsdag den 1. juni 2011, 17:29

Mange skleroseramte lider af smerter, som kan dulmes med hash. Men det er ulovligt at sælge medicin, som indeholder euforiserende stoffer. Derfor tvinges mange til at bryde loven og ryge hash for at få det bedre.

Nu åbner sundhedsminister Bertel Haarder (V) dog op for at få gjort op med stive regler, så de syge kan få det bedre.

"Jeg kan forstå på Lægemiddelstyrelsen, at Sativex kan hjælpe patienter med multipel sclerose, som ikke har gavn af andre sclerose-lægemidler. Så skal vi ikke lade stive bureaukratiske regler stå i vejen for, at denne patientgruppe kan få en behandling, der kan hjælpe. Derfor vil jeg nu ændre bekendtgørelsen om euforiserende stoffer, så ekstrakter af cannabis fremover kan anvendes i medicinsk øjemed, dvs. efter lægelig ordination,? siger Bertel Haarder.

Der er kommet et nyt produkt på banen, Sativex, som ministeren nu hjælpe til med, at Lægemiddelstyrelsen kan tillade.

Sativex er allerede tilladt i Storbritannien og Spanien, og anvendelsen af ekstrakter af cannabis i medicinsk øjemed stemmer også fuldt overens med FN's narkotikakonvention.

Den nye bekendtgørelse træder i kraft den 3. juni, hvor Lægemiddelstyrelsen så kan sikre, at Sativex kan sælges.

Så pillerne er der. Nu skal de da bare frigives til andre hårdt trængende smertepatienter også

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-11 14:28

Citat
Mange skleroseramte lider af smerter, som kan dulmes med hash. Men det er ulovligt at sælge medicin, som indeholder euforiserende stoffer. Derfor tvinges mange til at bryde loven og ryge hash for at få det bedre.

Lægen kan udskrive hashpiller, men de har ikke samme effekt som røgen.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-06-11 21:01

Der en GRUND til det ikke er LOVLIGT.
Men dem glemmer i at rippe op I.
Kan bare nævne Psykoser....

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-06-11 17:26

Jeg håber at det går iorden for alle de mennesker der vil kunne få en lindring osv: Majormajor og til
nomore nu må dette tåblige augement om psykoser stoppe, hvis det skulle bestemme hvad der må være lovligt eller ej, skulle der være mange ting der skulle være forbudt.
Man kan jo ikke forbyde ting fordi det kan misbruges eller det kan være farligt, det værste ved disse forbud er at man som samfund skaber grobund for kriminalitet, hvad der er endnu værre er at man skal bruge så mange penge for bare at få fat i bare nogle få lovovertræder og alt for tit er det de helt små man så fanger, 90-95% slipper igennem.
Man skal altid lave så få forbud som overhovedet mugligt ellers vil folk nemlig selv begynde at fortolke lovene selv og det er netop hvad der sket her.
alan57

Godkendelse af svar
Fra : Majormajor

Dato : 09-06-11 15:46

Tak for et kort og utvetydigt svar Teil .

Kærlig hilsen fra Kirstine

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 09-06-11 18:53

Jeg håber aldrig at du nomore, får smerter som ikke engang kan tages med morfin, det håber jeg ikke engang for min værste fjende.
Du viste at kun et stof kunne tage dine smerter, men der er kun en lille hage ved det, det er gjort ulovligt af nogle skrankepaver der kalder sig politiker.
Hvilken grund giver du for at overtræde den lovgivening?
Voksne mennesker SKAL ikke bestemme hvad voksne skal gøre, når bare man ikke gør nogen fortræd, kan man sku gøre hvad man har lyst til.
alan57