/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Musvittens fodring af unger
Fra : smuller54
Vist : 839 gange
100 point
Dato : 02-06-11 11:43

Hej
Jeg har ledt efter et svar på hvorlænge Musvitten fodre sine unger. Kan kun se et lille udklip, som skriver at de fodre ungerne 6 uger efter de har forladt reden.

Er det rigtigt ?

Sidder og følger en lille familie- og de stakkels forældre har godt nok travlt. Ungerne sidder lige ovenover foderkuglerne - men de hopper ikke selv ned og spiser- næh nej, det skal bringes

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-06-11 11:46

her er lige nogle rrrr som I kan sætte der hvor de mangler

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 02-06-11 11:52

De fodrer dem i 3-4 uger, for moderen skal i gang med at bygge ny rede og lægge æg. Vores musvitunger forlod reden i tirsdags og de sidder ude i et træ, om nogle få dage så flyver ungerne lidt længere væk, til et tæt krat i nærheden. Mor og far fodrer stadig men ungerne er selv begyndt at finde mad.

Jeg havde også kasse med kamera sidste år og der gjorde de det samme som i år. Ved det andet kuld tager de det lidt mere roligt. Der kan de godt fodre i 5-6 uger, for da skal sidste kulds unger have sul på kroppen inden vinter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-11 12:10

Kan godt forstå du synes de ser travle ud - for de har travlt - jeg har lige et eller andet sted læst, at ungerne får mad ca hver 8. minut!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-11 12:14

Jeg kan sidde på min terrasse og se de henter solsikkefrø på foderbræddet, over i kirsebærtræet, hvor den slå frøet ned i en gren, når skallen så er faldet af, så flyver den videre ned til redekassen i rønnebærtræet... måske jeg skulle købe afskallede solsikkekerner, for at lette arbejdsgangen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-06-11 12:14

Citat
får mad ca hver 8. minut!!!

Pyha- jeg kan også se og høre at det går livligt for sig. Man bliver helt opslugt af at sidde og kigge - på de der omkring 4- 5 unger der sidder og pipper- og har mest lyst til at sige til dem at nu må de sgu´ selv hoppe ned og tage maden

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-06-11 12:16

Nu fandt jeg endelig noget der kan fortælle om Musvitten

http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=10&a=1169

Her står der, at de bliver uafhængige efter 1 til 2 uger

Så er der håb forude for de stakkels forældre

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-06-11 12:21

Citat
måske jeg skulle købe afskallede solsikkekerner, for at lette arbejdsgangen

Det gjorde jeg, udover de mejsekugler jeg har hængt op. Men jeg kan jo godt se, at det tiltrækker også de store duer og de har hurtigt spist op.
Jeg har købt hampefrø- så kan de sove godt i nat

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-11 13:27

Citat
det tiltrækker også de store duer og de har hurtigt spist op.

hos mig hedder de Trunterne, og de kan ikke komme ind under taget på foderbræddet,,, men selv om de er grimme og har et kedeligt sprog, (det kan de jo ikke gøre for) så fodre jeg dem nu alligevel - på græsset.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-06-11 13:36

Citat
så fodre jeg dem nu alligevel - på græsset.

Ja, det vil lige være noget for min hund- så har han noget at løbe efter - så det tør jeg ikke. Han er vild med duer

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 02-06-11 14:38

Tak for svaret granner01.

Du må jo vide det, selvom leksikonet siger noget andet.
Så kan vi jo betale de kære fugle lidt, ved at hjælpe dem med noget foder som er let tilgængeligt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-11 14:56

Vi bruger mange timer foran skærmen når der er unger i kassen og vi bruger mange timer på at sidde og se på skov og gråspurveunger opføre sig som klumpe dumpe.

Blåmejsens og musvittens unger er elegante små flyvere sammenlignet med skovspurvens.

Jeg har fået mange mange grin ved at betragte de unger når de skulle finde ud af at lande på kugler jeg har hængt op.

Jeg overvejer at købe et større fotoapparat for at begynde at fotografere fugle.