/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Daglig virus orm
Fra : svendgiversen
Vist : 879 gange
50 point
Dato : 02-06-11 08:59

Hi virus specialister,
jeg får et stigende antal virus angreb i disse dage, dagligt og nu 2 allerde i dag...

Som mit avast heldigvis afviser, det drejer sig om Win32-Mydoom, hvis det siger jer noget?

Er der andre der har oplevet en tilsvarende øget virus aktivitet?

Er den farlig og er jeg tilstrækkelig sikret med avast og Thunderbird??

Jeg har kun gammel Windows XP, kan jeg gøre noget/mere???

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 02-06-11 09:27
Kommentar
Fra : stone47

Dato : 02-06-11 09:43

Spørgsmålet er så om ikke du har en email liggende der vil instalere denne bagdør.
Så det er først når den er lavet avast finder den.
Så tjek lidt efter det, bagdøre er af det onde.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-11 09:45

Du kan få hjælp til at rense maskinen ganske gratis her

www.spywarefri.dk

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 02-06-11 09:52

Citat
Er der andre der har oplevet en tilsvarende øget virus aktivitet?

- det er efterhånden nogle år siden...

God laaaang weekend

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-06-11 10:04

Du er langtfra sikret når virus kommer igen og igen så er den fast på din Windows computer og du gå ind i et sikkerhedsforum og få renset computeren, Spywarefri som Nordsted1 anbefaler er gratis og det er eksperter som har nogle værktøjer til rådighed som ikke kan bruges i et forum som Kandu.
Både Spywarefri og Malwarecheck sammensætter gratis sikkehedsløsninger, læs mere om disse løsninger sikkerhed er nemlig meget mere end et antivirus program:
http://www.spywarefri.dk/artikel/gratis-sikkerhedspakke-der-virker-170910/
http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=949

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-06-11 10:09

Citat
Jeg har kun gammel Windows XP, kan jeg gøre noget/mere???
Windows XP kan sagtens sikres med en sikkerheds pakke som anbefalet i en af de før nævnte forum og du skal altid holde Windows computeren og de installerede programmer fuldt opdaterede, opdateringer lukker huller som virus kan komme ind ad, du kan få et gratis lille program som automatisk opdaterer de mest udsatte programmer: http://www.csis.dk/da/private/heimdal/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-06-11 10:13

Nå ja du kan selvfølgelig også skifte Windows XP ud med en Linux styresystem, hvis du vil have virus på en Linux så skal du selv installere den, så vi kører uden antivirus programmer http://www.linuxmint.com/ det er den som ligner Windows mest

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-06-11 10:26

Jeg troede Mydoom-bæstet var gået på pension, det er nogle år siden at den hærgede verden.

>> o.v.n.
Nu ikke så skråsikker, forbryderne har fået en stigende interesse for Mac og Linux, men også for styresystemerne til smartphones.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-06-11 10:37

Om Win32-Mydoom, du har sandsynligvis fået den med en e-mail og klikket på noget du ikke skulle have klikket på, den kan installere en bagdør så din computer bliver misbrugt til at spede spam og skadelig software til andre computere, der er ingen vej udenom en rensning i et sikkeheds forum, eller formatere harddisken og geninstallere Windows, citatet er herfra:
http://www.securelist.com/en/descriptions/old57409
Citat
Technical Details

This worm spreads via the Internet as an attachment to infected messages, via file sharing networks and open network resources. The worm sends itself to email addresses harvested from infected machines. The worm also contains a backdoor function.
Angående sikkerhed på Mac og Linux: Jo det er korrekt at banditterne udvikler skadelig software til disse systemer, men den som fornylig blev beskrevet til Mac, den skulle man altså klikke på for at aktivere, der er stadig ikke udviklet noget som kan køre automatisk på Mac og Linux computere og vi er yderligere sikret ved at vi aldrig køre med administrator rettigheder som i Windows brugere ofte gør

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-06-11 11:10

Citat
og vi er yderligere sikret ved at vi aldrig køre med administrator rettigheder som i Windows brugere ofte gør

Tjaeh, det er en hæmsko i de nyeste Windowsversioner, Microsoft tror jo at alle brugere er snotdumme og der skal derfor dagligt gives administratortilladelse til at trykke på taster eller at kigge på skærmen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-06-11 11:18

Tak, så er det værre end jeg troede,
når den er kommet via mail, forstår jeg ikke Thunderbird ikke stoppede den før avast?

Ja, jeg må have renset min computer...

Troede andre kandu brugere havde samme øget aktivitet, så ikke kandu mails??

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 02-06-11 11:38

Thunderbird er ikke et sikkerheds program men et e-mail program, den har en velfungerende spam funktion men den fanger ikke alt og den kan ikke forhindre at noget åbnes når du klikker på det
Avast er Ok men når infektionen kommer igen og igen så er den ikke fjernet helt, du kan forsøge om Malwarebytes Antimalware kan fjerne infektionerne men jeg ville ikke bruge den computer til netbank eller køb i netbutikker eller andet følsomt før jeg havde været en tur forbi Spywarefri og de har erklæret computeren ren, Malwarebytes Antimalware kan hentes gratis Malwarebytes Anti-Malware Free den er på dansk og finder og fjerner lige så meget som købe versionen:
http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free
husk at opdatere før du scanner

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-11 17:05

Jeg fik en falsk mail fra Google, som avast eller google selv råbte op om inden jeg åbnede den.
Men ellers er virusaktiviteten (7 9 13 ) meget lille her.....................men jeg kommer heller ikke på de sider.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-06-11 17:11

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-06-11 17:48

Selv tak - jeg håber du får renset computeren