/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
åleruse til ål & agnfisk ?
Fra : Cimbombom
Vist : 7044 gange
130 point
Dato : 31-05-11 21:13

hej allesammen.
ved godt jeg stiller mange spørgsmål under lystfisker emnet, men det er fordi jeg har svært ved at fange de skide fisk

er der nogen der ved hvordan en åleruse virker? jeg vil gerne fange ål med den, og små agn- fisk som jeg kan bruge som madding til at fange større fisk med.

jeg har aldrig prøvet at fiske med ruse, så ved intet om det. har prøvet at søge efter nogle videoklip, men fandt ikke noget brugbart.

har ikke båd eller jolle, så det skal være en model man kan bruge fra kysten af.

hilsen cimbombom.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-11 21:22

Den billigste, bort set fra gamle bildæk, er nok den her:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2016&n=40100

men du må først bruge den til efteråret.

Undersøg først fiskeri bestemmelserne...

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 31-05-11 21:30

svendgiversen ud for billedet står der :
80/7 dobbelt åleruser:
2 ruser på rustfrie stålbøjler, med 8 m.
rad, grønt net, højde forbøjle 55 cm.
Totallængde ca. 15 m

der er ikke en beskrivelse af hvordan man skal bruge den. skal jeg sætte vægte eller bolde på den.. og kan den bruges fra kysten af.. hvis du lige kort vil beskrive det. jeg har et bildæk som jeg ikke bruger, men hvordan kan et bildæk fange ål..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-11 21:36

Hvis du ingen jolle har så skulle du måske bruge andre metoder, eksempelvis at glibe?

"
Man bruger ikke garn til ål - men ruser !!

Og så findes der ud over det, utallige mere eller mindre effektive måder at fange ål på !!

Bl. a. :

Den gode gammeldags, med stang og orm ( eller små agnfisk ) .

Stange dem ( ulovligt !! ).

At " tatte " dem ( en masse orm på kinatråd, eller i en nylon-strømpe , fastbundet til en stang/kæp i en snor - det er en kunst , og kræver håndelag og øvelse, idet den stang/kæp , man har i hånden skal føres op i et jævnt træk, på det helt rigtige tidspunkt !! ).

Den gammeldags metode at " glibe " ( hvor man skubber en slags kasse foran sig ).

Lægge rør ud ( som de søger skjul i ).

Og sikkert flere andre måder !!

"
Er ikke selv ekspert, men kender de fleste af de her nævnte metoder.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 31-05-11 21:46

vil gerne prøve med ruse, eller rør syntes det lyder lettest.

men mangler der ikke noget på rusen i det link du har lagt ud. skal jeg montere vægte på for at den ikke flyder væk.. og flådebolde for at den ikke synker sammen..

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 31-05-11 22:05

har fundet fiskeri bestemmelsen for ål.

"det ikke er tilladt at anvende ruser i perioden 10. maj til og med 31. juli."

kilde : http://fd.fvm.dk/Ål.aspx?ID=41804

Kommentar
Fra : PeterLauridsen

Dato : 01-06-11 11:07

En åleruse fungerer ved at fiskene lede ind igennem en tragtformen indgang, som de ikke kan finde ud af igen. derfor går de igennem den næste tragt osv. og slutter i enden af rusen.

Jeg købte en gang en brugt af en fisker. Den satte jeg ved Saltholm, men der var næste ikke noget i den. Så flyttede jeg den til en område med flere ruser og næste gang var den væk. Der er min erfaring.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-06-11 14:19

Det jeg gerne vil vide er, hvor langt fra kysten skal jeg placere rusen.. hvor dybt skal vandet være.

feks. den her http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2016&n=40100

skal jeg bare sætte den i vandet som den er vist på billedet.. eller skal jeg montere blylodder på for at den ikke flytter sig.. og flåt foroven så den ikke synker sammen..

skal jeg placere en bøje over rusen så sejlende og kystfiskere kan se den er der.. eller behøves det ikke.

cimbombom.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-11 14:44

Normalt har man garn på begge sider af en ruse der leder ålene ind i rusen,
måske skal du først lære lidt om at sætte garn og ruser?

Gå på biblioteket eller tal med en erfaren fisker...

Og der kræves en jolle for at kunne sætte og tømme ruserne,
ålene, og hvad du ellers fanger, skulle jo næppe dø i rusen,
så, som jeg foreslog, begynd med de andre mere primitive fiske former.

Iøvrigt er ålen i stærk tilbagegang så flere amatør fiskere har vi ikke behov for.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-06-11 15:25

Den gammeldags metode at " glibe " ( hvor man skubber en slags kasse foran sig ).

kan du forklare lidt nærmere hvordan jeg skal gøre svendgiversen.

Citat
Iøvrigt er ålen i stærk tilbagegang så flere amatør fiskere har vi ikke behov for.

det kan ikke være min skyld, fordi jeg har ikke fanget en eneste ål i hele min fiske kariere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-11 15:41

Når man gliber skal man være to på lavt vand, den ene holder gliben, et trekantet net, foran sig,
den anden har en stage, et skaft med en tværbræt, som han støder ned i fjordbunden
over for gliberen i en vis afstand og så nærmere g nærmere...

Herved jages ålene op og flygter ind i nettet, hvor gliberen holder sin storetå op med nettet,
når han mærker ål, der støder på, løfter han gliben og ålen er fanget...

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-06-11 15:55

tak for svaret svendgiversen.

hvis du også vil forklarer den sidste metode :
Citat
Lægge rør ud ( som de søger skjul i ).

har jeg ikke flere spørgsmål,

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-06-11 16:06

er det kun ål der søger skjul i røret eller kan andre fisk som fladfisk og svømme der ind..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-11 16:28

Ål elsker at gemme sig i mørke hulrum, det gør fladfisk ikke,
i stedet for rør, drænrør eller lignende, ville jeg bruge gamle bildæk, dem er der nok af...

Og det generer ikke ålene at hulrummet er rundt, men sæt et rem om med lidt kork i enden,
så de er lette at genfinde og hale op...

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-06-11 16:32

tror jeg spørger dumt nu,

men hvad så når jeg nærmer mig røret eller dækket, bliver de så ikke bange og stikker af.. eller bliver de bare liggende...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-11 16:52

Nej, de prøver selvfølgelig at stikke, derfor må du hurtigt hale dem indenbords,
eller, da du ikke har båd, hurtigt op på land.

Måske kan du udtænke en fangst sæk, som du hurtigt sætter omkring dækket?
Den kan du sikkert få patent på, jeg skal kun have halvdelen af indtægterne for idéen...

Og sæt ikke ålekroge ud, de skal rygtes før solopgang,
ellers river ålene sig løs, og det er tidligt her om sommeren.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 130 point
Dato : 01-06-11 16:59

Den viste ruse fra HN er en enkelt ruse. 80/7 betyder at der i bagerste kalv (den lille ende) er 80 masker i omkreds og maskestørrelsen er 7 mm, hvilket betyder at den tager ål stort set ned til blyanttykkelse.
En dobbeltruse består af 2 af de viste med 8 mtr. rad imellem den store ende af rusen.
Der er bly på underkant af første ring og bly i underkant af rad. Overkanten af raden er forsynet med opdrift.
Man binder for enden af ruserne med en ca. 3 mtr. lang line, der i den anden ende har sten eller anker som fortøjning, fra anker/sten går en line til overfladen af vandet.
Når man sætter rusen, firer man første ende ned, sejler rad og den anden ruse ud, strækker godt til og lader gå. Fanger alt.
Gliben er ok men kræver en del erfaring at bruge--glem den. Fanger kun ål.
Rør f.eks. 1 til 1,5 mtr. 100 mm kloakrør er ok, men kræver agn (sild eller knuste krabber) der anbringes midt i røret, hvorefter røret fyldet med grene/kvas fra begge ender. Fanger kun ål.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-06-11 17:04

Når du ingen fartøj har kan du sætte rusen langs med stensætningen på udvendig side af f.eks. en mole.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-06-11 17:16

En billig og nem metode til ål og ålkvabber er at få fat i nogle stykker af gamle fortøjningstrosser (de armtykke) omkring 1,5 meter lange.
Dem trævler du op, binder en line i den ene ende og sænker dem en halv mtr. ned i vandet fra en havnekaj.
Så kræver det lige et net på en stang (dem børnene bruger til at fange krabber med) bare en del større og på en lang stang.
Nettet føres ned under "Tjavsen" og det hele løftes op og rystes, og der er næsten altid fangst.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-06-11 17:34

dabj skal der ikke noget madding på linen når den sænkes ned i vandet ?

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-06-11 17:37

kan jeg også fange ålene om dagen, eller er det kun om aftenen og natten..

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-06-11 18:00

Tak for svaret dabj.

også tak til PeterLauridsen & svendgiversen.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-06-11 18:48

Ålene vandrer både dag og nat, men bedste fangst for du omkring solnedgang.
Ingen agn til tjavsen.
Du tager 2 armtykke trosser, binder en line om den ene ende af dem og trevler trosserne op hele vejen.
På den måde får du et bundt snore på 40-50 cm tykkelse hængende i en tyndere line.
Du sænker tjavsen ned med linen så hele tjavsen er under vand.
Ålene søger op og gemmer sig i dette virvar af tråde.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-06-11 19:53

tak for tippet dabj, det vil jeg prøve når frednings sæsonen er ovre til efteråret.

prøver med stang og bundgarn indtil da.