/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Er vand opvarmet i mikroovn dyrere?
Fra : cristian2
Vist : 2707 gange
50 point
Dato : 31-05-11 15:34

Vi har en evig diskussion i hjemmet om hvad der er dyrest:

Det taget 2 min og 30 sek at opvarme en stor kop vand (til frysetørret kaffe) i mikrobølgeovnen (900 W). Jeg vil påstå at det er billigere end at opvarme den i vandvarmeren eller på en gryde over elkomfuret. For i mikroovenen er der jo stort set ingen spildvarme. Har jeg ret, eller er netop ikke ret?
(Svaret skal ikke kunne holde i byretten - det er blot hvem der principielt har ret).

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-11 15:50

En gryde på El konfuret er dyrest, føst skal kogepladen jo være varm.

Men en lille El kedel vinder energi mæssigt over mikrobølgeovnen,
der også har store overflader at opvarme...

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-05-11 15:59

Vandvarmeren er det en elkedel??? fordi jeg vil mene det er billigst i den.

Men du kan jo bare selv regne det ud.

Tag samme mændge vand i mikroovn, i elkedel samt på komfur. Hvem er hurtigst?

Derefter regner du tiden om til kwh feks:

900 w brugt i 2 min og 30 sek <=> 0,9 kw/60 min (hour) *2,5 min= 0,0375 kwh

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-05-11 16:00

Det kan tænkes at resultat om hvem der er billigst kan variere med mængden i beholderen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-11 16:14

Den billigste måde at opvarme vand på, er at bruge en el kedel, det er allerede skrevet og jeg er enig

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 31-05-11 16:20

mikrobølger er strålingsenergi der påvirker vandet - der opvarmes ikke nogen "døde" overflader derfor kan en beholder virke kold medens indholdet er varm
jeg vil mene at mikroovn vinder over elkedel med en lille margen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-05-11 16:27

Citat
Jeg vil påstå at det er billigere end at opvarme den i vandvarmeren eller på en gryde over elkomfuret.

Du har ret

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-05-11 16:46

Pia jeg og en række standard opgaver er ikke enig. men nu skal jeg da begynde at hente dem.

http://www.rtgkom.dk/~heleneb09/nyttevirkning.pdf

tjek at mikroovnen er elendig og både gryde og elkedel er bedre.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-05-11 16:50

http://www.seas-nve.dk/Privat/Energiraadgivning/Energispareraed/Maanedens%20artikel/Energiraad/Mikrobolgeovn.aspx

Men som jeg tidligere skrev så kan det komme an på mængden...

Læs evt. ovenstående link hvor SEAS udtaler følgende:

Citat
En hurtig kop NescaféHvis man kun skal koge vand til en enkelt kop kaffe eller te, er mikrobølgeovnen lige så effektiv som elkedlen. Faktisk skal der ofte mere end 2 dl vand til at dække varmelegemet i bunden af en elkedel, og derfor ender det let med, at dyrt elopvarmet vand hældes i afløbet. Større mængder vand bør dog koges i elkedel frem for mikrobølgeovn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-11 17:17

Så er det jo spørgsmålet hvor meget vand?

Og I tror induktionen i micro bølge ovnen er tabsfri, og at kun vandet opvarmes??

Det er næppe tilfældet???

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-11 18:40
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-11 18:42

Citat
Faktisk skal der ofte mere end 2 dl vand til at dække varmelegemet i bunden af en elkedel, og derfor ender det let med, at dyrt elopvarmet vand hældes i afløbet.

Der findes el-kedler, som her 1 kops funktion- så man undgår at koge mere end man skal bruge

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 31-05-11 22:45

mirkoovnen virker ved at skabe et elektrisk felt inde i ovnen som hele tiden drejes. dette gør at alle dipoler (vand molekyler) i maden vendes. når man drejer en dipol frigives energi som varme. Dette betyder at mikroovnen bruger sin energi på dette elektriske felt lige gyldigt hvor meget mad der er i ovnen. når du kun sætter lidt ind i ovnen optager du også kun lidt at den energi som der bruges.

El kedlen er klart det mest effektive efter min mening, da det er den mest direkte opvarmning.

Peder

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 01-06-11 00:29

Citat
Vi har en evig diskussion i hjemmet om hvad der er dyrest:

dyrest,.. er naturligvis den metode der bruger mest strøm,..
og det kan du ikke regne ud helt præcis, ud fra hvad watt forbruget er opgivet til,
der er fx stor forskel hvilken beholder du bruger i mikroovnen,
og hvilken el-kedel og / eller hvor meget vand du opvarmer,

det er ret simpelt at finde ud af,.. helt præcis hvilken metode der bruger mest strøm,
ved at indskyde en energimåler,
du kan,.. gratis,.. låne energimåler hos det lokale elselskab,. (i dit område) FX :
http://www.oestkraft.dk/energiraadgivning/elmaaler.asp?page=Energir%E5dgivning

Citat
Der er mange, der har en idé om, hvor meget el et køleskab, fryser og andre apparater bruger.
Men det præcise forbrug kan du kun fastlægge ved at måle dig frem.

Hos os kan du gratis låne en energimåler og selv måle el-forbruget på dine apparater.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-06-11 20:08

Sålænge du holder dig til en enkelt kop vand, så vil mikroovnen være den billigste løsning.
Jo mere vand der skal varmes op, des mindre bliver fordelen, så her vil en elkedel nok være den næste løsning, da den har mindre varmetab, end en gammel kedel eller kasserolle.

En mikroovn er hurtig og nem, men ikke altid en ubetinget fordel!

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 04-06-11 14:09

Tak for svaret EA_HS.