/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Tysk serie 1970-80 (TV -DR/ S/ NRK)
Fra : nomore
Vist : 8664 gange
150 point
Dato : 30-05-11 20:06

Efter WW1 vender et par unge mennesker tilbage til deres daglige tilværelse.
Mener den ene har mistet en arm, den anden højrøvet tysker
der syntes alt kunne være bedre end?
og de finder sammen med en ung pige, som en af dem får en unge med?

Mener de begynder et transport? firma med kærrer (2 hjulet genstand)
som de flytter gods fra jernbanen og andre, og senere et selskab.
Det ender med at de/ den ene får hvad de ønsker = rigdom osv
men stadig ikke tilfreds, og der slutter historien...

Og det er ikke Berlin Alexanderplatz, dog minder den om den.
Og omkring samme tid på TV

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-05-11 20:32
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-05-11 20:36

NOPE _ men den er også god

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 30-05-11 21:02

Jeg kan desværre kun hjælpe med et par oversigter hvor den eventuelt kunne findes. Fx på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Category:German_drama_television_series

Eller IMDb's avancerede søgning: http://www.imdb.com/search/title

Når du skriver 1970-80, mener du så at serien kørte mellem de to årstal, eller mener du at den enten er fra 70'erne eller 80'erne?

Jeg går ud fra at der er tale om en drama-serie, ikke en komedie.

Kan du huske andre ting - små detaljer, navne, i hvilken by foregår den og så videre?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-05-11 21:45

Citat
Jeg går ud fra at der er tale om en drama-serie,

JA, og mener det var omkring 1977 - 84? samt på enten S eller NRK
men muligvis DR = men tror det ikke.

Citat
Kan du huske andre ting - små detaljer, navne, i hvilken by foregår den og så videre?

Ikke lige NU, så skal jeg til at tænke = det kan tage et par timer.

Men som skrevet, de kom hjem fra WW1 = fatigdom, og startede et firma op
begyndene med et par 2 hjulede kærrer, som de transportede gods fra banen og til de
mennesker der havde råd til at betale _ dengang.
Senere udviklede det sig til en ? TAXI forretning, hvor den ene, blev gift med en RIG
datter af et ? andet transport-firma, som han vist fortrød ret så kraftigt.
mens den anden ven? drev den lidt mindre men gode og stabile
taxi firma videre for sig sig = og muligvis giftede sig med damen + ungen.

Jeg mener det/ historien udspiller sig i Berlin (Tysk storby) og SLUTTER lige før nazi´erne kom
til magten, man ser tildensen til HADET i filmen = mener damen hed noget med = Rudi/ Trudi_
samt deres vicevært/ portvagt (kendt tysk skuespiller?) var en rimelig stor dame = omkreds, men flink.

Kan huske de boede på 3- 4 sal og kunne kun se baggården, hvor der sjældent kom sol ind

Den var i farver,
Og muligvis en samproduction mellem flere lande ? Frankrig???

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-05-11 21:47

Citat
HADET i filmen

=
Serien

Accepteret svar
Fra : bjarnefilm

Modtaget 150 point
Dato : 30-05-11 22:26

Jeg har set en serie, der minder om den du skriver om.
Den hedder "En mands stræben".
Der er noget med at de har et spisested, og laver en god gullash.
Der er en scene, hvor helten skal købe nogle lastbiler.
De er nogle stykker, og de er skiftevis fattige og rige.
På et tidspunkt er de rige og skal spise morgenmad.
Så vil helten skynde sig, men så er der en kvinde der siger, at de skal give sig god tid, for imorgen kan de være fattige igen.

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 30-05-11 22:38

Det ser ud til at Bjarnefilm har helt ret. Serien hedder på tysk "Ein Mann will nach oben". Den findes på dvd, men jeg kan ikke umiddelbart finde en version med undertekster:

http://www.amazon.de/Mann-will-nach-oben-DVDs/dp/B000X9VT7Q/ref=sr_1_1?s=dvd&ie=UTF8&qid=1306788745&sr=1-1

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-05-11 23:22

Citat
En mands stræben

PLETSKUD __________ og ikke fra OBH

HVEM SKAL HAVE PINGER

Kommentar
Fra : spike29

Dato : 30-05-11 23:26

kan osse huske den serie ??
hun bor sammen med sine søskende og hendes far der altid sidder på et værtshus
møder ham der hedder franz de blir gift og starter så et vognfirma den var god vil osse selv
gerne se den igen

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 30-05-11 23:51

ja undskyld
Kan ikke dy mig, Hvad med familijen Ashton .. kan nogen huske den ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-05-11 00:36

Ja og hvad med Greven af Monte Christo . Det var den bedste ( og eneste) fjernsynsserie i 1958.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 31-05-11 06:30
Kommentar
Fra : amdam

Dato : 31-05-11 10:33
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-11 12:27

Det er helt sikkert "Ein Mann will nach oben",
jeg husker den tydeligt, da vi kun havde et dansk og 3 tyske kanaler.

Det er jo nævnt, men når jeg svarer her er det for at fremhæve det første alternative gæt:
Heimat, en helt fantastisk serie: Tysklands Matador...

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 19:53

Tak for svaret bjarnefilm.
Du kom med Titlen osv...som jeg næsten husker det nu - du skriver det.
Citat
Heimat, en helt fantastisk serie: Tysklands Matador...

Enda 3 forskellige dele, så vidt jeg lige husker.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 19:59

Citat
Ashton .. kan nogen huske den

Jo da, men der var nu heller ikke meget at se på = DENGANG

Citat
Er det ikke 8 timer er ikke hele dagen:

Svaret er rendt ind, hvis man læser mellem indlæggene

Citat
Det er helt sikkert "Ein Mann will nach oben",
jeg husker den tydeligt, da vi kun havde et dansk og 3 tyske kanaler.

Jeg mener nu jeg havde S 1+2 og NRK i min boligforening = højt mod Nord
Tysk kunne vi ikke tage/ få, før omkring 1986? hvor det blev tilladt at hive satelit fis ned????

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 20:03

Citat
Ashton .. kan nogen huske den

Og så var der serien om JACK der vendte hjem fra WW1" i UK
og lavede ravage i fagforeningen WHEN A BOAT COME`s IN tror jeg???
Den var også god.