/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kat og tandbørstning
Fra : timeglas
Vist : 1277 gange
500 point
Dato : 30-05-11 17:25

Hej

Har en kat der lider meget af blødende tandkød. Han er snart 1 år. Hvad er jeres erfaring med tandbørstning af katte? Hvordan kommer jeg igang? Hver gang jeg prøver stritter han imod alle retninger. Prøver dog med lidt 0,5 % klorhexidin pasta i bundhulen for at starte et sted.

Så hvad kan jeg gøre for at få hans tandkød godt igen? Han har svært ved at spise tørkost fordi det nok gør ondt at tygge på.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 30-05-11 17:29

bundhulen = mundhulen

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-05-11 17:35
Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 30-05-11 17:42

Takker for linket, kan se at halvdelen af katte kan lære det, altså at få børstet tænder. Men er der nogen der har erfaring med det?

Kommentar
Fra : return

Dato : 30-05-11 17:42
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-11 17:48

Jeg ville nok starte med at tage til dyrlægen, og få tjekket tandkødet

Måske den har tandsten e.lign og det kan du ikke bare selv fjerne.

Jeg stritter sgu også imod når jeg skal have klorhexedin, det smager af møj til... køb i stedet noget kattetandpasta - den vil nok stadig stritte noget imod, men det må da være en formildende omstændighed, at tandpastaen smager nogenlunde okay

Kommentar
Fra : return

Dato : 30-05-11 17:56

ja erfaring har jeg ,for har også haft kattte der havde rødt og lettere betændt tandkød
det blev afhjulpet hos dyrlægen med noget medicin som katten skulle have i små 7dage og fik så købt en lille børne tandbørste som ikke skal være alt for hård og så noget tandpasta som kan købes hos dyrlægen ,for de tåler ikke menneske tandpasta ,

så synes da du skal kontakte dyrlægen for at få den helt korrekt hjælp til din kat ,for det går ikke bare væk hvis du kun børste din kats tænder ,medicinen er rigtig god ,men har din kat en masse tandsten også så burde du nu nok ofre en tandrensning på din kat også ,men prøv nu at kontakte din dyrlæge og lad ham kigge på din kat så den kan få den helt rigtige hjælp

held og lykke og håber din kat kommer helt på toppen igen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-11 17:58

return.... dejligt at se, at vi er enige

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 30-05-11 18:03

Jo men jeg er igang hos dyrlæge, så det er ikke det jeg søger, men mere erfaring. Han har været på penicillinkur jeg ved ikke hvor mange gang nu, så tandbørstningen er vel det der skal til snart. Så er bare interreseret i om I kan børste tænder på jeres katte. Har I nogle gode ideer? hvad gør I for at få lov?

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 30-05-11 18:04

Og takker for de venlige tanker

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-05-11 19:02

Citat
Så er bare interreseret i om I kan børste tænder på jeres katte.

Hvor stor er din KAT? min får du ikke noget ind i kæften den ikke kan lide, slet ikke en tandbørste.

MEN, prøv om den kan lide Colgate/ Mentol ? = min elsker det, især!!!
når jeg har børstet mine tænder, så vil katten gerne lege/ bide/ slikke _ med DEN DIMS jeg havde i munden.
Om den så bare gansker lidt, det er også tand-pleje
Så muligvis, gennem leg og andet kan du måske forsigtigt komme ind til tænderne.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 30-05-11 19:32

Det er meget unaturligt for en kat at få noget tvunget ind i munden og den vil opfatte det som et overgreb den skal forvare sig mod og det er de færreste katte der vil kunne affinde sig med det.

Så gentagne forsøg mod en kat der protesterer voldsomt ville ikke medføre at den vænner sig til tandbørstning, men kun at den mister tilliden til dig.

Citat
Så hvad kan jeg gøre for at få hans tandkød godt igen? Han har svært ved at spise tørkost fordi det nok gør ondt at tygge på

Det er ikke sikkert du kan det, få det godt igen, men det kan kun dyrlægen vurdere.
Og jeg stiller mig lidt tvivlende over for dyrlægens kompetence, såfremt gentagne penicillinkure er det eneste der har været forsøgt med indtil nu, da det jo tydeligvis ikke har virket.
Måske forsøge at få en mere tandkyndig dyrlæges vurdering

Men man kan sige det kommer lidt an på om det skyldes arvelig svaghed eller om det er tørfoderet, måske en kombination af begge, der allerede har spoleret din kats tænder/tandkød, hvorvidt situationen kan bedres/helbredes.
Hvis katten er arveligt belastet kan der ikke gøres noget ved det, så er det en medfødt svaghed/defekt.

Mange må af samme årsag, få bortopereret alle tænderne på deres katte for at komme ud af problemet med tandkødsbetændelse, tænder og tandrødder der smuldrer o.s.v..

M.h.t. foderet så undlad at give den det forbandede tørfoder, og klart nok det dur ikke lige nu for det er en meget smertefuld tilstand katten er i med blødende tandkødsbetændelse.

Kattes tænder skal vedligeholdes af kød, små knogler og brusk.

Prøv i en periode at give katten råt kød o.s.v. og undlad tørfoderet og se om det ikke bliver bedre så.

I øvrigt er det en dum situation hvis sådan noget står på for længe, for der er en sammenhæng mellem dårlige tænder hos katte og at de også får dårlig nyrefunktion (en ting hvor tørfoder heller ikke er særlig hensigtsmæssigt)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-05-11 20:09

Citat
køb i stedet noget kattetandpasta -

Enten det eller slet ingenting, bare for at vænne katten til tandbørsten.

Nu er det godt nok en hund jeg har, men jeg kommer kun vand på tandbørsten og i starten børstede jeg kun lidt på fortænderne hvorpå jeg roste hunden.

Nu er vi nået så langt, at jeg kan børste alle tænderne på ham.

Og han er altså meget sær m.h.t. hvad man må gøre ved ham, sku' jeg hilse og sige.

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 31-05-11 04:40

Tak for svaret dova. Håber ikke han skal have tænder ud, men må se tiden an.