/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
"Gratis" GPS - hvilke telefoner
Fra : henrikkrebs
Vist : 1405 gange
100 point
Dato : 28-05-11 17:11

Kigger efter en ny telefon - da den bla gerne skulle bruges til GPS i udlandet er det vigtigt at den har "gratis" kort - d.v.s. inkluderet i købsprisen uden dataforbrug til download.

Er der andre end Nokia der gør det?

(Nokia 5140i trænger til en afløser. WiFi, GPS, m.v.. Har kig på C5-03, men touch-skærmen har ikke fået alt for meget ros. Ville egentlig helst have android, men det med pris på brug af GPS er væsentligt)

Accepteret svar
Fra : dbl

Modtaget 110 point
Dato : 28-05-11 17:16

garmin nuvifone a10
garmin nuvifone a50

Mvh.
d.Buus

Kommentar
Fra : grow

Dato : 28-05-11 17:56

Måske kan denne artikel hjælpe dig. http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1558776.ece

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-05-11 20:03

Vær lige opmærksom på, at mange af dem der har gratis kort udelukkende benytter online kort, det vil sige der kommer en hamper regning på data forbrug, eller at de gratis kort er begrænset til kort over Skandinavien.

Du kan købe navigationsprogrmmer, bl.a. Tomtom til Smartphones, men det følger ikke gratis med ved køb af telefonen.

Navigon er gratis for Telenor kunder på Iphone og kort materiale er yderst beskedent i pris

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-05-11 22:04

nokia n8 er et udmærket køb, og der får du et sublimt kamera med i prisen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-05-11 22:14

jo tak. Vi har vel alle vores preferencer. n8 koster over det dobbelte af C5-03 og kamera er ikke væsentligt (bare der er et eller andet der kan ta billeder)

Spørgsmålet: Er der andre end Nokia (Og garmin-assus, tak for den oplysning dbl) der leverer kort uden ekstra omkostninger - heller ikke omkostninger til datatrafik?

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 29-05-11 06:46

Garmin's kort, virker som på alle Garmin-GPS'er. Det kræver ingen data.
Du skriver, at du vil kunne bruge den i udlandet. Jeg kan ikke lige huske hvilken lande der er med i den, men det er ligesom alle andre GPS'er, at man kan tilkøbe de kort man ønsker.
Jeg har en ven, der har garmin nuvifone a10. Og jeg kan kun sige, at hvis jeg havde bil, og behov for en GPS, så købte jeg garmin nuvifone a10'eren.

Mvh.
d.Buus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-11 09:00

En ulempe med GPS på mobil er at den sluger strøm ad h til.
De fleste mobiler er ikke egnede til længere tid forbindelse med GPS

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 29-05-11 11:32

Teli, det kan du have ret i. Men til Garminen følger der en "forrudeholder" med, som er forbundet til bilens cigarstik, så den får strøm, når man bruger den som GPS i bilen.
Plus, så har den faktisk en ret god batteri til...ej, jeg lyder snart som en Garmin-sælger (det er jeg dog ikke).

Mvh.
d.Buus

Kommentar
Fra : grow

Dato : 29-05-11 11:43
Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 29-05-11 11:44

Hej
f. eks nokia 5230. den er også relativ billig ca.1300 uden abonement tvang

V. H. Gr.

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 29-05-11 16:12

Hej

Jeg kender nogle som har købt Garmin A10, og jeg er imponeret. Jeg er normalt en Nokia fan, men synes de bliver mere og mere agter sejlet.
Garmin tilbyder gratis kortopdatering i hele telefonens levetid. GPS delen er hurtig til at finde positionen.

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-06-11 20:38

Tak for svaret dbl og tak til alle jer andre for brugbare synspunkter - pointene gik til dbl for det mest direkte svar på det stillede spørgsmål.

Garmin-Assus taber nok - selvom jeg er super super tilfreds med min Nüvi - til Nokia p.g.a. deres no-nonsens indstilling til kortdata: Alt inkluderet punktum. Og så er det jo en mobil jeg efterspørger. En mobil med GPS ganske vist, men en mobil.

Jeg har besøgt 4 mobilbutikker her i det vestlige Asien uden at finde C5-03'eren, så jeg venter med at bestille til jeg har haft mulighed for at sætte mine fedtfingre på et eksemplar. Det er trods alt min første touch, så jeg skal lige se om jeg kan bruge sådan en.