/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rabarberkage
Fra : pifo
Vist : 1491 gange
100 point
Dato : 28-05-11 14:55

Kan jeg lige få jeres hjælp? Jeg skal bage en rabarberkage - den skal være god, men den må gerne være nem og hurtig
Der er masser af opskrifter på nettet, men jeg vil gerne have en opskrift, som I rent faktisk kender og selv har lavet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-05-11 15:03

Jeg ææælsker rabarbertrifli... ved godt det ikke er en kage, men jeg foretrækker nu at bruge rabarberne på denne måde

http://www.bonisimo.dk/Opskrifter/Rabarbertrifli_Opskrift.aspx

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-05-11 15:04

Min rababerkage :

500 g rabarber 1½ dl. sukker.

Dej :
125 g smør, 2 dl. sukker, 1 æg, 1 dl. mel 1 knsp. bagepulver 3½ dl. kokosmel og 1/4 piskefløde.

Raberne skæres i 2 cm. stykker. lægges i et smurt tærtefad og drys sukkeret over.
-Rør smør og sukker til dejen hvidt. Tilsæt ægget og rør godt sammen. Bland mel, bagepulver og kokosmel og vend det i dejen.
Fordel over rababerne. Bag ca. 190 grader i ca. ½ time. Serveres med koldt flødeskum

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-05-11 15:27

Uh, Nordsted - jeg elsker også trifli - alle slags faktisk, men denne gang skal jeg bruge en kage.
Min datter er desværre ikke vil med kokos, så det ville være godt med en opskrift uden dette, hvis I kender en sådan?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-05-11 15:34

Så skal det måske være en tærte

I denne er der ikke kokos... uh der er mange at vælge imellem - og jeg har ikke prøvet dem

http://www.foodfanatic.dk/rabarbertaerte

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-05-11 15:37

Rabarber crumble?
Har verdens bedste opskrift.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-05-11 15:39

Den ser lækker ud, Nordsted. Men ønsket er i denne omgang en kage. Jeg skal dog bestemt prøve triflien én af dagene ,-)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-05-11 15:39

Du kan bare lave en smuldre dej af smør/farin og havregryn.

Altså først rabarberne, drys sukker over.

Dernæst smuldre du havregryn og smør og farin 1:1
En pakke smør, 250 gr havregryn og 250 gr. farin

I "gamle" dage var det sådan een vi lavede når vi var på lejr i pinsen med D.U.I men det var magarine- jeg har lavet den senere med smør.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-11 17:35

Min mor brugte nogle gange "resterne", hvilket vil sige at når rabarberne var kogt og siet gik vædsken til grød og det frasiede til rabarberkage.

Så lagde hun bunden med knuste makroner, skulle det være ekstra godt fik de et skvæt billig sherry.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-11 17:53

Lav den lige som du laver en æblekage, kog rabarberne som grød men med lidt mindre vand end hvis grøden skulle spises som rødgrød, læg rabarbergrød og sukkerristet rasp lagvis i en skål og øverst et lag flødeskum - det er kræs for kendere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-11 17:55

Citat
Jeg skal bage en rabarberkage
mit forslag skal ikke bages hvis du absolut vil bage så bag en rabarbertærte, den er også udmærket men slår ikke den med grøden

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-05-11 20:01

Citat
hvis du absolut vil bage så bag en rabarbertærte

Nemlig så
Og prøv så lige at "ryste" rabarberne rundt på en pande hvor der er smeltet lidt brun farin først.
Se det smager

Accepteret svar
Fra : nusa

Modtaget 100 point
Dato : 28-05-11 21:02

Her kommer RABARBERKAGEN:

[B]Dej:[/B] 175 g smør - 150 gt sukker - 2 spsk vanillesukker - 1 knsp salt - 3 æggeblommer - 250 g mel - 2½ tsk bagepulver - 5-6 spsk sødmælk.

[B]Marengs:[/B]
3 æggehvider - 200 g sukker - 100 gt grofthakkede nødder - ½ kg rabarber
Rør smørret cremet med sukker, vanillesukker, salt og æggeblommer. Bland mel og bagepulver og rør det lidt efter lidt i smørcremen sammen med mælken

Marengs: Pisk hviderne næsten stive, pisk sukkeret i ad 2-3 gange. Vend rabarberstykkerne sammen med nødder i massen. Smør den ovenpå dejen.

Bages i 45 minutter ved 200 grader.

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 02-06-11 06:41

Tak for svaret nusa.