/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Tryk i bremsesystem på motorcykel
Fra : mi-to
Vist : 1323 gange
50 point
Dato : 27-05-11 00:59

Hvor mange bar er der i bremsesystemet når der bremses på en alm mc??

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-05-11 04:58

?
I selve slangerne eller trykket på bremse skive.

Mener ikke der er særligt stort tryk? på selve bremserør.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 27-05-11 05:48

Ja i slangerne

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-05-11 06:11

??????????????? ikke mc
Citat
Til gengæld er trykprøvning foretaget indtil 1000 bar iflg. leverandøren og uden sprængning.
og trykket i en Xantia overstiger ikke 170 bar........

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/20716.page

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 27-05-11 06:17

Nogen der ved hva trykket er i slangerne når der bremses på mc??

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 27-05-11 12:12

Det afhænger helt af hvor hårdt du trykker på bremsen.
Det smarte ved hydrauliske bremser er at trykket overalt i beggecylindre og rør er det samme.
Der er et forhold mellen dit tryk på bremsen og og trykket i slangen. Det finder du af steplets areal .

Hvis du trykker med 100N (10 kp ) og stempel arealet er 0,0002m2 ( 2n cm2) bliver trykket i slangen 100/0,0002= 500000 N/m2 = 5 bar.

Du kan trykke en del mere, især hvis der er en vægtstangsudveksling i bremsepedalen.

Så 50 til 100 bar er ikke urealistisk som maksimum, hvis du ikke lægger alt for mange kræfter i. .

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-05-11 16:53

Flot transor, let, klart og logisk, og hvis man har fanget den, er det ligetil at sætte sine egner værdier for areal og "udveksling" i vægtstangen.
(vægtstangsregel populært beskrevet: [dit tryk] gange [afstand mellem dit trykpunkt og ophængspunkt] delt med [afstand mellem cylindertrykpunkt og ophængspunkt])

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 27-05-11 17:07

Tak for svaret transor.