/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Opfedning af kat.
Fra : peter1215
Vist : 1952 gange
10 point
Dato : 24-05-11 18:21

Hvad er det bedste foder til at fodre en mager kat op med ? Den har levet 2-3 år som vildkat og har nu fået lov at flytte ind hos os.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-05-11 18:29

Et meget aktuelt emne,lige for tiden.

Håber der er nogle,der ser bort fra din ilde statestik:

Citat
- Ubesvarede 1
- Besvarede 5
- Annullerede 28
- Slettede 0
Ialt 34

Mosebaek.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-05-11 18:48

Køb katte overlevelelses piller i petworld,
og læs ikke kandu spørgsmålet om at skyde katte

Kommentar
Fra : altmuligmand01

Dato : 24-05-11 18:48

Kattemad (dåse) for smagens skyld, kartoffelmos og fed sovs, mikset.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-05-11 19:50

ja, jeg ville nok hellere tage til dyrlægen og få lagt en kostplan.

Meget afhænger jo af kattens tilstand iøvrigt. Det kan jo ikke nytte at give den noget foder, som så får slået maven helt i stykker- så tager det længere tid.

Det er bedre at få lagt en plan, som virker på den "lange bane". Det handler også om, at få givet den nogle gode madvaner, eftersom den jo formodentlig lever i mange år endnu.

Det kan godt være at opfedningen skal ske langsomt- så det nytter ikke med alle de gode råd om killingefoder, fløde osv, som man kan læse rundt omkring.

Oftest kræver det lidt tålmodighed, men hellere starte rigtigt.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 10 point
Dato : 24-05-11 20:15

Ja, tag dyrlægen med på råd, desuden skal katten garanteret også have ormekur, og senere, når den er kommet sig lidt, vaccinationer. Den bør checkes for andre sygdomstegn også. Killingefoder af et godt mærke skal den have i begyndelsen, gerne også lidt vådfoder af lækkerier. Som supplement kan den få en æggeblomme udrørt i kaffefløde + druesukker. Dette er proteinrigt og giver energi. Råt oksekød, er godt en gang i mellem, det er også proteinrigt, men husk aldrig samtidigt med mejeriprodukter, lad det gå 2 timer i mellem den slags måltider.
Held og lykke!
Mvh Akle

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 24-05-11 20:45

Ring til 98 46 27 66 Engelykke Dk, og bestil en pose på feks. på 10 kg af et foder der hedder
Dia cat. Jeg har gennem 15 år fodret en kat med dette, og den befinder sig glimrende trods sin
høje alder. Det er et tørkost produkt som holder tænderne rene og stærke, frisk vand bliver der
selvfølgeligt tilbudt ved siden af. Mvh. K.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-05-11 23:57

En meget mager kat skyldes ikke nødvendigvis for lidt foder, eller noget du kan klare med opfedning.

Det kan skyldes alvorlige parasittr eller anden sygdom ,som skal kurers. Derefter kommer huldet nok af sig selv.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 25-05-11 07:04

Jeg synes, du skal gå til dyrlægen og evt. få noget mod orm, som den sagtens kan have eftersom den har levet som vildkat.

Derudover er killingefoder nok det bedste til opfedning, men det skal være af en god kvalitet, som du kan købe enten hos dyrlægen eller i en dyrhandel (ikke Whiskas og den slags, da det hovedsagligt består af vand)

Godkendelse af svar
Fra : peter1215

Dato : 25-05-11 07:11

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-05-11 19:52

Selv tak og god bedring med katten.