/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Røget laks søges
Fra : o0nellie0o
Vist : 3105 gange
100 point
Dato : 23-05-11 16:39

Hej

Vi skal have konfirmation kristihimmelfartsdag og konfirmanten ønsker at hendes mor laver en lakseroulade...
Jeg har været nede hos fiskehandleren for at høre hvad jeg skal give for en helside røget laks...og fik nærmest et chok...
Så var det at jeg tænkte.... Sidder der mon nogle herinde fra som selv ryger deres laks??
En fra sjælland - som ville sælge mig en hel side?? og hvis prisen er ok måske 2 sider???
Jeg henter den gerne på hele sjælland.... (kommer selv fra Ringsted)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-05-11 17:13

Hej.
Skynd dig at kører en tur til Stege.
Det lille røgeri ligger i den gamle sukkerfabrik.
Du får det IKKE billigere og bedre nogen steder.

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 110 point
Dato : 23-05-11 17:16

Det er meget nemt at røge laksen selv.
Det kræver blot en almindelig kuglegrill og ca. en liter FINT røgesmuld.
Hvis laksen ikke har været frossen skal den i fryseren ca. 2 døgn. Det dræber evntuelle orm, som der er en del af i rå fisk.
Drys fisken med almindeligt groft salt, så det dækker, på begge sider og lad det trække i køleskab 1 - 2 timer. Skyl laksen grundigt. Dup den med et rent viskestykke og stil den på køl i ca. 8 timer (ikke kritisk). Når tiden er gået, så tag en foliebakke og læg rygesmuld i u form, kom ca. 2 cl. sprit på den ene ende af u-et og tænd. MEN STIL IKKE BAKKEN I GRILLEN ENDNU.
Koldrygning skal nemlig foregå ved HØJST 23 grader. En alm. kuglegrill bliver varmet 7 - 8 grader op af varmen fra gløden i smuldet, så på denne årstid er det ikke meget at give af. Mit råd er at sætte den over ved 21 tiden. Smuldet er ca. 12 timer om at blive brugt, så kl 9 næste morgen har du en herlig koldrøget laks.
Denne fremgangsmåde giver en let røgsmag. Hvis du vil have mere skud i den, gentager du bare rygningen natten efter. (Husk at laksen skal i køleskab om dagen).
Men PAS PÅ!! Det er dybt dybt vanedannende.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-05-11 17:16

Her er adresse og åbningstider.
Gør dig selv den tjeneste at bestille.
Du ringer bare selv om der er lukket...Vibeke plejer at tage telefonen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-05-11 17:17

Smid et par røgbomber i vandet hvor Du mener der er nogle laks, så er de klar til servering når de vender bugen i vejret på overfladen

Jeg ved ikke hvad Din fiskepusher har forlangt, men jeg har fundet en lakseside her til 354 kr.
http://www.fiskehuset.com/products/productlist.aspx?MenuItemID=48

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-05-11 17:20

Citat
Jeg ved ikke hvad Din fiskepusher har forlangt, men jeg har fundet en lakseside her til 354 kr.

I Stege er det 200 kr. pr. kg.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 23-05-11 17:40

http://www.nbr.dk/?Id=1054&Gid=4 - linket til Nordbornholms røgeris E-shop 245kr for en side på 1100-1300 g og så får du sendt den.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-05-11 17:42

Citat
linket til Nordbornholms røgeris E-shop 245kr for en side på 1100-1300 g og så får du sendt den.

GLEM det...de smager ikke godt. Jeg fik det til jul

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-05-11 17:52

Citat
GLEM det...de smager ikke godt. Jeg fik det til jul

De er sgu nok røget over drivtømmer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-05-11 18:18

Laks og laks er jo to ting, enten vild laks eller fiskedam laks?

Min kone har lige været med "hurtig ruten" og hele Norges kyst er polstret med lakse damme.

Engang kunne man købe en rigtig Bornholmer Østersø laks; den til 245 kr er sikkert fra Norge,
ligesom en røget Bornholmer sild nu er fra Hvide Sande.

Og den slimede dambrugs laks er ikke pengene værd, køb/server i stedet rigtig Helle eller Tun fisk...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-05-11 18:31

Citat
køb/server i stedet rigtig Helle eller Tun fisk...

Nu var det altså lakseruller der skulle laves.
Svend...hvis hun vil tage til Stege findes de ikke bedre og billigere.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-05-11 18:51

Hvor mange personer handler det om ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-05-11 18:55

150 g røget laks i skiver koster i Super best 35 kr.

Hvis du skal have det der svarer til en side, på omkring 1200 g fra tidligere link- kostede den 354, - kr.

Det svarer til 8 pakker a 35 kr, altså ialt kun 280 kr.

Men det er måske for meget discount ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-05-11 19:12

Mere discount:
http://www.tilbudonline.dk/tilbud/roegetlaks.asp

Men hvor tit bliver man konfirmeret?
Du kan være helt sikker på at de omtalte tilbud på laks er opfodrede dambrugs laks...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-05-11 19:49

Hun bliver kun konfirmeret een gang.

Stod den på helstegt oksemørbrad ville prisen være det samme, det serverede jeg faktisk til min 40-års fødselsdag.......for mange år siden

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-05-11 19:50

Citat
hvis hun vil tage til Stege findes de ikke bedre og billigere.

Og Vibekes mand ryger dem selv

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 23-05-11 20:20

Aldi har pakker med 150 gr til 29 kr. De smager næsten som gl.dags østersølaks.

Den kan VI i DK ikke få mere (jo de små) idet dioxinakkumuleringen er for stor. Så dem fanger svenskerne, da de åbenbart kan tåle mere dioxin end danskere. Danskere må godt fange dem til eksport til f.eks Afrika. Skide være med dioxinen til de negere LOOL De er så mange, at det ikke betyder noget, at der smutter nogle stykker i hykleriets hellige navn. Det er det jeg siger... Overdæk Christiansborg, og vi har Nordeuropas største tosseanstalt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-05-11 23:57

De fineste røgede laks har jeg spist flere gange on location i Irland, og også taget hele sider med hjem fra mine rejser.

Jeg fandt iøvrigt lige en side hvor man kunne købe dem for € 69, men det er nok "too late" til den konfirmation.

Godkendelse af svar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-05-11 00:01

Tak for svaret fotowig.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-05-11 00:10

Kære alle...

Tusind tak for alle svar....
Vi bliver 60 mennesker og derfor skal jeg bruge en del - så en side på 1300 - 1700gr er fino tror jeg...
Jeg overvejer at tage til Stege - da Køge fiskehandel skulle have 460kr for en side laks (på ca 1100gr.)
Den ide med at ryge laksen selv kunne godt tiltale mig....skal så blot ud og finde en flot laks et eller andet sted...

Endnu engang tak til alle.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-05-11 17:47

Hvad lyder din opskrift på, såvidt jeg kan læse mig til på lakseroulader går der omkring 750 g til 10 personer ?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-05-11 18:25

en side på 1700 g og 60 personer, giver 28 g pr person. Det lyder da af meget lidt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-05-11 23:04

Citat
Hvad lyder din opskrift på, såvidt jeg kan læse mig til på lakseroulader går der omkring 750 g til 10 personer ?

Ja det er fuldstændigt hen i vejret
Nu har jeg haft fiskeforretning og det holder ingen steder.
Til med skal der åbenbart skaffes laks til at ryge hjemme....det er altså ikke bare lige.
man skal virkelig prøve det nogle gange.
Derudover bliver de IKKE koldrøget på den angivne måde så der bliver ubrugelige til det formål.
Men man vil åbenbart ikke tage mod gode råd

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 25-05-11 10:46

Hej piaskov.

Du skriver: Derudover bliver de IKKE koldrøget på den angivne måde så der bliver ubrugelige til det formål.
Men man vil åbenbart ikke tage mod gode råd

Hvad er der galt med den fremgangsmåde? Den stemmer godt overens med min egen erfaring fra mange røgninger, og ligesådan med diverse opskrifter og røgebøger.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 25-05-11 17:29

piaskov..... lad være med at udtale dig om ting du ikke har en bønne forstand på, og en af de ting er koldrøget laks.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-05-11 18:30

Citat
..... lad være med at udtale dig om ting du ikke har en bønne forstand på, og en af de ting er koldrøget laks.

Du snakker og R** går.
Det ved du ikke en skid om.....vi har røget laks for fiskerne hernede i 15 år...så luk arret moster.
Og så er det IKKE mig der bliver kaldt ...Fru migallenevide..herinde.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 26-05-11 20:22

Piaskov.

Nu spørger jeg IGEN. HVAD ER DER I VEJEN MED MIN FREMGANGSMÅDE. Du kan da ikke bare komme ind fra højre og sige at man ikke kan lave koldrøget laks på min måde uden at komme med en begrundelse.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 26-05-11 20:37

piaskov, du er en af de personer der gør, at jeg ikke gider være så meget herinde. Du er ubehøvlet, og du udtaler dig om ting du ikke har forstand på, du er stadigvæk ikke kommet med en opskrift på hvordan man laver koldrøget laks, nok fordi du ikke ved det.

"Og så er det IKKE mig der bliver kaldt ...Fru migallenevide..herinde." Heller ikke mig, da jeg som skrevet før ikke er så meget herinde. Jeg nægter at synke ned på dit niveau.

Hvad med at finde dig en hobby, så du kan komme af med alle dine aggressioner, i stedet for at lade det gå ud over folk herinde?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-05-11 22:00

Hej fotowig.

Citat
Nu spørger jeg IGEN. HVAD ER DER I VEJEN MED MIN FREMGANGSMÅDE. Du kan da ikke bare komme ind fra højre og sige at man ikke kan lave koldrøget laks på min måde uden at komme med en begrundelse.

Vores rygeovne var store...meget store.
Men jeg skal lade det kome an på en prøve med din måde at ryge på.
For det første glemmer du at fortælle at nervebenene skal fjernes.
For det andet skal de ryge i 24 timer...ellers er de ikke gennemrøget.
For det tredie må man IKKE tænde op og lægge /hænge laksen på lige når der er tændt i smullet....det kommer til at smage af sprit hvis det ikke "damper" af.

Vi hang altid vores laks men der var også 1.75 m. til "loftet i ovnen...det gir jo sig selv at der ikke er det i en kuglegrill...derfor er det også af yderste vigtighed at temp. ikke er højere end max 17 grader...hvilket gør det næsten umuligt at ryge dem ordentligt på denne årstid...de kommer hurtigt til at se/være lettere "kogte".

Men jeg har fået kontakt til "min" fisker og han leverer en frisk laks lige så snart han har fanget nogle stykker og jeg gir' det et forsøg.
Smullet er det også vigtigt at få fat i det rigtige...der må IKKE være nogen form for olierester i ...eks. fra en motorsav. Mange tror det er ok at bruge ...DET ER DET IKKE.

Jeg skal nok melde tilbage når jeg har forsøgt på din måde...men jeg tvivler på det er "godt" nok på denne årstid hvis du forstår hvad jeg mener.

Men det vil jeg gi' dig...du har meget ret i at det er stærkt vanedannende.
det er en himmerrigs mundfuld.

Håbe da virkelig ikke du har taget det fortrydeligt op...hver har åbenbart bare sin måde at gøre tingene på.
Da der i sin tid var orkan hernede gik der hul på burene i Grønnesund og vi røg et ½ tons laks så jooo jeg har røget mere end rigeligt af dem.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-05-11 22:04

@ the1best.
Jeg kan da oplyse dig om at manden og jeg har haft 4 fiskeforretninger.
Så jeg ved hvad jeg snakker om.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 27-05-11 09:42

Tak for gennemgangen piaskov.

Du har helt ret i at det er meget lidt plads at ryge laksen på men det kan lade sig gøre.
Jeg vil for en sikkerheds skyld gentage/uddybe det centrale.

1. Den maksimale temperatur til (kold)røgning af fisk er 23 grader. De 17 grader er ideelle til fisk.
2. Bakken med smuld må først stilles i grillen (På bundristen, trukket ud til den ene side) når flammen er døet helt ud. Dels for smagen, dels for at undgå opvarmning af grillen).
3. Det er laksefileter (helst med skind) Man bruger. Derved ingen nerveben. Der kan så kun være en side ad gangen. Det er vigtigt at laksen ikke ligger direkte over smuldet, på grund af varmen fra gløden.
4. Smuldet skal anbringes i u form. Derved bliver gløden forholdsvis lille og bræmmen af smuld lang.
5. Selvfølgelig er det rigtigt røgesmuld man skal bruge. Det er rigtig godt med en blanding af bøg og rødel, men jeg bruger oftest rent bøgesmuld fra Dansk Træmel. Det giver en smule blegere fisk, men ikke den store smagsforskel.
6. Røg kun om natten, når temperaturen holder sig under 14 grader går det fint. Man må så røge 2 gange, men det er kun en fordel at røgen når at sætte sig i pausen mellem de 2 røgninger. Og du skulle prøve kun at røge 12 timer. Det giver en pragtfuld letrøget smag, hvor laksen virkelig kommer til sin ret.

Jeg håber jeg har fået alle detaljer med, så vi undgår at nogen "brokker" en side laks.
Det kan anbefales at starte med at røge et par laksesteaks. Så er det ikke den store investering, hvis noget går galt.
Jeg glæder mig til at høre om resultatet.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 27-05-11 09:48

Der var lige en ting til.

Bundspjældet på grillen skal være helt åbent og topspjældet skal være ½ åbent. Bliv ikke snydt af røgudviklingen. Der stiger kun røg op af spjældet som fra en tændt cigaret. Det ser ikke ud af meget men det virker!

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-05-11 10:44

Citat
Jeg håber jeg har fået alle detaljer med, så vi undgår at nogen "brokker" en side laks.
Det kan anbefales at starte med at røge et par laksesteaks. Så er det ikke den store investering, hvis noget går galt.
Jeg glæder mig til at høre om resultatet.

Du skal nok hører om resultatet.
Problmet var lige her at den laks skulle bruges meget snart til en forret ved en konf.
Ergo er der ikke meget tid til at "øve" sig.
Vi har da selv brugt nogle stykker før vi fandt ud af det der var helt ok for vores smag...lærepenge du ved