/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Hjælp til agn valg
Fra : Cimbombom
Vist : 4960 gange
100 point
Dato : 22-05-11 04:47

Hej allesammen.
Jeg er begyndt med at fiske i min fritid, MEN problemet er at jeg ikke fanger fisk !!
Har 2 ældre stænger med nye liner på de er ca. 220 cm.
Og en ny teleskopstang på ca. 180 cm når man folder den ud.

Pjeler at at sætte sildeforfang på teleskopstangen og bundforfang på den ene store stang og flåde med enkelt krog på den anden stang. lader være 1½ meter line mellem flåde og krog. så har jeg blyvægte mellem krog og flåde også.

har prøvet at bruge frosne sildestrimerler som mading og gulp alive TOBISer kunstagn.

kylllingepølse bidder.
kogte og færske muslinger men de glider hele tiden af krogen, så det har jeg droppet igen.

har prøvet kunstagn som ikke opbevares i væske. sådan en rød plastic figur der er formet som en sandorm.
og en gul fisk af plastic.

har prøvet spinner med krog og med silketråd.

men jeg fanger ikke noget. jeg har både prøvet at fiske dag, nat og solnedgang. i solskin og skyet vejr.

det eneste jeg har fanget er sild med sildeforfang. og en hornfisk med en frosen sildestrimel men lige da jeg var ved at trække den ind hoppede min line af, så jeg mistede den igen.

hvad kan jeg gøre for at fange fisk...

vil gerne fange : havørred , hornfisk, makrel (når det er sæson)

Fladfisk, Torsk, og andre fisk.

alle forslag er velkomne.

vil helst undgå at bruge rejer, musling fordi de falder af krogen hele tiden og sand og børste orme fordi de er besværelige at skaffe.

kan jeg bruge regnorm, kyllingepølse, eller andet som er let skaffe og som ikke falder så let af krogen... silde strimmel har jeg fået bid på 1 gang. men ventede i 3timer inden. syntes ikke det er effektivt,

fisker omkringer horsens og odder, fra kyst strand og havn.

Håber der er nogle erfarne lystfiskere der vil komme med nogle gode råd som jeg kan fange fisk på.

Hilsen cimbombom.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-11 06:42

fladfisk = sandorm
sandorm er nemme at skaffe fra nu af og de næste mange måneder

(1 stk spand 1 stk brædt ca 40 cm langt ca 10-12 cm bredt og cm 1,6 m reb)

i midten af brædet dvs 5-6 cm og 2-3 cm for enden bores et hul (2-3 cm eller 37-38 cm) rebet skal i gennem hullet og der bindes en knude så brædet ikke falder af rebet brædet lægges på jorden og du sætter din sko på brædet (hælen sættes i modsatte ende af hullet) nu af måles rebet i en passende højde ca hofte højde her laves et håndtag

når det er færdigt benyttes det på følgene måde hælen placeres i modsatte ende af hullet rebet tages i hånden du "hiver" i rebet så brædet i den modsatte ende af hælen løfter sig ca. 5-10 cm og nu bruger du kraften i foden til at presse brædet ned igen dvs hiv slip/tryk hiv slip/tryk osv

så er det ned på stranden og ud i vandet ikke for dypt og ikke for lavt ca. 20-50cm dybt og så finder du de "friske" steder hvor ormen har lagt sin "afførings ringe" og så ned med brædet og pumpe( hiv slip/tryk ............) med et godt tempo så sker der det at du pumper et hule i sandet og ormen "kommer "op" så du kan tage den med hånden

ved alt fiskerri er det godt at stå stedder hvor det forholdtvis hurtigt bliver dypt eks molen ved en havn eller "pynten"
(start med at gå ud der hvor der er mange der står og fisker) der er som regl godt) og når man så er øvet kan man begynde at udforske andre steder

fladfisk = orm /bundfang (det er vigtigt at der hvor der kastes ud at de også er "sand bund" og ikke tæt tangbund)

hornfisk = sildestykker/tobis-orm /flåd eller flue eller (blink/spinder denne form syntes jeg dog ikke om da der er stor change for fejl krogning) (det er vigtig at når denne fisk kommer over vandet skal den hurtig ind eller op uden ryk ellers hopper den af

torsk = blink /pirke(hav fiskerri)

øred = flue er at anbefale samt vaders
eller spinder/flue i søer

http://www.hvidovresport.dk/produkter/Details.asp?ProductID=764

makrel = (havfiskerri / blink eller spinder)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-05-11 08:02

Man kan til nød bruge regnorm istedet for sandorm til fladfisk, men meget andet kan også bide på bundsnører...... fjæsinger, små torsk og krabber.
Hold fjæsingen nede med foden når krogen pilles ud, det er ikke behageligt at blive stukket af en af de mange pigge.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 22-05-11 08:23

Nu ved jeg ikke hvor i landet du fisker, men det kunne tyde på at du også er uheldigt med ikke at fange fisk, du skulle prøve et andet sted, her er et link med fiske pladser i landet knæk og bræk
http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=10

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 22-05-11 13:37

rotw jeg skal til at investere i et sæt waders for at stampe sandorme op, ellers får jeg våde bukser :(
fisker bare for sjov engang i mellem. så tænkte på om der ikke var et let tilgængeligt alternativ madding i stedet for sandorm.

syntes jeg har hørt at fladfiskene også bider på stykker af kyllingebryst...

kan jeg bruge sildestrimler på bundfang også? eller er det kun til overfladefisk...

har i prøvet at fange fladfisk eller havørred med regnorm kan det lade sig gøre...

jan41 jeg har fisket de steder som er makeret på kortet men uden held.

kan det være jeg har brugt noget forkert agn eller er jeg bare uheldig

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 22-05-11 22:23

Jeg har da brugt sildestykker til fladfisk men min erfaring er at det mest er krabberne der nyder det
Men man kan også bruge et toby blink 5 cm snor og et stykke sild i krogen og trække den lavt over bunden det gir fladfisk og mellem gir det ørreder og for oven gir det hornfisk

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 24-05-11 23:28

Tak for svaret rotw.

tak for alle de gode svar, tror at jeg vil prøve med orm næste gang og se om det giver gevinst.