/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Teksttype digt
Fra : kapsen
Vist : 1869 gange
50 point
Dato : 20-05-11 10:29

Hej, hvilken teksttype er et digt?
Ved der er noget som hedder sagprosa og prosa, men hvad går et digt ind under? :D

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-05-11 10:33

Digte er ordkunst.

http://da.wikipedia.org/wiki/Digt

- god weekend

Kommentar
Fra : Jenspeter0504

Dato : 20-05-11 10:35

Må vel også indgå under prosa

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 50 point
Dato : 20-05-11 12:13

Prosa er tekster der ikke er bundet til regler, og digte falder altså ikke ind under Prosa, derimod ka nder tales om enten Lyrik eller Knækprosa eller måske noget andet, der er jo mange former for digte

Godkendelse af svar
Fra : kapsen

Dato : 20-05-11 14:34

Tak for svaret Kortoververden.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-05-11 19:19

Som kortoververden skriver, hører digte under kategorien lyrik. Poesi kan også bruges - men ikke knækprosa, der er ment nedladende, og som betegner "digte", der i realiteten er ombrækket prosa.
FX sådan:

Som kortoververden skriver,
hører digte under kategorien lyrik.
Poesi kan også bruges - men
ikke knækprosa... (osv)

Så ligner det et digt - men de mere kræsne vil påstå, at det ér det ikke.
Derfor har de opfundet kategorien knækprosa.