/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Råd søges; belaste generator skævt
Fra : MattiJ
Vist : 1180 gange
20 point
Dato : 16-05-11 19:29

Hejsa

Baggrund: elektriker (men en del år siden jeg har været bag skolebænken)

Jeg søger råd og hjælp med følgende;

I forbindelse med det forestående karneval i Aalborg har jeg en ''musikvogn'' tilmeldt i den store parade. Sidste år deltog vi også, men løb ind i nogle problemer som jeg gerne vil undgå i år.

Jeg har en dieselgenerator til at levere strøm til forstærkere, anlæg, køleskab samt nogle røgmaskiner. Det er en ''almindelig'' 3-faset generator med 16A CEE-tilslutning hvor der er koblet en lille byggestrømstavle med HPFI og automatsikringer.

Sidste år var belastningen fordelt således;

L1: To forstærkere samt cd/mixer
L2: To forsærkere
L3: To 1000W røgmaskiner (varmelegeme)

Desværre ødelagde vi de to forstærkere på L2! Det viste sig at når varmelegemet i røgmaskinerne startede (de kører i perioder), så steg spændingen på L1 og L2 til 250V AC! Så vi måtte hurtigt flytte alting til L1 og derfor måtte vi spille på halv forstærkerkraft ift. hvad der var planlagt - samt vores røgmaskiner forblev slukket.
Jeg er i tvivl om dette er normal 'opførsel' fra en generator, eller om det kan have skyldes en løs nul et sted i installationen.

Så mit spørgsmål går på:

1. Er det helt normalt at man ikke kan belaste en ''almindelig'' generator ulige, uden at der opstår overspændinger på de mindst belastede faser?
Man kan måske mene at den tre-fasede udgang på en sådan generator kun er beregnet til 3-fasede belastninger i form af blandingsmaskiner og lign.

2. Hvordan løser jeg bedst opgaven i år, sådan at der ikke kommer en efterregning på reparation af dyre forstærkere? Kan der tilkobles spændingsbegrænsere, eller skal jeg op i en større og mere avanceret generator?
Alene cd/mixerpult står i 30.000 kr., så et uheld løber hurtigt op.

På forhånd tak

Matti

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-05-11 19:42

Umiddelbart lyder det helt logisk, at den trækker nulpunktet med når man belaster den ene fase relativt hårdere ende de øvrige...

Jeg vil da foreslå, at du ikke tager ansvar for udstyr der tilsluttes.

Men du kan jo også sætte en ekstra gennerator på der kun giver 230V specielt til musikudstyr. Du har jo nok ikek styr på hvem der flytter stik rundt når festen går løs...

Vh Ben

Kommentar
Fra : MattiJ

Dato : 16-05-11 19:47

Tak for dit svar.
Jeg har forsikring på i år. Men stadig vil jeg hellere lave et bedre forarbejde, således at vi ikke løber ind i problemer igen.

Jeg har ikke set eller hørt om en generator der er særlig egnet til musikudstyr.. Umiddelbart skal det jo være noget der er til at leje (og betale). Er det noget, du har erfaringer med?

Jeg har helt styr på installationen. Det er en bil der kører, og jeg er selv på ladet.. Så der bliver ingen pilfingre. Folk har uden tvivl travlt med at drikke øl og feste :)

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 30 point
Dato : 16-05-11 19:52

http://efagbog.dk/pt/hft-0063.pdf
Det er helt naturligt at spæændingen på faserne ændres når de belastes asymetrisk..
Der er lidt teori om emnet i linket...

Hvis du ikke kan belaste den symetriske - skal du have en generator der kun er enkelt faset.

Jeg har heller ikke hørt om nogle der speciele til musik... (Men jeg tænkte også kun på forbrug og fordeling af udstyr...)

vh Ben

Kommentar
Fra : MattiJ

Dato : 16-05-11 20:02

Du har jo helt ret.
Så er jeg halvvejs og ved at den skæve belastning ikke er en god ide.

Så kommer vi til løsningen.. går straks i gang med at søge efter udlejning af én-faset generator..
En spændingsbegrænser til sådanne behov findes vist ikke

Godkendelse af svar
Fra : MattiJ

Dato : 16-05-11 20:32

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : kkoldsoe

Dato : 17-05-11 17:08

http://www.roco-plt.dk/produkter3.asp?sn=92

Det her firma i Vodskov lejer generatorer ud. Vi skal selv ha' lejet en til vores musikvogn til Karnevalet. Mener det er 1 fase på de små røde Kipor-generatorer :) Hvad hedder jeres musikvogn ?

Hilsen Kasper - Partyvogn fra Nørresundby