/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Babymarkprøve
Fra : mapse
Vist : 739 gange
100 point
Dato : 16-05-11 15:14

Hejsa
Jeg har læst om nogle hvalpe, der har taget baby markprøve - men jeg kan ikke finde noget som helst om, hvad det går ud på - er der nogle af jer der ved det, og hvor man evt. tager disse babymarkprøver - jeg synes ikke jeg kan se noget i retrieverklubben.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 16-05-11 16:24

http://dansk-retriever-klub.dk/Regioner/

find den region du vil optages i og
se under arrangementer eller markprøver, træning, ellers ring til dem så vil de kunne hjælpe dig.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 16-05-11 16:35

...Mon ikke det er noget opdrætter laver på sit babyhold?

Mange opdrættere holder jo et hvalpekursus for deres hvalpe når de er rejst hjemmefra.

Silke var til noget baby-retriever træning, hvor hun fik mulighed for at møde en død fugl og sådan noget. Og hente en dummy ude i vandet..
Måske er der nogen, der slutter med en prøve?

Ellers er der jo brugsprøven, der giver adgang til markprøven. Men til brugsprøven skal de være 8 mdr. --Silke bestod, da hun var 10 mdr.

http://www.dansk-retriever-klub.dk/AktiviteteriDRK/Brugspr%C3%B8ve/

Hvor har du læst om den baby-markprøve?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 16-05-11 16:39

http://dansk-retriever-klub.dk/Kalender-tilmelding/?sort=arr her er kalenderen for alt hvad der forgår året rundt.

Godkendelse af svar
Fra : mapse

Dato : 16-05-11 17:00

Hej Birgitta. Det lyder da egentlig ganske rigtigt .... så, jo det er det nok. JEg har læst det på forskellige hunde, men de kommer fra samme opdrætter, så jeg tror du har ret. Jeg napper almindelig hvalpetræning - og senere brugsprøve ..... så lad os se om min lille hvalp er lige så god som Silke :)

Tak for linket bevi54 - det må tjekkes igennem :)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-05-11 15:19

Hvor spændende!
Det kan være rigtig sjovt at gå til prøve med sin hvalp.
Silke bestod brugsprøven. Men JEG var liiiige ved at dumpe...

For jeg havde et grueligt hold i ryggen, og da jeg skulle kaste apporten til Silke, så var jeg ligeved at ramme dommeren.......
Silke så ikke engang, hvor den blev af...
Men jeg fil kov at kaste om.. Og så var der ingen problemer.
Jeg bliver nu aldrig supergod til at kaste.

Prøv på at teste din hvalp for skudsikkerhed inden prøven. Silke havde aldrig hørt et skud før, -og hun rejste sig fra "sit", men blev stående. Så det var ok.

Tak for accepten af mit svar.. Og held og lykke med både træning og prøve.

Forresten, på et almindeligt hvalpehold lærer hvalpene IKKE nødvendigvis ret meget lydighed, og slet ikke apportering og skud-afprøvning.
Måske kan du finde et retriver-hvalpehold at møve dig ind på. På vores hold var der godtnok mange søskende/halvsøskende til Silke, men der var da også hvalpe udefra. Endda også et par labradorer..
Det kan være din opdrætter ved hvor der er hold? Ellers kan du ringe til en retriever-kennel med jagtlinier i omegnen. DE ved ret sikkert hvor der er træning.