/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Selvinduktion i tandbørste
Fra : svendgiversen
Vist : 864 gange
106 point
Dato : 16-05-11 09:07

Opladeren til min elektriske tandbørste, en helt almindelig Braun OralB,
er forbundet til el stik under lys stofrøret.

Selv om den er slukket under opladning, sker det nu at den går kortvarigt i gang med at vibrere,
når jeg slukker for lyset i badeværelset...

Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende?
Hvad skyldes det??
Og må jeg nu snart købe en ny el tandbørste???

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-05-11 09:22

Jeg tror der er som du siger induktion fra spolen i lysstofrøret eller noget andet derfra.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-11 09:48

Citat
sker det nu at den går kortvarigt i gang med at vibrere,
når jeg slukker for lyset i badeværelset...

Tandbørsten "logger" af

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-11 09:51

Ja, så kunne jeg jo lige så godt have spurgt under "small talk".

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 116 point
Dato : 16-05-11 09:59

Prøv at tilslutte ved en anden kontakt i huset og se om det samme sker når du slukker på kontakten.

Når man slukker for et lysrør kan der fra spolen komme en kort spændigsspidt på nettet. Det er sikkert den, som aktiverer tandbørsten. Det er nok ret ligegyldigt, hvis den slukker selv igen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-05-11 10:04

ekko til transor

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-11 10:35

Jeg trak stikket ud uden at slukke for lys stofrøret og der skete intet.
Problemet er at nu sker der heller ikke mere noget når jeg slukker for alt i badeværelset?

Jeg må afvente om det kommer igen for videre analyse...
Har selv været inde på det med en afbryder spændings spids, men også lys stofrørets occillation??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-11 10:51

Og når jeg spurgte om snarlig udskiftning...

Hvis nu den simple on/off afbryder knap er slidt og/eller snavset?
Og dermed måske delvis ledende i afbrudt tilstand??

Er det så årsagen til at el børsten begynder at vibrere ved forøget spænding??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-05-11 13:14

Som du godt ved fra ingeniørskolen, så er den inducerede spænding i en spole L * di/dt, og ved afbrydelse af lysstofrøret og dets seriespole nærmer du dig dt gående mod nul, altså en spænding gående mod uendelig (hvis det ikke var for elektrisk kapacitans i og omkring spolen).
Sådan en hidsig spænding, der flytter sig hurtigere end viseren på min badevægt, kan sagtens influere på nærtstående elektronik som f. eks den elektroniske afbryder i din ORAL B
vh
pbp

Hvis børsten virker, så ingen grund til udskiftning

If it aint broke don´t fix it!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-11 17:13

Nu gjorde den det igen, også da jeg hev stikket ud uden at slukke for lys stofrøret,
altså er det ikke neon rørets occilation som jeg alternativt troede.

Er jeg virkelig den eneste der oplever dette fænomen?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-11 19:01

Tak for svaret transor.