/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Mandeltræ.
Fra : piaskov
Vist : 3499 gange
100 point
Dato : 15-05-11 12:10

Hej alle.

Er der nogen af jer der har haft købt et Mandeltræ fra Aldi ??
Vi købte for 4 år siden og det er sindsygt flot når det blomstre.
I år da vi kom hjem fra påskecamping blomstrede det som en drøm.
Og nu viser det sig at det ser ud som om der kommer mandler på
Vi forstod ellers i sin tid at det kun var et "pynte" træ men er da kommet i tvivl.
Se lige på billedet og fortæl om i kender det ??
http://peecee.dk/upload/view/306885

Er det mandler eller ??
De visne blomster der IKKE så sådan ud er faldet af såååå???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 12:45

Som du kan læse her,

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/99D10B15D669E0A6C1256FD00035FEE7!OpenDocument&Print=1

Kan man godt dyre mandeltræer - med frugt - i DK

Er der ikke en navnemærkat på træet??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 12:48

Der er også et mandeltræ, der kalder Rosenmandel - det giver ikke mandler, mon ikke det er det du forveksler??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-05-11 12:50

Citat
Er der ikke en navnemærkat på træet??

Nej det er der ikke mere...det kunne ikke holde til vind og vejr

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 13:15
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-05-11 13:24

Link 1 er da ferskner ??
Link 2 ligner det træ jeg har...men spørgsmålet er om det er det samme.
Der er de samme blomster på rent farvemæssigt

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 15-05-11 15:19

Billedet du har taget kan godt snyde lidt, men efter bladene at dømme så er det et ferskenmandel træ i har, en krydning mellem fersken og mandel, det ægte mandel træ har meget smallere blade:
http://www.naturfoto-cz.de/mandel-foto-11035.html
ferskenmandel kan godt give frugter i Danmark, det kan mandel træet forøvrig også

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 15:25

Fra mit første link - uden billede

Citat
Frugten ligner en umoden fersken, og den er moden, når den falder af træet. Skallen kan så åbnes og stenen tages ud, og det er inde i denne, man finder den velsmagende kerne.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-05-11 16:29

Hej o.v.n
Ja du har ret i at det ikke er de samme blade...mine er bredere og mere lyse.

Jeg er bare så spændt på at se om det er noget der bliver til noget.
Det er da også kattens at den vedhæftede seddel er gået til

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-05-11 16:31

Citat
Fra mit første link - uden billede

Ja det har jeg set nordsted...og det er da sandsynligt det er det samme.
Det må tiden vise.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 16:34

Citat
Er det mandler eller ??

Med 99% sikkerhed - JA det er mandler

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-05-11 17:30

Spis nu ikke for mange af de hjemmeavlede mandler, der er blåsyre i

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-05-11 17:58

Citat
der er blåsyre i

o.v.n. det er KUN hvis de er bitre der er blåsyer i.
Tor mig jeg har prøvet at spise sådan en...AV AV min mave.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 02-07-11 18:12

Tak for svaret o.v.n..
Nu er de bare faldet af i blæsten...så helt opklaret bliver det ikke i år

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-07-11 20:48

Tak selvom det er noget øv at frugterne faldt af inden du fik smagt hvad det er