/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
Han - hun - den - det?
Fra : o.v.n.
Vist : 1639 gange
100 point
Dato : 12-05-11 22:13

Ja hvordan betegner man en kønsskiftet person? Før Nyhederne sad jeg og så optakten til Melodi Grand Prix og Israels deltager er en forhenværende mand, denne forhenværende han kan da ikke uden videre blive til en hun kromosomerne bliver vist ikke udskiftet og vil sikkert være XY så individet kan ikke korrekt betegnes som hun, eller hvad?
Er det almindelig accepteret at hvis det ydre ligner en kvinde så er det en hun?
Ville en individ som ikke mener at kunne leve med det køn han/hun er født med, ikke være bedre tjent med at konsultere en psykolog?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-05-11 23:18

Hvis man har gennemgået en kønsskifte operation, vil det være normalt at kalde person ved det nye køn, i dette tilfælde hun! - Det har intet at gøre med kromosomer.

Du kan stå i et større problem med homo-/lesbiske par, her vil nogle af dem henholdvis betragte sig som mand/kone.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-05-11 23:23

Citat
Ville en individ som ikke mener at kunne leve med det køn han/hun er født med, ikke være bedre tjent med at konsultere en psykolog?

JO, andre fysiske og psykiske defekter og sygdomme forsøger man også at behandle

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-05-11 23:36

En person der vil betragtes som en kvinde kaldes hun, en person der vil betragtes som en mand kaldes en han.

At en person ikke kan leve med det køn han/hun er født med, er ikke en "defekt" der kan fikses af en psykolog, det er ikke en defekt.

Kommentar
Fra : Trimara

Dato : 12-05-11 23:41

Det er vanskeligt at tage stilling til hvad der er normalt. Jeg mener der er plads til forskelligheder i Danmark , det håber jeg i hvert fald.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-05-11 23:57

Hvis man ikke kan med det køn man har , kunne det eventuelt skyldes en psykisk sygdom. Det er der vist nogle af debattørerne der mener.
Men meget begreb har de ikke om sagen, for de vil lade en psykolog tage sig af diagnose og behandling.
De der må behandle psykisk syge er læger. Specialisterne hedder psykiatere. De er noget helt andet end psykologer .
Hvis en psykolog gav sig i kast med syge folk ville han være kvaksalver.

Psykologer tager sig af raske folk. Blandt ande de som har været udsat for ekstreme psykiske belastninger, som soldater i krig .
De kan også beskæftige sig med skolebørn, som trives dårligt. Men altså ikke noget med syge mennesker.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-11 00:00

Der bør være plads til alle i samfundet, og det er der i vid omfang også, men prøv at forestille dig at en af dine venner som du har kendt i mange år pludselig bliver til en "hun" , en lidt vanskelig situation tror jeg - har ikke selv oplevet at være tæt på en kønsskiftet person

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-05-11 00:00

Homoseksuelle er ikke syge. At man mener at man er født med et forkert køn er ikke en "psykisk sygdom".

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-05-11 00:09

Jeg har ikke været tæt på en der "pludselig" har skiftet køn, men vil gerne tro at det er en vanskelig situation at stå i. Men det er næppe at regne for de vanskeligheder den der ønsker at skifte køn måtte stå i, så jeg synes at vi skylder dem at acceptere deres valg.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-05-11 00:11

I skal tænke på en ting, for der er mere end xx og xy der overlever. Der fødes xxx, xxy, xyy, yyy og så videre. Nogle kromosoners mangfoldighed har endda benævnelser.

I morgen skal jeg skrive nogle af disse benævelser og hvilke kromosonfejl de hentyder til.

Men nu vil jeg

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-05-11 00:45

hvad så med dem der mener at være "Gud",.. 'Guddommelig',.. har fået 'et kald',..
eller dem der føler sig som hund, varulv,.. og mange andre indbildninger,
hører de stadig under det der kaldes 'normal',.. eller trænger de til behandling,...

mener,.. der må vel ikke diskrimineres,..

og hvad med den mand/kvinde der har skiftet køn én gang,
og ønsker at skifte tilbage,... det kan vel give en del problemer,..

eller hvad med tvekønnede mennesker (hermafroditter)
hvad kaldes et ægteskab mellem to hermafroditter,.. og hvem 'har bukserne på',...
jooo,.. det er nok at blive forvirret over,...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-05-11 11:21

Kort og godt bør man kalde personen for den personen vil kaldes ....
Om ikke andet så i respekt for vedkommende.
De har det IKKE sjovt...mange betragter dem som syge hvilker de IKKE er.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 13-05-11 11:47

Citat
At man mener at man er født med et forkert køn er ikke en "psykisk sygdom".

De der påstår at det ikke er en defekt, det være sig fysisk eller psykisk, er faktisk hårdere i deres vurdering af sådanne mennesker.

For hvis det ikke er en defekt, så er alternativet, at det udelukkende må skyldes en fiks ide hos den pågældende

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-05-11 11:58

Man kan ikke bebrejde at et menneske er født med afvigende kromosomer. Man kan måske sige at moderens krop skulle have aborteret det. Men det er så forskelligt hvad kvindekroppen kan acceptere.

At et menneske fødes som hermafrodit, skyldes måske at moderen har været udsat udsat for østrogenlignende stoffer i sine omgivelser, eller der er sket en mutation i befrugtningen. Det er helt normale mennesker og de har kun en lille fysisk fejl. Som kan rettes.

Og måske ser deres kromosomer sådan ud

XXY
XYY

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-05-11 12:57

Nej dova, det er ikke en fix ide, det er ikke en sygdom, det er ikke en defekt. Det er blot folk der er født sådan. Det kan du ikke lave om på, det må du blot acceptere. Man må ganske enkelt acceptere at der er mennesker der er født med det forkerte køn, født i en forkert krop. I dag kan man heldigvis gøre meget for at hjælpe disse mennesker til at få et bedre liv.

Præcist som med bøsser og lesbiske, de er ikke syge, de har ikke fået en fix ide. Det er blot mennesker der bliver tiltrukket af personer af samme køn som dem selv.

I gamle dage (ca. til 1950) var det almindeligt at betragte homoseksualitet (og folk med ønsker om at skifte køn) som en sygdom der skulle behandles, så folk kunne komme til at leve en "normalt" liv. Heldigvis er vi blevet klogere, for det er udsigtsløst at forsøge at behandle folk, når de ikke fejler noget.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-05-11 10:14

Tak for svaret dova. også tak til piaskov og i andre deltagere
Citat
Kort og godt bør man kalde personen for den personen vil kaldes ....
Om ikke andet så i respekt for vedkommende.
jeg vil så kalde ham for hende eller hende for ham, hvis jeg en dag skulle møde en, jeg accepterer at der findes afvigere/mennesker med defekter og at de skal være her uden at blive generet, men der er meget langt fra at acceptere og til at respektere et sådan individ bøsser og lesbiske lever jo med deres medfødte køn og det er nemmere at respektere.
En mand kan skifte køn så at vedkommende ligner en kvinde, men kvinde bliver "han" aldrig