/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Flere købs fakturaer over en periode.
Fra : 75653
Vist : 1163 gange
100 point
Dato : 11-05-11 17:38

Hej.
Når vi køber hos vores leverandør sender de en faktura sammen med varen, men hvis vi køber flere ting i løbet af en periode samler de de forskellige fakturaer for perioden og sender os en konti opgørelse, som vi så betaler. Så vi betaler alle periodens fakturaer samlet, men hvordan skal jeg håndtere det i SummaSumarum ? - skal de alle bogføres med samme bilags nr eller ??

Lure der udover også på håndteringen af fragten, da der i Summa under kontoplan er en konti der hedder fragt & Kørelse hvorpå der er købs moms, samt en konto der hedder Porto og Gebyrer - hvilket af disse skal jeg placere den fragt vi betaler vores leverandør, og hvilket skal vi placere den vi fakturere vores kunder ?

Håber der er en skarp SummaSumarum'er der kan hjælpe :D

/Rex

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-11 17:50

Citat
Håber der er en skarp SummaSumarum'er der kan hjælpe

Det er der sikkert, men hvorfor dog ikke bare bogføre fakturaerne

Den er jo blot gæld til du betaler

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-05-11 18:15

Dine spørgsmål har intet med SummaSumarum at gøre, men generelle spørgsmål om regnskab. Jeg kender slet ikke det program, men bruger concorde (C%).

Du kan da godt hæfte flere fakturaer sammen således at de får samme bilagsnummer. Det har jeh gjort i over 25 år uden problemer. Jeg får mange fakturaer fra en leverandør og gider ikke bogfører dem hver for sig. Fragten kører du da bare sammen med dine varekøb. Jeg specificerer da ikke fragt for sig selv, da det er en udgift med dine varekøb.

Når du sælger varer kan du bruge en konto til fragt. Bruger du fragtmanden er der moms på beløbet.

Bruger du Post Danmark eller frimærker er der ingen moms på fragten/forsnedelsen. Så din kontoplan er korrekt nok. Porto (frimærker) gebyrer m.m. er uden moms. Fragt/kørsel er med moms.

Håber dette var nok, for at få kendskab til regnskab skal der bruges flere timer og flere eksempler.
Driver du virkelig et firma uden at have kendskab til moms, bogføring m.m.?

hawaii7

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-05-11 18:58

Ja vi er mange som driver firma, uden at gå for meget op i bogholderimæssige finurligheder.
Spørgerens problem er vel bare at han har for mange konti i sin plan. Så bliver det bare sværere at placere posterne, især når man ikke har skarp definition af hvad de forskellige konti dækker.

Der er firmaer med meget fine bogholderisystemer som slet ikke fungerer forretningsmæssigt.

Der er firmaer som mit med et yderst simpelt minimumsbogholderi. Det kører godt.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 11-05-11 19:08

Wauuu
Det var sq mange svar på kort tid :)

Men grunden til jeg spørger direkte til SS er at SS har en funktion der hedder købsfakturaere - der så håndtere betalings dag mm. når jeg så betaler fakturen bliver den automatisk smidt over i min klade, og det er her at filmen knækker lidt - da jeg jo modtager et samlet konto udtog som jeg så betaler - men var derfor i tvivl om jeg "bare" skulle udligne xx faktura på bilag nr 1 med den samlet betaling som jeg så giver samme bilags nr som fakturaerne, eller har det intet at sige bogførings mæssigt?

mere så ikk at der går spunk i det hele når der skal laves afregning mht til moms og års afslutning og sådan.

/Rex

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-11 19:55

Hvis det giver problemer bogføringsmæssigt bør du skifte systemet ud

Det kan ikke gøres mere simpelt og der er da ingen der "tjekker" et bilagsnummer med mindre du driver et større A/S

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-05-11 21:17

Summa har alle funktione, MEN hvor du selv vælger at ligge BÅDE DET ENE OG ANDET
??????????
kommer lidt an på, hvordan DU HAR SAT SUMME OP......
Men de skal selvfølgelig have en seperat konto.

Citat
skal de alle bogføres med samme bilags nr eller ??

Citat
Lure der udover også på håndteringen af fragten, da der i Summa under kontoplan er en konti der hedder fragt & Kørelse hvorpå der er købs moms, samt en konto der hedder Porto og Gebyrer - hvilket af disse skal jeg placere den fragt vi betaler vores leverandør, og hvilket skal vi placere den vi fakturere vores kunder ?

Syntes DU burde sørge for AT DE SENDER dig seperate...så kan du selv vælge

PT: lyder det som en stor gang VRØVL du får tilsendt og ikke kan finde ud af
IKKE DIG der er noget gal med.

NB: får du dem tilsendt som Summa fil??, så skulle det bare køre? under noget med tilføj???
Men kan sg_ ikke lige huske det = mere.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 12-05-11 11:54

Kan du ikke lfinde ud af at lave en flerbenet psotering?
på den måde kan du dele din betaling op så hver størrelse passer til din faktura.
Nu ved jeg ikke om det er absolut vigtigt for dig at køre med udligning af faktura. men ellers ville jeg slå dne funktion fra og så bogføre faktura ind i dit kredior system som hidtil og så betaling ind som en stor på kreditor kontoen.
Der er intet i bogføringsloven der modsiger dette.

REFI: Skat kan tage fat i alle, men vi ses jo nok når du har brug for en til at hjælpe dig med din skattesag.........................................................................................................................

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 12-05-11 11:54

psotering=postering

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-05-11 12:29

Jeg brugte SummaSumarum for indtil 6 år siden, så jeg ved ikke om der er kommet nye funktionenr til. Jeg havde max omkring 200 salgsfakturaer og 50 købsfakturaer. Jeg bogførte dem enkeltvis. Det er umiddelbart en enkelt program - men der er mange opsætningsmuligheder. Momspligtige ind/ud for sig og ikke momspligtige for sig. (porto).

Du kan evt. købe manualen - hvis ikke du har den her:

http://www.summarum.dk/frame_bestilling.htm?gclid=CITft9ue4qgCFVJX4QodIhwDCg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-11 12:55

Citat
REFI: Skat kan tage fat i alle, men vi ses jo nok når du har brug for en til at hjælpe dig med din skattesag

Er du da statsautoriseret revisor

Der er sgu da ikke nogen der "brokker" sig så længe bilagene findes i regnskabet - hverken skat eller andre.....

Om de er udlignet på bogføringstidspunktet er da fløjtende underordnet - det skulle regnskabet da gerne SELV finde ud af.... Ellers er det dæleme på tidspunkt at skifte program til et man kan betjene

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 12-05-11 15:52

Citat
Er du da statsautoriseret revisor

Heraf kan jeg udlede at du mener det er statsautoriseret revisorer der kun er repræsentanter i skattesager: DET ER FORKERT

Mht. om nogen tjekker et bilag ud, jo der er der. Og bogføringen skal være tilrettelagt ordentlig, herunder skal transaktionssporet være i orden.
Er det så endbetydende med at bilag skal udlignes?
Nej det er det ikke, udligning foretrækker mange fordi det er nemmere at afstemme kreditorer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-11 16:06

Citat
Heraf kan jeg udlede at du mener det er statsautoriseret revisorer der kun er repræsentanter i skattesager

Gad vide hvordan du kommer frem til det

Det er da godt de "kloge" kan udlede noget andet

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 12-05-11 16:09

REFI kan du ikke finde et emne du ved noget om og kommenter der i stedet???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-11 16:15

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-11 16:17

Citat
Økonomi og tal .. det er åbenbart mig

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 12-05-11 16:17

Sorry sidder lige og holder pause... på revisor kontor ...
sidder og sveder over manglende indlevering af komplet materiale - mærkelig bogføringer og alle som vil have deres regnskab i morgen ARGHAHAGh

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 13-05-11 22:38

Holda helt op, det udviklede sig vis til en disktutions klub det her

@Hawaii7
Nope jeg driver ikke firma det har jeg folk til , og jeg fatter total hat af moms og regnskaber - kan sq dårligt lave et husholdnings budget

Men min fader driver et firma, om jeg har lovet at hjælpe ham med at få styr på sine regnskaber mm. og så må jeg jo "bare" lære moms og sådan noget så jeg kan holde mit løfte.

@Snaptil
Pt bogføre jeg slet ikke fakturaerne, kun den samlet betaling (dette er sikker helt forkert, men man skal lære at gå før man kan kravle :D )

@Alle
Tror at jeg har forklaret mig helt forkert eller mit problem forkert om ikke andet.

Så jeg prøver lige igen.

1. når der købes x vare hos grosisten sendes der en faktura med, denne skal betales om 1mdr + 20 dage, denne faktura taster jeg så i summasumarum som værende en købs faktura.
2. der købes yderlige vare hos grosisten, og igen medsendes en faktura der har samme betalings dag som den første faktura, denne tastes lige så i SS.

nu er nuværende mdr. gået så grosisten sender en samlet opgørelse over skyldige beløb, altså en konto opgørelse, hvor alle faktura beløbene er klasket sammen.

Jeg betaler så det samlet beløb og bogføre konto opgørelsen, men kan ikke bogføre mine købsfakturaere da de jo allerede er betalet som et samlet beløb (konto opgørelsen), og derfor aner jeg ikke hvordan jeg skal håndtere det.

/Rex

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-11 08:53

Citat
kan sq dårligt lave et husholdnings budget

Citat
Nope jeg driver ikke firma det har jeg folk til

Citat
jeg har lovet at hjælpe ham med at få styr på sine regnskaber mm.

Hvorfor dog så overhovedet beskæftige sig med problemet

At sætte en "ræv" i en "hønsegård" er da at bede om problemer

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 25-05-11 12:23

Du bruger sikkert den simple opsætning i summa.....

det er udgiftskonto/indtægtskonto - og så en fast modkonto bank mv...? ikke?

så er dine muligheder lidt begrænset...

Jeg bruger opsætning hvor jeg selv vælger modkonto

jeg kan feks lave en flerbenet postering således

Kontoplan:
8250 kreditorer
8610 Bank

Første linie: Debet konto 8250: 5000 kr.
Anden linie: Debet konto 8250: 2500 kr.
3. linie: Kredit konto 8610: 7500

kan du følge mig?

Hvis du ingen regnskabserfaring har, hvorfor ikke kontakte en mindre revisor virksomhed og købe dig et par timer? I vores virksomheds veksler priserne imellem 350/500/800/1000 +moms

Og både dem til 500 og 350 ville kunne give dig to gode timer.
Er sikker på du kan finde et revisionsfirma i nærheden af dig.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 25-05-11 17:01

@snaptil
Bruger standart opsætning, dog med debit/kredit kolonne ;)
så jeg kan selv vælge modkonto at kreditere/debitere, tror oxe godt lidt jeg kan følge dig - men med ss når jeg opretter en købsfaktura bliver der automatisk valgt konto 65100 (kreditor, ubetalte regninger) når jeg så vælger at betale fakturaen bliver den så smidt over i kassekladen, med korrekt beløb/dato mm. og så skal jeg vælge en modkonto til at udligne på, og så er det at filmen knækker da jeg jo ikke betaler den enkelte faktura, men en hel stribe fakturaer i en postering.

/Rex

Accepteret svar
Fra : MathildeP

Modtaget 100 point
Dato : 09-06-11 18:34

Hvis SS smider købsfakturaen over på 65100 som "kreditor, ubetalt regning", så ligger de der som skyldig hvilket er fint. Og samtidig er de ført ind på fakturadato, hvilket også er rigtigt momsmæssigt.

Når du så betaler beløbet efter kontoudtoget og du gerne vil have udlignet fakturaerne gør du følgende.

Først linie angiver du betalingsdatoen, i kreditkolonnen angiver du det betalte beløb og i teksten kan du evt skrive, "betaling leverandørnavn".
Så går du ned til næste linie. Samme dato, men i debitkolonnen taster du beløbet fra den første faktura i stakken, og går ud og angiver fakturanummeret.
næste linie igen dato, saldo på faktura i debitkolonnen og faktura nr.

osv osv osv. Til sidst kommer den og siger saldo nul, og skifter selv til næste bilagsnummer

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 09-06-11 18:37

Manglede lige at nævne at du skal vælge at det er en kreditorfaktura du betaler, eller angive konto 65100 som kontonummer, kan ikke lige huske om du kan i bilagstype vælge K og så vælge leverandøren Mener der er en genvej til at gå ind og vælge debitoren, det må der også være til kreditor.

Godkendelse af svar
Fra : 75653

Dato : 10-06-11 18:46

Tak for svaret MathildeP.
Det var lige det jeg manglede :)

/Rex