/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Skal hunden i snor?
Fra : prio
Vist : 1370 gange
200 point
Dato : 07-05-11 00:12

Jeg bor i en mindre by, hvor meget af bebyggelsen er sommerhusområde.

Igennem mange år er jeg gået gennem sommerhusområdet på ture med hunden uden snor, især over større arealer med græsplæner mellem sommerhusene - her spiller vi så bold på vejen mod stranden.

Hunden kommer ikke ind på private grunde eller nær andre mennesker/ hunde.

Jeg troede faktisk, at jeg overholdt hundeloven, da jeg ikke betragter området som "bymæssig bebyggelse".

Desværre har jeg i løbet af det sidste år et par gange i samme område - det med de nyeste og dyreste huse - fået at vide, at min hund skal i snor.

Udelukkende med den begrundelse, at det har man vedtaget i grundejerforeningen og sat skilte op om - "og hvis jeg ikke vil rette mig efter det, må jeg gå uden om området".

Det er ubehageligt og indskrænker min færden og muligheder for at motionere hunden.

Jeg ønsker ikke at genere nogle, men stejler alligevel over alle disse skilte, som "sommergæsterne" plastrer området til med efterhånden.
Privat. Hunde i snor.

Hundeloven gælder vel overalt.
Kan en grundejerforening indføre yderligere påbud/forbud, end de, der er i følge hundeloven?

Er jeg i min gode ret eller må jeg bide i det sure æble og tøjre hunden?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 07-05-11 01:12

du skal følge de regler der er fastsat for området, og nu til dags skal alle hunde føres i snor, vores frihed til løse hunde er indskærpet. kun på arealer der er beregnet til hunde f,eks hundeskove må de gå løse og fra april til oktober må de ikke være løse på strand kun i vand.
i sæt en 10 meter line så kan i stadig lege næsten frit.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-05-11 04:45

det er nu ikke helt rigtigt. det er op til hver enkel kommune/politi kreds at tage stilling til dette på offentlige veje og arealer. så der kan være forskellige regler alt efter hvor du er
private grunde/veje er det som skrevet op til grundejeren om hvilken regler der skal gælde de kan ikke forbyde hunde med de kan gøre krav om at hunden skal være i snor når de færtes uden for ens egen grund.

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, >>som har fuldt herredømme over dem.<< dvs at vis du har fuldt kontrol over din hund må du godt undlade snor

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 07-05-11 05:40

Loven siger at man skal føre hunden i snor, på offentelige steder og denne snor må maks være 2 meter lang. Hunde der er under de forbudte racer samt blandinger deraf, skal ligeledes have mundkurv på.

det du beskriver er efter den gamle lov, det er en jungle at få de rigtige dataer.-

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-05-11 08:54

såfremt at kommunene ikke har vedtaget det gælder den gamle lov stadigt
4. § 3, stk. 2 og 3, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der i kommunen eller nærmere opregnede områder af kommunen skal gælde en pligt til i byer og områder med bymæssig bebyggelse altid at føre en hund i bånd på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel. Båndet skal være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren.«

Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 07-05-11 10:22

for ikke at gøre dig uvenner med området så ville jeg trække snoren på i det område hvor du er stødt ind i problemet.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-05-11 10:39

Så vidt jeg er orienteret skal hunde føres i snor, hvor der ikke specifikt er skiltet med:"Hunde uden snor tilladt!"
Med hunde i snor menes at hunden ikke er længere væk fra føreren end 1,5 meter!
Husk at på offentlige strande er løse hunde forbudt fra april til november, også hvis der bades!
MV2

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-05-11 13:20

Ignorer dem.

Hvis du har styr på din hund og de ikke generer nogen, så er der næppe nogen der korporligt vil smide dig ud af det "private område".

Og politiet har andet at lave... hvis det skulle vise sig, at beboerne HAR loven på deres side. Det kommer jo også an på, om de overhovedet har tilladelse til de skilte, som de har opsat.

Orrk, der er så mange love og regler om stort set alting. Ingen overholder ALLE love. Og jeg har så valgt kun at overholde nogle af de regler, der står i hundeloven. Til gengæld cykler jeg ikke på fortove, jeg stjæler ikke i butikkerne -eller andre steder, jeg spiller ikke høj musik eller larmer nat eller aften, jeg smider ikke skrald på gader, veje og i naturen, snyder ikke i skat, udfører eller betaler ikke sort arbejde osv, osv...

Men min hund går løs. Til tider endda uden halsbånd og hundetegn...

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 07-05-11 14:32

Hej prio.

En grundejerforening kan godt fastsætte, at hunde inden for Deres område skal være i snor.
Hundeloven er et, men kommuner mm. kan godt stramme reglerne.
Derfor man rundt omkring i landet har lavet hundeskove. Må tilstå at jeg ik altid tar det så tungt.... Læser ski ik alle skilte.
Så længe din hund ik genere andre tro jeg ik politiet gider bruge tid på det..... De har vist nok andet efter den nye politireform

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : prio

Dato : 07-05-11 16:36

Jeg ved, at man - også efter den nye hundelov - har ret til at have hunden løs uden for byer og bymæssig bebyggelse, når man har kontrol over hunden.

Jeg ved også, at det ikke er nogle lokale kommunale stramninger af hundeloven, som det drejer sig om.
Hvilket jeg nu heller ikke lige tror, er så let at komme igennem med.

Det er simpelthen sket ved, at man ved håndsoprækning på en grundejerforenings generalforsamling har besluttet til at stramme lovgivningen.

Et uvæsen, som har grebet om sig indenfor de sidste 3-5 år.

Problemet er, at grundejerne tror, at de er i deres gode ret, og derfor fører sig frem, i stedet for at sætte sig ind i hundeloven.

Jeg tror, det kommer sig af, at for mange hundeejere opfører sig uansvarligt, og derfor sætter os alle i et dårligt lys.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-05-11 18:06

Nemlig..

Men der ER jo også indimellem unge hunde, der jo ikke kan lære at gå løse....... -uden at gå løse..

Man må minimere skaden mest muligt, når man har en ung hund, men derfra og til altid at have hunden i snor, der er altså et spring.

Da Silke var ung, kunne hun da godt komme til at lave en ulykke, ved at rende hen til nogen der ikke ønskede kontakt. Så løser man bedst situationen ved at sige undskyld til den krænkede og tage sin hund i snor. Og fjerne sig. Det er ingen god ide at kaste sig ud i debatter om rimelighed og urimeligheder.
Nu er hun 9 år, og lystrer bogstaveligt talt mit mindste vink... Så skal hun ikke være i snor.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-05-11 00:28

Nu ved vi jo ikke hvilken hund det er, om det er en stor hund eller en lille. En lille hund før nok ingen bange, men en del er bange for en schæfer. Så selv om man har 100% styr på hunden, så er nogle folk bange for den. Og så er det fornuftigt at holde den i snor.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 200 point
Dato : 08-05-11 00:37

I mange tilfælde bør en hund være i snor. Men sgu ikke alle..
Mine hunde er i snor bare jeg har den mindste ide om at jeg er et sted, nogen kan få ondt i røven over at de ikke er det.
Men normalt, langt det meste af tiden, så går mine 2 hunde også frit. De stikker jo ikke af.

Min mor, som har nogle bekendte med hund, låner hver tirsdag min ene hund, blot fordi de er fantastiske legekammerater. Hundene altså
De har mødt et par stykker med hund i snor i den hundeskov de går i. Når de har snakket med dem om "hvorfor deres hund er i snor" får de en forklaring om at nogen er blevet stødt over at deres hund ikke er i snor. I EN HUNDESKOV HVOR SNOR IKKE ER PÅBUDT!!

Det viser bare at nogen har travlt med at have ondt i røven over os hunde ejere.

Men jeg vil så også sige.. Der er desværre mange tilfælde af dårlige hundeejere, der burde have bedre styr på deres hund. F.eks. en lokal landmand hvor jeg bor.. Deres hund løber altid ude, rundt til andre ejendomme. Når jeg ikke er hjemme, kan jeg tit se pote aftryk på mine vinduer. Den har bidt mig en gang, knurret af mig flere gange hvor jeg har villet genne den væk. Andre her har lignende problemer med den. Selv da den blev indleveret til dyrlægen, hvor politiet blev blandet ind i det, ejer fik en bøde for at den ikke var chippet/registreret.. Det hjalp ikke.
Ved godt det er et grovere eksempel, men sager som denne, stiller andre hunde ejere i et dårligt lys, specielt ved dem som "kæmmer alle over en kam".

Men, hvis jeg var dig, så ville jeg forhøre mig ved det lokale politi, for at høre hvordan du bør forholde dig.

Kommentar
Fra : q2400

Dato : 22-05-11 17:45

Alle hunde racer skal være i snor og det gælder såvel i by som på landet.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-05-11 17:49

Nogle børn burde også føres i snor

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 09-06-11 18:55

Tak for svaret taunusanden.