/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
NYT WINDOES
Fra : engparken
Vist : 924 gange
500 point
Dato : 06-05-11 09:10

Hejsa
Jeg kan ikke installere et nyt windoes i min computer,den skriver fandt ingen harddisk
nogen som ved hvorfor den skriver dette.
Mvh.

PS der er windoes home paa den nu men ville have den renset med et nyt windoes

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 06-05-11 09:24

Hej igen

I Bios staar der dette her

1 Boot device cd-rom
2 Boot device floppy
3 Boot device Hdd 1
4 Boot device enabed

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-11 09:35

Hvis det er XP du forsøger at installere og det er en lidt ældre computer, så kan det være fordi der mangler en driver til din "SATA" harddisk.
XP har ikke selv driver med til SATA harddiske.
Har du en driver CD (motherboard / utility) så er der nok en SATA driver med på den.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 06-05-11 09:42

Hej Eyvind

Det er en ældre computer og der er windoes xp home edition paa den nu,jeg har prøvet at installere denne home med den skriver at der ikke findes nogen harddisk
Jeg har også prøvet at installere en vista og en xp og en windoes 7 men den skriver det samme hvergang.Mvh

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-05-11 09:51

Fortæl os hvad det er du prøver og geninstaller. Hvis det er XP som der bliver snakket om, så kan det være, som der også bliver snakket om, drivere til din HDD-kontroller. Du kan prøve og gå ind i BIOS og se om du kan ændre på indstillingerne for din kontroller.

Hvis det er en HP, dell, IBM/lenovo, acer osv osv, så er der nok noget der hedder i retningen af SATA-operations.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 06-05-11 10:20

Hejsa
jeg vil bare have geninstalleret et nyt windoes
Jeg kan sætte den til disse her

1 Disabel
2 Floppy
3 Ls 120
4 Hdd 0
5 Scs 1
6 Cd-rom
7 Hdd 1
8 Hdd 2
9 Hdd 3
10 Zip 100
11 Usb-Fdd
12 Usb Zip
13 Usb -Cd-rom
14 Usb Hdd
15 Lan.

Maskinen hedder ADM Duron

Kommentar
Fra : peque

Dato : 06-05-11 10:51

Det er ikke det det handlerom.
I biops kan du instille om harddiskcontrolleren skal være AHCI(kan ikke huske de andre muligheder. )

Normalt er det fordi din Windows ikke har den rigtige driver som standard, men hvis du ændrer din harddisk controller - så kan du derefter installere din windows - hente drivere fra producentens hjemmeside og tilsidst skifte din harddisk controller tilbage .

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-05-11 17:32

Din hardisk er vel død - køb en ny.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 07-05-11 06:30

xou

Nej den er ikke død,det er altid den nemmest løsning at sige at lortet ikke virker så køb en ny.

Har haft problemet før,det er noget i bios som ikke står som det skal,men hvad lige det er ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-11 09:25

For lige at starte fra en ende.

1. Er det en stationær computer eller en bærbar
2. Ved du hvad det er for en harddisk som sidder i computeren
3. Kan du beskrive de stik som er tilsluttet harddisken
4. Kan du læse hvad der står på harddisken eks: S-ATA / Serial ATA / P-ATA / ATA-IDE
5. Virker din nuværende XP home
6. Har du driver CD til din computer
7. Er den sat til CD-rom som første boot
8. Har du prøvet at rulle en ubuntu CD ind i LIVE tilstand
9. Er der diskettedrev på din computer

Bare skriv tallet og svar

Jeg vender tilbage senere på dagen

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 08-05-11 12:03

Hej
Det er en stationær computer
Ja mit nuværende XP home virker
Har en driver CD til min computer
Ja CD-rom som første boot
Ja diskettedrev på din computer

men som jeg skrev saa staar det saadanne i bios

Bios staar der dette her

1 Boot device cd-rom
2 Boot device floppy
3 Boot device Hdd 1
4 Boot device enabed
mvh

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-11 12:20

Citat
1 Boot device cd-rom
2 Boot device floppy
3 Boot device Hdd 1
4 Boot device enabed

Det er din boot-option og den kan vi ikke bruge til noget.

Du bliver også lige nød til og fortælle os om det er en noname-computer eller en HP, DELL, acer osv osv osv.

Er det en noname-computer så skal du ind i noget der KAN hedde Advanced BIOS options/Setup.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 08-05-11 16:45

hej igen
Maskinen hedder ADM Duron

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-11 16:59

Du maner nok AMD Duron og nej det hedder din computer ikke. Det er nok den processor der sidder på bundkortet.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 08-05-11 17:54

Hej igen
intel pentium 2,4

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-11 18:45

Ja diskettedrev på din computer

Så har du måske også en diskette med SATA driver.

Jeg gætter nemlig på at din bios ikke kan se din SATA harddisk
(SATA harddiske er forbundet med ret små kabelbånd)

Når man booter op på en XP installations CD spørger den lige i starten om du vil installere
specielle drivere ( tryk F6 som jeg husker det) og så kan du lægge SATA driveren ind, enten fra diskette eller CD - ja du læste rigtigt, for så kan XP CD tages ud og en CD med SATA driver kan lægges i.

Men det gælder kun hvis du har SATA hardisk i din comp. (eller SCSI harddisk)

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 08-05-11 19:05

Hejsa igen

som jeg ser det er det en SCSI harddisk

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-11 19:37

Hvilket kabel sidder i din harddisk?

1. IDE: http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.computerkabel-kabel-stecker.de/kabel/IDE-Kabel.jpg&imgrefurl=http://www.computerkabel-kabel-stecker.de/IDE.html&h=234&w=350&sz=27&tbnid=xi_3GZgM9QFdOM:&tbnh=80&tbnw=120&prev=/search%3Fq%3Dide%2Bkabel%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=ide+kabel&hl=da&usg=__JfRnzrtuSEwVPSPpyQPodPL8V5g=&sa=X&ei=FNnGTfalDdHEswaGs4iADw&ved=0CEoQ9QEwAw

2. SCSI: http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.knightsathome.de/flohmarkt/pics/194_int_scsi_kabel_liste.jpg&imgrefurl=http://www.knightsathome.de/flohmarkt/flohmarkt.html&h=400&w=400&sz=12&tbnid=AWjN5m9_UW_znM:&tbnh=124&tbnw=124&prev=/search%3Fq%3Dscsi%2Bkabel%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=scsi+kabel&hl=da&usg=__0EGlLUkl4Mt7Y27TZ3BMnrKzI_U=&sa=X&ei=y9jGTebfHceOswbBq6yJDw&sqi=2&ved=0CGIQ9QEwBQ

3. SATA: http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.computersalg.dk/digitalContent/20665.jpg&imgrefurl=http://www.computersalg.dk/Show_extraBuy_item.html%3FParrent%3D396558%26Childvarenummer%3D321123&h=290&w=330&sz=15&tbnid=dElX4Ql5xcPuEM:&tbnh=105&tbnw=119&prev=/search%3Fq%3Dsata%2Bkabel%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=sata+kabel&hl=da&usg=__aqDAc_WHdp4xOhXjWpSyFheWLWg=&sa=X&ei=S9nGTeLiGIbOswb4-fWMDw&ved=0CEYQ9QEwAw

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-11 19:46

Ja webnoob - nu kommer vi nok tæt på problemet.

engparken > det er sansynligt, at det ikke er en IDE / PATA harddisk, for så havde du ikke det problem...............altså med mindre din harddisk er defekt.

Det kan måske også være at driveren til SATA / SCSI ligger på din driver CD som fulgte med computeren.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-11 19:48

Citat
Det kan måske også være at driveren til SATA / SCSI ligger på din driver CD som fulgte med computeren.

Ja og af en eller anden årsag har MS valgt at disse drivere SKAL installeres fra en floppydisk under installationen af XP.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-11 19:57

Hvis det er tilfældet, så skal vi lige vide hvilken harddisk der er i comp.

Det kan ses med dette lille gratis program
http://siw.en.softonic.com/

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-11 20:02

Citat
Hvis det er tilfældet, så skal vi lige vide hvilken harddisk der er i comp.

Det kan ses med dette lille gratis program
http://siw.en.softonic.com/

Ja eller ved at fortælle os hvilket kabel der sidder i harddisken ud af de 3 valgmuligheder jeg har forlagt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-11 20:07

Det var nu mere for finde en driver som passer til.

Jeg har ikke kørt med SCSI og ved ikke om hver harddisk har sin egen driver.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-11 20:10

Hvis det er en SCSI aller en SATA harddisk spørger har så er det ikke en driver til harddisken der skal bruges for at kunne komme i gang med en installation, det er en driver til kontrolleren, det er jo kontrollere der skal kunne se harddisken, harddisken skal jo ikke kunne se sig selv for at kunne skrives på

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-11 20:14

OK webnoob - nu driller du vist.

Men er det en standard driver der skal bruges eller er der flere slags til at styre forskellige mærker SCSI HD

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-11 20:17

Det er ikke en standard driver, der er en driver der passer til harddisk-kontrolleren, lige som man skal bruge driver til fx. netværkskort så skal man også bruge en driver til harddisk-kontrollere og den sidder på bundkortet, så hvis spørger ikke har driveren som fulgte med fra ny eller ved hvilken kontroller der sidder på bundkortet så bliver det MEGET svært og hjælpe.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-11 20:21

Alternativt er at man går ind i BIOS og "deaktivere" kontrolleren, så installere man windows, når windows er installeret så installere man driveren, hvis man har den, når man har installeret den så går man ind i BIOS igen og "aktivere" kontrolleren.

Når jeg skriver "deaktivere", så mener jeg at man skal slå den over til og køre som en PATA kontrollere og når jeg skriver "aktivere", så mener jeg at man også slå den over til og køre SCSI/SATA kontrollere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-11 20:35

Ville man ikke kunne finde en driver ved hjælp af dette billede.

http://www.billedeupload.dk/photo/2011-05/6680a67c/siw vise harddisk.jpg.html

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-11 20:42

Nej, for du fokusere stadig på harddisken frem for kontrolleren.
På det her billede, http://peecee.dk/upload/view/305590 , kan du se at jeg køre med en ATA eller PATA kontroller på mit bundkort og man kan selvfølgelig også finde ud af hvilken kontroller man har igennem enhedshåndteringen ved at søge på hardwareID, men det kan sagtens give flere timers arbejde hvis det er en ældre computer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-11 21:08
Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-11 21:23

Ja netop, på den kan du helt sikkert finde ud af hvilken kontroller man har.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-11 21:27

Jammen så er vi jo på vej til at kunne hjælpe engparken

Så er det bare at hente denne gratis SIW
http://siw.en.softonic.com/

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-11 21:43

Ja, men jeg vil nu hellere bruge enhedshåndteringen hvor jeg kan finde hardwareID'et, http://peecee.dk/upload/view/305613 , og så søger jeg på dem på www.pcidatabase.com, http://peecee.dk/upload/view/305614

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-11 10:16

OK

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 09-05-11 13:47

Hej

Det er en sata hardisk

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-05-11 15:33

Så skal du kunne sætte kontrolleren til og køre (P)ATA-mode, det kan også hedde AHCI eller IRRT. Det gøres inde i BIOSen

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 10-05-11 08:16

Hej
Har set efter i kontrolleren om der er noget som hedder pata ahci eller irrt,men kan ikke finde det.mvh

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 10-05-11 08:43

Hej igen
Hvergang jeg prøver at installere windoes skriver den dette her

Installationsprogrammet fandt ingen harddiske på din computer.

Kontroller, at alle harddiske er tændte og korrekt tilsluttet,
og at al diskrelateret hardwarekonfiguration er korrekt.
Dette kan tyde på, at der skal køres et diagnosticerings- eller
indstallationsprogrammet fra producenten.

Indstallationsprogrammet kan ikke fortsætte. Tryk på F3 for at afslutte

Jeg har haft dette her fremme før på en anden computer for nogle år siden,men fik løst problemet i bios tror jeg nok det var. Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-11 08:54

Alle bios har indbygget standarddriver til at styre IDE /PATA harddiske.
De fleste nyere bios har også driver til SATA harddiske.

XP har ikke nogen driver med til SATA harddiske
Men det er der taget højde for når XP CD starter op (booter)
Næsten lige i starten står der tryk F6 og så kan der lægges en driver ind.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 10-05-11 09:39

Hejsa

Jeg har trykket på F6
Den skriver dette her

Boot failure insert system disk and press enter

Menes der min windoes xp disk eller hvad for en disk taler man om.Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-11 10:44

Hvis der hurtigt trykkes F6 når teksten vises nederst på skærmen, er det en driver diskette eller driver CD den beder om (om den så kan læse driveren fra CD har jeg aldrig prøvet men kun læst lidt om)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-05-11 11:22

DU SKAL IND I BIOS OG FINDE UD AF HVORDAN DU ÆNDRE PÅ KONTROLLEREN SKAL ARBEJDE!!!!!!!!

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 17-05-11 08:02

Hej igen
Når jeg sætter min windoes ind så skriver den booter fra cd-rom jeg har prøvet alt uden held

Jeg har dette i min boot menu men ved ikke hvad jeg skal vælge som første,anden og trejde

1 Disabel
2 Floppy
3 Ls 120
4 Hdd 0
5 Scs 1
6 Cd-rom
7 Hdd 1
8 Hdd 2
9 Hdd 3
10 Zip 100
11 Usb-Fdd
12 Usb Zip
13 Usb -Cd-rom
14 Usb Hdd
15 Lan.

det samme skriver den i nummer 2 og nummer 3 i den sidste skriver denne dette her
Device enabled / disabled

Mvh

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-05-11 09:51

Arj nu må du sgu' høre efter, det har ikke noget med din boot-menu og gøre. Du skal have fat i noget det styre din harddisk-kontroller. Når der nu står boot fra din cd, står der så ikke også at du skal trykke på en tast for at den vil gøre det?

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 17-05-11 12:45

Hej webnoob

Jo der står tryk på en tast,og det virker også,den skriver så tryk på inter for at installere windoes og det gør jeg så og den begynder at installere lige indtil der står installationsprogrammet fandt ingen harddisk paa din computer. Mvh

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-05-11 16:30

Og derfor skal du ind i BIOS og ændre indstillingen for harddisk kontrolleren.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 26-05-11 14:55

Hejsa igen

webnoob ja det har du ret i,har set computeren skriver dette nemlig
Hardware skal slåes til i bios

Men hvordan jeg har set efter alt,men kan ikke lige finde dette.Mvh

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-05-11 16:19

Ja det er jo lidt svært for os og hjælpe dig med, vi kan jo ikke komme ind i din bios og vi ved jo ikke engang hvilken bios du har og om det evt. findes en simulator af den bios du har.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 27-05-11 04:50

Hej igen
Ja det kan jeg godt se,men det er den samme som paa dette link.

http://tech.icrontic.com/articles/gigabyte_gak8n_ultra_sli_motherboard/

Mvh

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-05-11 07:33

Super, det er helt kanon.
Når du nu kommer ind i BIOS'en så skal du ind i "Integrated peripherals" og så skal du "pille" ved IDE/SATA RAID function. Hvilke andre indstillinger er der ud over "Disabled"?

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 27-05-11 09:05

Hej igen

Kan ikke lige se IDE/SATA RAID
Men kan se dette her

Onchip sata Enabled/disabled
Ide DMA Transfer -------//----------
Onchip IDE channe l0 -------//----------
onchip ide channe ll -------//----------
primary master P10 AUTO
----//--- Slave P11 -------//----------
Secondary master P10 -------//----------
----//------ slave P10 -------//----------
Primary master UDMA -------//----------
---//---- slave UDMA -------//---------
Secondary master UDMA Auto
-----//----- slave UDMA --//--

Saa ved jeg ikke om man kan bruge det til noget.Mvh

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-05-11 09:11

Så er det nok ikke helt den samme BIOS.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-05-11 09:13

Men prøv evt. og slog Onchip sata fra, altså disabled.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-06-11 20:55

Noget nyt du vil dele med os?

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 18-06-11 05:29

webnoob
Nej ikke noget nyt,jeg prøver stadig men uden held.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-06-11 10:33

Hvad er det sidste du har prøvet?

Annuller spørgsmålet
Fra : engparken

Dato : 04-07-11 07:41

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål