/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
gravid kat
Fra : anmoro
Vist : 1176 gange
20 point
Dato : 02-05-11 15:29

Jeg vil lige høre... Min kat er nu gravid på dag 60. Hun er udekat, og er ude det meste af dagen. Nu hvor hun er så tæt på fødsel, er det så bedst at holde hende inde, og anskaffe mig en kattebakke? Hun vil rigtig gerne ud, men jeg er simpelthen så bange for at hun ender med at føde udenfor et sted.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 02-05-11 16:19

Hvis hun kan komme ind når hun ønsker det, er der ingen tvivl om at hun foretrækker at føde inde.
Jeg hørte lyde fra loftet i et etplanshus engang, det var 3 nyfødte killinger der rumsterede. Så moderen som var en fremmed kat, men nogenlunde tam, havde maset sig ikke alene ind men helt op
på loftet for at føde sine killinger. Mvh. K.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-05-11 18:25

Mange katte vil helst gemme deres killinger, når de føder dem, specielt hvis det er en udekat. Du kan godt holde hende inde, men hun vil måske ikke være så flittig med kattebakken, og det er hun vil nok også være lidt urolig. Sørg for at hun har et sted hvor hun kan gå hen og være for sig selv, der er gode chancer for at hun vil føde der. Du burde nok have begyndt at holde hende inde, tidligere i forløbet, katte kan godt blive lidt stresset af at få ændret på deres omgivelser, tæt på en fødsel.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-05-11 22:48

Hvis hun er førstegangsfødende og er vant til din kærlig pleje i det daglige, vil hun helt sikkert gerne have dit selskab og tryghed til sin fødsel, dvs. hun bør være indenfor hos dig. Giv hende en hulelignende kasse til at føde i (med en masse rene klude) og gør hende bekendt med fødekassen, så vil hun helt sikkert begynde at romstere rundt i den. Set også en tissebakke i nærheden af denne. Bedst er det at hendes fødekasse placeres et roligt dunkelt sted, så vil hun foretrække dette sted når hun er indenfor.
Personlig synes jeg ikke hun bør være udenfor mere når det er så tæt opad fødsel. Katte føder gerne mellem 63 og 65 dage fra parring.
Det er ikke svært at lære en voksen kat at bruge tissebakke. Bare der er noget godt grus katten kan grave i.
Held og lykke med det hele.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : anmoro

Dato : 03-05-11 21:39

Tusind tak for jeres svar :)
Jeg lavede en fødekasse til hende for et par uger siden, og hun sover i den det meste af tiden. Har de sidste to dage gået med hende ud, når hun vil udenfor. Vi har en lille nogenlunde lukket have, hvor hun så fimser rundt, imens jeg går og lurer ukrudt (tror egentlig hun nyder at jeg er derude med hende). Om natten beholder jeg hende inde, og det fungerer helt fint med kattebakken :)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-05-11 21:56

Jamen, så har du jo rimelig styr på det hele.
Held og lykke med det hele.

Kommentar
Fra : anmoro

Dato : 05-05-11 23:34

Så har hun endelig født... Fire små stribede killinger blev det til. Alle har det godt, og mormis er stolt. Måtte dog hjælpe til med navlestrengen.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-05-11 23:56

Tillykke

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 20 point
Dato : 06-05-11 21:03

Hej 'anmoro'

Tillykke med din nybagte mor med fire sunde killinger. Så gik jo alt rigtig godt.

Derudover (ser du er ny i forumet), skal du huske at lukke dit spørgsmål med 'accepteret svar' til én af besvarelserne du har modtaget.

Mvh Akle

Godkendelse af svar
Fra : anmoro

Dato : 07-05-11 23:19

Tak for svar

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 24-05-11 18:46

Hej Anmoro :)

Må man spørge hvad der skal ske med disse fire sunde killinger?

Mange hilsener
Mette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-05-11 20:00

Selv tak, 'anmore'
Før øvrigt har jeg også fået killinger, lige nu. Min hunkat fik 7 killinger, - lidt af en flok!
Mvh Akle