/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vølund Fighter 1245
Fra : scrubber
Vist : 4374 gange
100 point
Dato : 29-04-11 00:27

Hej !

Har et Vølund Fighter 1245 med en 8 KW pumpe som har kørt i 6 måneder. Der er lagt 325 meter slange ud og der er installeret en samle brønd. Det har kørt bedre end forventet. Dog er der det problem at vi nu allerede har fået påfyldt brine 3 gange. Jeg har fået at vie at det er fordi der er luft i anlægget.
Men nu skal jeg have efterfyldt brine for 4 gang, så nu er man oppe på og have efterfyldt mellem 10 og 12 liter på 6 måneder. Er det normalt ?? Og hvor mange gange skal jeg blive ved med det. Hvad er normalt her.

Man har trykprøvet det og siger at man har konstateret at anlægge har kunne holde et tryk på 5 bar i over en time. Er det iorden ?

mvh scrubber

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-04-11 07:42

det er godtnok meget du har efterfyldt med. jeg tror der er en meget lille utæthed et sted. du bør få trykprøvet det igen. og forhåbentlig er det ikke slangen der har fået en skade.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 29-04-11 08:55

Anlægget er utæt. Iht til jordvarmebekendtgørelsen må dette ikke forekomme. Bed installatøren udbedre dette og trykprøve anlægget igen.

Hvordan har han overhovedet kunne aflevere den lovbefalede trykprøvningsattest, som du har sendt ind til kommune for at kunne færdigmelde anlægget????

Luft har du ikke i anlæg, såfremt de er korrekt udført og skyllet. Det har han så åbenlyst heller ikke gjort.

Så, bed ham skylle og filtrere brinen. Bed ham trykprøve (overvåg han gør det) med 4 bar i min. 30 minutter. Trykket må IKKE falde under prøvningen. Få ham til at udfylde en korrekt trykprøvningsattest. Alt sammen UB (garanti)

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 29-04-11 08:56

Du som anlægsejer har ansvaret for anlæggets tæthed. Anlægget skal stoppes og tømmes ved mistanke om utætheder. Læs mere om lovgrundlaget i din tilladelse til etablering af jordvarme.

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 29-04-11 10:13

De har været idag og trykprøve systemet. Man har fortalt mig at med 325 meter slange har jeg ca 280 liter brine (sprit). Der blev trykprøvet med 3 atm i ca 45 min og trykket faldt ikke. Men det der har været endtil nu er at trykket falder fra 1,6 til 0,60 på ca 50 dage. Anlægget er p.t 7 måneder gammelt

Vi har nu aftalt at hvis det fort sætter med at tabe brine over det næste ½ år så skal anlægget tømmes og man sender så gas igennem systemet og kan derved finde fejlen. Man siger så at man kan reparere det sted hvor der evt er et brud (Kablet vil blive skåret over og der vil blive lavet en ny samling). Der vil så komme en lille inspektionsbrønd på det sted hvor der evt måtte være et brud.

Hvis man laver en ny samling på systemet vil det have betydning for anlægges leve tid/ effektivitet ?

mvh Scrubber

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 29-04-11 10:15

Man har nu fortalt mig, at når anlægget er faldet fra 1,6 til 0,6 så svarer det ca. til, at systemet mangler 1 liter brine og at det i opstartsfasen er luftbobler.

Er dette korrekt ?

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 100 point
Dato : 29-04-11 12:03

LOOOL umuliusser de der Vølund'er. Det kræver så at man monterer automatudluftere (hvilket ville være åndsvagt) og at man blander vand sprit og hælder det på med det vuns. Så vil det være fyldt med små bitte bobler. Klogt er det at lave en luftfælde og sætte en ganske almindelig radiatorskrue på denne. Eller endnu klogere. Gør som IVT og brug en klar plastbeholder til ekspansion/luftfælde.

Hvis man istedet blander i et kar. Omrører vha fyldepumpen. Og lader det så hvile. Så er luften væk og det ligner ikke længere danskvand, men bliver helt klart. Påfyldning udføres så nemmest vha kraftig pumpe - en streng af gangen - så man er sikker på en ordentlig gennemskylning. Klogeligt filtrerer man så returvandet - specielt hvis slangerne er gravet ned. Skylningen må gerne pågå ikke under 30 minutter efter synlige luftbobler er væk. Så pumpes trykket op (hvorfor ikke trykprøve med 4 bar, når nu sikkerhedsventilen er 4 bar og slangen kan tåle mindst 6, 8 eller 10 bar??).

Sporgas bruges kun ved overgravning og koster iøvrigt den grønne ned fra himlen.

Slanger er aldrig utætte. Kun samlinger. Derfor er hulsøgning ret nemt. Brønden eller ved varmepumpen.

Du har 280 liter brine, bestående formentlig af 80 liter IPA og 200 liter vand. IPA'en er normalt 10% træsprit og 90% propanol. Uskadeligt for naturen.

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 02-06-11 21:58

Tak for svaret Snedig. og Ind skyld at jeg glemte at acceptere

mvh scrubber