/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hess luftvarmeanlæg og rensning
Fra : hemat
Vist : 2621 gange
40 point
Dato : 27-04-11 19:45

Hej
Vi har netop købt et gammelt hus ( 1963-64) med et Hess Luftvarmeanlæg. Anlægget er tilknyttet et nyere ( 2006) naturgasfyr og fungerer tilsyneladende fint. MEN alle de gamle gulvriste er trådt/mast vinde og skæve i tidens løb, adskillige af kassetterne lige under gulvristene er mere eller mindre itugåede, og når ristene oppe under loftet fjernes, ser det ikke ud som om anlægget nogensinde har været renset.
Er der nogen der kender nogen der kan hjælpe dels med en rensning og dels med eventuelle løsdele ?
Hvis det er helt håbløst, er der så nogen der ved om man kan "trække" et nyere anlæg i samme stil gennem de gamle kanaler ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-04-11 19:54

Kan du sende et billede af ristene.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-04-11 21:30

Citat
Kan du sende et billede af ristene.

Cando ikke Ce...

Kommentar
Fra : hemat

Dato : 27-04-11 23:47

Hvordan sætter jeg et foto ind her ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-04-11 20:59

Det nemmeste er at placere fotofilen på en af de mange offentlige servere og så linke til den her.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 29-04-11 09:05

Inden du planlægger nogen form for rensning, så kontroller lige hvad kanalerne i gulvet er lavet af. Dengang havde man for vane at anvende eternit!!??!? Dvs en kost igennem og du risikere at rive overfladen -> asbestfibre -> lungehindekræft og andre grimme ting. Så rens ville jeg lave vha kraftigt bagsug med en halvstor industriventilator + meget blød fejning. Tag en gren af gangen. Recirkulationsindtaget vil være værst. Har man husket at køre med filtre, burde indblæsningen være ret ren.

At trække nye kanaler i kanaler duer ikke. De gamle kan dog renses, og BØR så efterfølgende hoses (strømpeforing). Men det koster rædselsfuldt meget. Du kan istedet vælge at trække pexrør gennem kanalerne og opsætte radiatorer.

Riste fåes i alle afskygninger og farver fra Lindab Comfort (du skal så handle via en ventilationsentreprenør).