/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Snyder REMA 1000
Fra : Dulcona
Vist : 2394 gange
200 point
Dato : 27-04-11 07:42

Jeg købte fornylig 424 gr gullashkød i REMA 1000. Prisen var 42,35 kr

På pakken var det angivet at nettovægten - altså indholdet af kød - var 424 gr, men hele pakken incl emballage vejede 424 gr, hvilket vil sige at REMA havde vejet emballagen med. Emballagen viste sig at veje 35 gr.

Dette er ulovligt, for det første. Men det er ikke så meget de 3,49 kr eller 8,25 % jeg blev snydt for, men den enorme indtægt REMA på et år har på denne ulovlighed.

Det som kan få mig op i det røde felt er Rema’s merfortjeneste ved salg af eksempelvis 500 lignende bakker 300 dg om året. Dette regnestykke ser sådan ud: 3,49 kr x 500 x 300 = 523.500 kr svarende til, at der om året bliver taget betaling for 5.250 kg kød (5,25 tons kød) som ikke er leveret til kunden, men kunden har betalt for. Her forudsættes det, at REMA har åben 300 dage om året.

Altså godt en ½ mio kr tyvstjæler de fra deres kunder om året - Det er da også en slags penge. REMA 1000 har angiveligt iflg deres hjemmeside mere end 180 forretninger i DK og hvis de alle steder laver den slags svindel så har REMA 1000 A/S ca 94 mio kr om året i indtægt, ved at tage penge for en vare, som de ikke leverer.

De må gerne tage penge for deres emballage, men så skal det angives på pakken, ellers skal emballagevægten fratrækkes inden nettovægten påskrives varen.

Selvom ikke alle forretninger har åbent 300 dg om året, og de ikke alle sælger de forudsatte 500 pk kød om året, er der stadig tale om et svinsk megasvindelnummer.

Det er nemt at afsløre svindlen...smid den uåbnede pakke med kød på vægten og se om den vejer mere end den angivne nettovægt. Hvis den vejer det samme som nettovægten angiver, har de svindlet, idet emballagen i så fald er vejet med.

Ved ikke rigtig hvad jeg gider gøre ved det, men de fortjener at blive knaldet i hoved og r....Jeg er dødtræt af alle de fixfaxerier, som diverse handlende laver med deres kunder.

Kommentar
Fra : zuri

Dato : 27-04-11 07:55

Jeg er helt enig Dulcona.
Det er en tarvelig måde at gribe ned i folks lommer på.
Kunder har jo ikke ligefrem en vægt med, når de er ude at handle.
Forbrugernævn eller f.eks programmet "Kontant" burde kontaktes.
Dine beregninger i kroner og ører, rammer nok ikke Remas...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-04-11 08:07

Jeg er ening. Det er ulovligt at tage oksekødspris for emballagen.
Det tror de fleste butikker gør, men de må ikke.
Det er nok en sag for medierne, evty. operation X eller kontant.

hawaii7

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-04-11 08:19

rema er som alle andre forretninger. de snyder hvor de kan. ellers tjener de ikke nok, eller rettere mindre end de andre, og det er ikke godt når de selv skal sige det.
så det hjælper ikke engang at gå til en anden butikskæde, for de snyder nøjagtig ligeså meget.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 27-04-11 08:51

Rema 1000 er ingen undtagelse, sådan gør alle forretninger, og har altid gjort det.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 08:59

Det kan da ikke passe, at en forretningskæde er nødt til at snyde, svindle, bedrage for at få det til at løbe rundt. De må da for hulen kunne tjene deres penge på ærlig vis. Det er jo rent tyveri!!

Hvis slagteren køber varer hjem for f.eks 1.000 kr. og man har fastsat, at de skal have en avance på 100 % skal kødet altså indbringe 2.000 kr ved salg. Det stunt jeg har påvist gør, at han kan hive 8,25 % hjem til dækning af evt dårlig disposition eller fiktiv meromsætning, således at han, hvis varen kun kan indbringe 85 % avance kan tillægge denne med 8,25 % til i alt 93,25 % og dermed holde en pænere provision.

Det "morsomme" eller rettere groteske ved den pakke jeg købte er, at den var påført en mærkat med: TILBUD SPAR 8 %. De 8 % dækker de lige ind ved at sælge emballagen til oksekødspris.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-04-11 09:07

har aldrig hørt om andre forretninger der gør det. jeg kender en slagter mester, og har set de nulstiller vægten med en tom emballage på. Så det er nok kun rema der svindler her.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 27-04-11 09:10

Utroligt at du ikke har opdaget det langt tidligere, og nej Snaptil, det er ganske almindelig kendt at forretningerne gør sådan. Prøv engang at vej en gang fars af købt i f.eks Super best

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-04-11 09:14

Dulcona.

Jeg medgiver at metoderne er ufine, men dine regnestykker holder ikke helt vand.

Du antager at hele meromsætningen er fortjeneste, og tager dermed ikke højde for emballagens pris.

Du går ud fra en omsætning på 100% af det indkøbte, og tager dermed ikke højde for spild, ikke solgte varer og tyveri.

Jeg tvivler i øvrigt på at ret mange af deres 180 forretninger sælger 500 pakker gullasch kød om dagen.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 09:26

Klart kortoververden...Jeg ved godt at der er flere parametre som måske ikke holder, men som jeg har beskrevet det, så giver det et tykt fingerpeg om hvad der foregår. Selvfølgelig koster emballagen noget, men formentlig ikke 109 kr kg - det kan også tænkes at de ikke sælger 500 pakker mage til og det er heller ikke sikkert at alle forretningerne gør det. Evt. tyveri af kød fra forretningen skal vel ikke modregnes i emballage til oksekødspris. Men uanset hvordan, så stjæles der fra kunden...spørgsmålet er blot hvor meget

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-04-11 09:41

olesen-50 han var faktisk slagtermester i en Superbest butik. Men det var selvfølgelig også i jylland ........................................................

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 09:50

Jeg tror da ikke alle laver dette stunt, og det er da heller ikke sikkert at alle REMA forretninger laver det, men man (jeg) blir da mistænksom og holder øje fremover, hvilket ikke burde være nødvendigt

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-04-11 10:53

Har lige besluttet mig for at jeg fremover vil købe fra slagter butikker. Gider ikke alt det gasset kød mere. En slagter pakke til 995 kr. pr. måned lyder meget godt. Og så kan den evt. supleres lidt op.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-04-11 13:03

Hej igen.
Der var for ikke så længe siden det samme problem med røget laks.
Der var det dog "kun" 4 % for lidt i HVER pakke.
Der blev slået ret hårdt ned på det netop fordi det er mængden SAMLET over alle pakker der giver firmaet et stort overskud.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-04-11 13:09
Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 13:47

Tak piaskov for linket.

Det er bare ikke i orden, at fødevarestyrelsen tilbyder at hjælpe firmaerne med at justere deres vægte og derudover bare en påtale. De skal have en megabøde, så de næsten går på røven. Hvis en lille narkobums stjæler et stykke chokolade i deres forretninger, så er det med politi, bøde og måske en rusketur.

De firmaer ved ganske udmærket, hvordan deres vægte skal indstilles. Et bevis på dette kunne ligge i, at de ALDRIG vejer for meget ind i deres detailpakker, således at kunde får noget forærende. Det skal kunden selvfølgelig heller ikke have, men det er da påfaldende, at den "fejlvejning" som der måske er tale om, øjensynligt altid falder ud til firmaernes fordel.

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 27-04-11 15:06

Prøv at veje dine varer på vægten i frugt- og grøntsagsafdelingen, inden du evt. køber varen.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 15:27

God idé - og bare husk, at den angivne nettovægt og den faktiske vægt ikke må være ens. Hvis den vejede vægt er større end nettovægten, som er angivet på pakken, har de ikke vejet emballagen med - Forskellen på de to resultater bør være emballagens vægt. Er den mindre, så kør forbi politiet og meld dem og find derefter et andet sted at handle

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-04-11 20:09

Selvfølgelig er det forkert og ulovligt at indregne embalagen i vægten og prisen. Men hvis man regner på f.eks 1 kg oksekød til 50 kr. vil forretningen få 1.75 kr for emabllagen. Det er vet ca det den koster. Så helt snydt bliver man ikke. Hvem skal ellers betale emballagen? Det skal vel kunden.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 20:22

Læs tråden, så behøver du ikke gentage hvad der er skrevet tidligere
Citat
De må gerne tage penge for deres emballage, men så skal det angives på pakken, ellers skal emballagevægten fratrækkes inden nettovægten påskrives varen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-04-11 21:02

Ja jeg ved at da jeg i sin tid arbejdede en kort tid i Kvikly Køge...delikatesse afd. skulle vi, når folk fik salater i 100g og 200g bæger, komme 5 g. mere i bøtterne så var der nøjagtigt 100g eller 200g af salat i.

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 27-04-11 21:21

Jeg ville nu vælge at tro på det er en "enkelt" fejl. Jeg handler selv i Rema 1000, jeg vejer altid mit hakket oksekød inden jeg former det til bøffer, og vægten passer altid inden for +5g, -0g jeg har aldrig oplevet at få for lidt...
Nu kender jeg lidt til maskineri til automatisk afvejning og pakning af kød, f.eks. har Marel (det gamle scanvægt) en robot som kan pakke kylling filet i pakker med f.eks.500g, ikke mindre men med en marginal eller ingen overskridelse af vægten.
Tror ikke ret mange forretningskæder vil satse sit renomme ved at snyde konsekvent på vægten, alle kan jo huske hvordan det gik superbedst....

Og nej jeg arbejder ikke i Rema1000 eller andre butikker...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-04-11 21:34

FINT NOK/ klumme............. IT´S ALIVE
Citat
Dulcona
Spring over hvor gærdet er lavest. Steger du også frikadeller af medisterpølsefars

Bevares sidst var det vist pølser til en suppe = meningen er stadig dobbelt så DUM = profilen?

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 22:29

Citat
Tror ikke ret mange forretningskæder vil satse sit renomme ved at snyde konsekvent på vægten, alle kan jo huske hvordan det gik superbedst....
Nej Footoprint, selvfølgelig vil kæden ikke sætter deres renomé på spil. Men som jeg skrev tidligere, er det ikke sikkert at ledelsen i den enkelte forretning ved noget om det. Det er slagteren der styrer dette

Det opstår forøvrigt ikke som en enkeltstående fejl. Slagteren ced udmærket at emballagevægten skal lægges ind i vægten før start. Når der skæres f. eks gullashkød ud, så vælges en bestemt bakkestørrelse og så kører det bare derud af. Slagteren skal veje én bakke og lægge det antal gram den vejer ind i vægten, så passer det hele partiet igennem - om det så er 5 eller 25 bakker. Så hvordan skulle een enkelt fejl kunne opstå...med mindre slagteren kun laver en bakke. Hvis det er tilfældet vil jeg acceptere, at der kan være tale om en fejl / forglemmelse.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-04-11 23:06

Det lyder lidt utroligt,...
er du HELT sikker på DIN vægt vejer rigtig,.. ?

jeg har handlet meget i Rema 1000, og aldrig bemærket noget 'snyderi',.. har flere gange kontrolvejet,

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 23:26

EA_HS
Når min vægt udviser det samme, som står som nettovægt på pakken er der noget galt. Pakken SKAL veje mere end angivet som nettovægten på pakken - og der er jo omkring 180 REMA 1000 forretninger i DK, så det kan jo være en forklaring.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-04-11 04:10

1 ville lige komme med et par kommentare
hvad angår varkumpakket/maskinpakket kød i discound butikker det kan godt være at mærked er butikkens eget mærke osv. men det er discound butikken eget pakkerri/slagter det er alt sammen fra en af vores store slagterrier som pakker for dem til en bestemt kilo pris så de bliver også snydt derfor ville jeg anbefale at du skriver et brev til rema 1000 og gør dem obs! på at dem som pakker kødet for dem snyder på vægten

(så kan vi jo påpejge at det bør de jo opdage ved egenkontrol af deres levendøre) til det vil jeg sige at der altid vil være en "godkendt" dif. på X % pr ton kød der kommer i maskinen maskinen der pakket kødet bliver "vejet" inden det kommer i pakken (udregnet type kød/form X cm bredt X cm højt og X cm langt vejer 500g ) så i denne form for pakkerri vil der altid være nogle pakker der ikke rammer 100% præcist da markarterne mange gange er fortrykt) i dit tilfællet er det nok noget andet da man har ikke har bedt makinen om at starte på - 35g ved start som denne standart emballage vejer. og det e en klar fejl så igen skriv til rema "992" at de har et problem med deres levendør

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 28-04-11 06:09

rotw
REMA 1000 hvor jeg handlede, har egen slagter og opskærer og pakker selv deres kød - Hvis du har læst tråden, burde du vide at problemet er at emballagen vejes ind som kød.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 28-04-11 10:01

Det kunne være interessant at kontrolveje, når man køber noget hos supermarkedet. Som regel er der en grønsagsvægt i nærheden. I dette tilfælde kunne det jo være at en uerfaren ikke havde fået instruks nok. Men som Dulcona jo skriver kunne det jo også være en trend, at man spekulerer i emballagevægt, kun få gider beskæftige sig med de par kroner. Min livserfaring er bl.a. at kreativiteten er enorm stor, når det drejer sig om at hive penge ud af andre mennesker, lovligt eller ulovligt.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 29-04-11 21:12

Citat
EA_HS
Når min vægt udviser det samme, som står som nettovægt på pakken er der noget galt. Pakken SKAL veje
mere end angivet som nettovægten på pakken

helt enig,.. tror faktisk de fleste kender forskel på NETTO og BRUTTO (vægt)...
det var derfor jeg spurgte om DIN vægt passer,... det kunne jo tænkes den viser forkert,...

som tidliger sagt, :
Citat
jeg har handlet meget i Rema 1000, og aldrig bemærket noget 'snyderi',.. har flere gange kontrolvejet

i dag har jeg været i REMA, (igen),.. tog 2 tilfældige pakker kød, og kontrolvejede dem på REMAs grøntsagsvægt.
og (ikke overraskende) vejede de begge MERE,..! end den påtrykte nettovægt,... dvs. den samlede vægt er højere end nettovægten,
henhv. 36 og 18 gram,... altså OVER nettovægten,.. så der er noget til indpakningen,

jeg tillod mig samtidig den frihed, at fotografere resultatet, som kan ses her, :
http://peecee.dk/upload/view/304155
http://peecee.dk/upload/view/304156

Ps... resultatet overrasker mig ikke, jeg har (endnu) aldrig oplevet at REMA 1000 snyder,...
så helt ærlig tror jeg du har været ualmindelig "uheldig",...
eller også har du,.. eller din vægt vejet forkert,.... !!!
tjek venligst den slags inden du kommer med falske beskyldninger en anden gang,..
ha' en fortsat god dag.

eksperimentet står i øvrigt enhver frit for at afprøve,....

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 29-04-11 23:48

Tak for svaret EA_HS.

Jeg håber du har ret...EA_HS, og satser på, at den REMA jeg købte kød hos,i havde en dårlig dag....af den ene eller anden slags. Jeg har kontrolleret min vægt og den er ok. Men REMA m.fl. kan være helt sikker på, at jeg i hvert tilfæde fremover holder øje med dem

Kommentar
Fra : HawkLane

Dato : 06-09-21 21:44

Bumper lige en meget gammel diskussion og undrer om nogen har interesse for det her? Har lige opdaget at det samme kan ske også i dag i store butikker i Kbh