/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundemad...
Fra : Hausbaer
Vist : 1109 gange
100 point
Dato : 26-04-11 11:19

Hejsa

Jeg har en hund på 2 år (Klein Münsterländer/Belgisk Hyrdehund) som ikke rigtig vil spise sit Tørfodder... Blander jeg lidt vådfodder i så rygger det hele. Men det er jo lidt dyrt i længden...

Har i nogle forslag til hvad man kan gøre for at den igen vil spise maden??

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-11 11:36

Er hunde (ulve) skabt fra naturens hånd til at spise knastørt mad ???

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 26-04-11 11:41

De får skam ikke kun tørfodder... vi stænker det med lidt vand og lidt olie...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-11 12:18

Min nabo havde et lignende problem, hans Islandske fårehund ville ikke spise tørfoder,
så fik han kontakt med en lokal hunde ernærings ekspert og nu får den rigtigt kød mad.

Hvis det har interesse, kan jeg oplyse hvad? og hvor??

Min lille mini pudel: Debbie spiser både tørt, vådt og rådt...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 26-04-11 12:30

Klein Münsterländer er en jagthund, så måske den ville syntes det var sjovt at den selv skulle jage sit føde... Prøv at smide det ud på en græsplæne eller lignende

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-04-11 12:31

Hvis ikke du har råd til at give din hund mad, skulle du måske overveje om det er den rigtige "hobby" for dig.

Hunde er kødædere, og at du stænker tørfoderet med lidt vand og olie gør det jo ikke mere spændende

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 26-04-11 12:40

Hvor står der at jeg ikke har råd..

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-04-11 12:43

Citat
Men det er jo lidt dyrt i længden

KAN tolkes som en indikation

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-11 14:25

Det er meget normalt, at en hund bliver træt af sit tørfoder. Især hvis det er noget almindeligt "slavefoder". Du skal bare være sikker på, at din hund ikke går fra foderet på grund af utilpashed og sygdom.

Hvis du har det bedst med at give din hund tørfoder, så køb noget af høj kvalitet. Det har tit en bedre smag. Og nogle mærker (F.eks. Olivers) har smagsgaranti, så man kan få pengene tilbage, hvis hunden ikke kan lide sit nye foder.

Måske kunne din hund være interesseret i et foder med et højt indhold af fisk? Det må give en smag, som kunne friste en kræsen hund.

En hund har en fænomenal lugtesans. Og vi ved jo, hvor meget lugtesansen betyder for madens smag. Hvis vi er forkølede så vi ikke kan lugte noget, så kan vi faktisk kun smage fire ting: Surt, sødt, salt og bittert.
Alle nuancerne stammer fra lugtesansen.

Så din hund vil have stor glæde af variation af maden. Du kan også blande en smule kød fra familiens aftensmad i tørfoderet. Bare husk, at kødet ikke må være salt. Hverken smagt til med salt eller røget og saltet. Hunde sveder ikke på samme måde som os, så derfor har de meget lidt brug for salt.

Min egen Silke ÆÆÆÆlsker sin aftensmad, der f.eks. kan bestå af grillet kylling og fisk, moset sammen med kogte gulerødder og broccoli.
Men hun fik da tørfoder, da hun var ung.. Mest som fodersøg.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 26-04-11 17:29

lidt tun fra dåse kan jo også bruges, eller en lille klat leverpastej. vi andre kan også godt blive træt hvis vi skulle have det hele tiden. Prøv at skiftes i mellem kylling - fisk- og lammesmag :)
held og lykke håber den vil spise igen snart :)))

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-11 17:34

Når den bliver sulten nok skal den nok spise,

som for os mennesker er fisk godt, prøv at give den lidt tørret fisk...

Kommentar
Fra : prio

Dato : 26-04-11 23:18

Jeg synes faktisk også, at det er synd for de hunde, der aldrig får andet end tørkost.

Det virker da kedeligt, og man ved jo aldrig helt, hvad fabrikanterne har puttet i af affaldskød.

Hvorfor lader man dog ikke ens kæledyr få noget af det dejlige mad, som resten af familien får, og hele boligen dufter af ved måltiderne?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-04-11 06:00

Fordele ved tørfodere

Hundens tænder har supergodt af tørfoder.

Man kan kaste tørfoderet ud, så hunden bruger sine sanser for at finde det. I naturen står maden jo heller ikke lige foran snuden på den.

Hunden bliver en glad og velaktiveret hund af at søge sin egen føde.

Tørfoder (af god kvalitet) er lavet til hunde og med de behov for forskellige ting en hund har behov for. Mennesker har en anden "mave", derfor er menneskeføde ikke nok for hunde.

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 27-04-11 12:21

Leverpostej...så bliver talerknen slikket rent gang på gang!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-11 17:57

Næ. Hundens tænder har IKKE særlig godt af tørfoder. Det indeholder tit kornprodukter (kulhydrater) der klæber til tænderne og skaber en belægning som giver grobund for bakterier og tandsten.

Hvis ikke hunden lever af barf eller lignende, så skal man nok børste dens tænder grundigt med jævne mellemrum......

Men tørfoder ER nemt. Det bliver ikke dårligt i sommervarmen. Og man KAN købe tørfoder i en rimelig kvalitet. Hvis man betaler. Og billigere produkter i ringere kvalitet, hvis man ikke er så rig..

Jeg tror ikke, at hundes liv er blevet hverken sundere eller længere i de år, man har brugt tørfoder til dem... Måske tværtimod??
Det er svært at sige, for der bliver jo ikke ført brugbare statistikker over hundesygdomme og levealder.

---Og selv den billige tørfoder er ernæringsmæssigt bedre end den kost vi bød vores hunde for bare 25-30 år siden. Dengang var det mest leverpostejsmadder og sovs og kartofler, de fik.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-04-11 18:59

Sigurd har fået tørfoder i 5 år, han har aldrig fået børstet tænder og de er kridhvide og rene. Min datter som er klinikassistent kigger på dem ind imellem og siger at de er sunde og stærke.

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 03-05-11 11:50

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-11 12:30

Tak for accepten af mit svar, Hausbaer.