/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
betyder ET på dæk meget?
Fra : janinna
Vist : 1088 gange
300 point
Dato : 26-04-11 07:29

hej betyder ET på fælgene meget?

kører en peugeot 206+ , på stålfælge. mener den har ET 24

og er blevet tilbudt stålfælge med vinterdæk, samme mål , men ET er 16

kan de sidde på min bil så?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-04-11 07:52

Her kan du se hvad det der står på dækket betyder.
http://www.dk-autocam.dk/H-ForAfgang/hu-daektryk.htm
alimak

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 26-04-11 08:07

hej ok, har ikke meget med ET at gøre, men kan også se i min overskrift, at jeg nok skulle have skrevet ET på FÆLGE

da Et ikke har noget med dækkene at gøre , men fælget

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 310 point
Dato : 26-04-11 08:08

ET = indpresningsdybde

http://stylingshoppen.dk/?p=23

Så umiddelbart tyder det på at de tilbudte fælge er smallere end dem du har - det giver IKKE noget problem.....

Det var værre hvis de var bredere - så kunne det give problemer i skærmkasserne....

Har de nye fælge samme bredde som de gamle skal du lige kontrollere om de 8 mm får dækket til at gå på skærmkanterne - men det er næppe et problem i dette tilfælde....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-04-11 08:28

Jeg ville prøve fælgen først. I boltecirkel diagrammet står det at på din bil er ET 20.Det er ikke bare skærm kanten du skal tage hensyn til. det er også calipere osv.
alimak

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 26-04-11 08:32

hej hvilken boltcirkel diagram?

kan kun finde et der er gammelt, så der mangler mange biler i det

bla min egen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-04-11 08:39
Kommentar
Fra : janinna

Dato : 26-04-11 08:44

hej ja men det ET er på de gl 206?

har fundet dette svar, men har ikke fået det bekræftet.

http://peugeotclub.dk/html/fusion_forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=4511#12308

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-11 11:12

Indpresningsdybden har betydning for om fælgen eller dækkene vil skrabe på. Det er især et problem, hvis man vælger ekstra brede dæk.

Men det er ikke den enste grund til at vælge den rigtige indpresningsdybde.
Den betyder også om dækkets midte kommer til at køre midt over hjullejet eller ude ved siden af det. Det sidste giver et konstant moment i lejet. Det går ud over holdbarheden, men giver også en utilsigtet styre geometri, så biler opfører sig dårligere, i sær i sving.

Godkendelse af svar
Fra : janinna

Dato : 07-07-11 21:30

Tak for svaret refi.