/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Mobil bredbånd - USB Modem
Fra : Doros
Vist : 1402 gange
200 point
Dato : 23-04-11 17:21

Jeg har et modem E 180 som tidligere har været op koblet hos TDC, nu ønsker jeg opkobling hos anden udbyder.

Jeg ønsker nuværende softwaren slettet på E180 modemet, og installerer nyt software - Men jeg kan ikke slette filerne på modemet?.......

Er der nogen af Jer som ved hvordan jeg kommer videre?

Er E180 er iøvrigt et godt modem?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-04-11 17:26

Citat
nu ønsker jeg opkobling hos anden udbyder.

Og de leverer - sikkert GRATIS - et nyt modem.....

Gør de ikke det, er det blot at sætte "simkortet", fra din nye udbyder, i det modem du allerede har.

Citat
Men jeg kan ikke slette filerne på modemet?.......

Hvilke filer

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 23-04-11 17:34

Hvor får man et gratis modem?

Det er software fra mobil partner, og jeg har den nye software - Meen hvorfor kan jeg ikke slette den gamle software på mit modem?

Jeg ved godt jeg kan installerer softwaren direkte på pc, men ville da gerne havde softwaren opdateret på mit modem som er på engelsk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-04-11 17:43

Der er IKKE nogen software på modemmet - det ligger på simkortet, det der skal bruges.....

Citat
Hvor får man et gratis modem?

Sammen med dit nye abo.... - nogen er gratis, andre forlanger 1 kr. og igen andre forlanger fuld pris.

http://www.oister.dk/mobilt-bredband/?gclid=CNrxir-As6gCFZZE3godulBVAA
http://shop.tdc.dk/1%20Mbit%20modem/338266,default,pd.html?s_kwcid=TC|20960|mobilnet||S|b|7219445449
http://www.telenor.dk/privat/mobilt_bredbaand/mobilt_bredbaand/samlerabat/

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 23-04-11 17:49

Beklager refi, men softwaren ligger på modemet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-04-11 17:58

Og der bliver den så

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-11 18:41

Jo der er software i dit modem. Det er blandt andet modemprogrammet, som overføres til din computer første gang du bruger det. Programmet afvikles på computeren og får den til at kommunikere med modemmet og videre til udbyderen trådløst.

Samme slags modem bruges også af andre udbydere som eksempelvis 3.

Jeg ved ikke om modemmet leveres med specifik sofware som gør at det kun duer til den oplindelige leverandør, eller om det også kan anvendes med andre.
Umiddelbart vil jeg tro at det kan anvendes med andre fordi det er simkort nummeret der afgør hvor forbindelsen skabes.
Modemmet kan også våre "simkortlåst"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-11 18:43

E180 Er et ok modem. Det duer dog ikke til de allerhøjeste hastigheder.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-04-11 20:21

du skal ikke slette noget. et modem til mobilt bredbånd er "plug and play". du sætter bare dit nye simkort i og så finder det selv ud af resten.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 23-04-11 22:12

Nu skal du så være opmærksom på, at der reelt kun er 4 netværker i Danmark. Der er kun 1 som er næsten fuldt dækkende, de tre andre er af varierende dækningsgrad. Jeg har selv prøvet tre af dem, hvor den fjerde er så ringe, at det ikke er anbefalingsværdigt.

Husk at ale de andre navne som man får tudet ørene fulde af, i reklamerne; er alle af misteltenselskaber, som benytter et af de 4 netværker.

Du skriver at du har været koblet op på TDC's netværk, men at du nu vil benytte en anden.
Hvis det er en der benytter TDC's netværk, så er det OK, men de andre tre, skal du lige være opmærksom på, hvordan deres dækningskort ser ud for indendørs brug.

Jeg startede med TDC, og har så sideløbende, prøvede først "3", men det sluttede hurtigt, da de ikke kunne dække indendørs hvor jeg bor, selv om de har 2 master inden for 1000 meter.
Så har jeg prøvet Telenor, men de har store huller her i byen. Da jeg havde denne forbindelse på en 3 måneders gratis prøve, så fik de hele skidtet tilbage.
Jeg har ikke prøvet Telia, men det siges at være det med den dårligste dækning på landsplan, og har den ringeste service.

Så tænk dig godt om, og se dem dybt i dækningskortene!

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 24-04-11 21:19

Det "software" som ligger i/på USB modemet kaldes Firmware, og hos TDC hentes nyt her -> http://kundeservice.tdc.dk/erhverv/mobilitet/faq.php?id=10898

E180 var vist nok et af de første USB modems på det Danske market, og er fint så længe man ikke bor langt fra masten eller vil ha MAX hastighed.

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 25-04-11 07:54

Hej JegErHer,

Jeg opdaterede min firmware igår.
Firmware er software der bruges alene til at et modem kan fungerer - Det software jeg ikke kan slette er den software som ligger på den frie memery på modemet, software fra mobilpartner som installerer sig selv. Har naturligvis bare installeret softwaren på min pc, men syntes det ville være rart at softwaren også er opdateret på mit modem.

Hvor har du oplysningerne fra vedrørende E180 ikke kan bruges til hurtige hastigheder og skal være tæt på masten?

Jeg har fundet disse oplysninger vedrørende E180 (Er hastigheden ok?):
3G/HSDPA (Turbo 3G) kører på GSM 2100
GPRS/EDGE kører på GSM 900/1800 (sekundært netværk)

Download-hastighed: 7.2 Mbit/s (HSDPA ready)
Upload-hastighed: 5.76 Mbit/s (HSUPA ready)

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 25-04-11 08:59

"softwaren" skulle blive opdateret sammen med firmwaren, hvorfor man normalt får firmwaren af sin udbyder så de kan få lagt deres Logo og Navn ind, ikke fordi der er forskel på selve softwaren.
Men hvis du har fået software fra din nye udbyder til E180, hvorfor så ikke bare bede dem om en firmware opdatering.

venner og diverse forums, en ting er hvad Specs siger om modellen en anden er hvad den levere i marken.
Men nu har du jo ikke fortalt hvilken udbyder du er skiftet til, eller hvilket "service" abonnement du har købt.

Godkendelse af svar
Fra : Doros

Dato : 01-05-11 11:33

Tak for svaret severino.