/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Meget kritisk med slagger i drænlaget?
Fra : magpie
Vist : 2299 gange
30 point
Dato : 21-04-11 19:59

Jeg ser på et hus, hvor der i tilstandsrapporten skriver, at der til en del af huset er slagger i drænlaget til huset. Huset er fra midten af 1960'erne.

Jeg kan læse mig til rundt omkring, at mange mener at dette er meget kritisk ved huse fra den periode. Da slagge, hvis det bliver vådt, kan/vil udvide sig, og skabe meget store skade på husets konstruktion.

Det skal siges, at der i tilstandsrapporten ikke er meldt om sådanne skader, og der nævnes kun noget om kosmetiske revner rundt omkring på husets sider og gavle.

Er det med slagger i drænlag så kritisk en ting ved et hus, at man bør undgå at købe det?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-04-11 21:19

Huset er 50 år gammetl. Hvis det ikke har taget skade tildato, er det ikke slagger i drænlaget der får det til at falde fra hinanden.

Det lyder nærmest som om, ham der har skrevet tilstandsrapporten har skrevet af efter noget gammelt informationsstof om huset, da det ikke er noget han selv kan konstaterer.

Oplysningen kan du regne for informativ, som noget man gjorde dengang - men ikke gør mere.

Hvis du køber en Ford A fra 1920 - er der hverken skrivebremser, bremseforstærker eller ABS... og en hel masse andet mangler også.... I en tislstandsrapprot for en sådan bil er der også ting man tager for givet og siger "Nå og..." til.

vh Ben

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 21-04-11 21:53

Hvor pokker ved han det fra, hvis ikke han da har haft gravet op under huset?

Kommentar
Fra : magpie

Dato : 23-04-11 12:06

Han har kunnet se det ud fra de originale byggetegninger

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-04-11 12:53

Det kan man ikke regne med fra den tid, at der er en tegning der viser noget, er slet ikke ensbetydende med at det er lavet sådan på ældre huse... Og Hvad er det han mener der er problemet med dem? Hvad er det for slagger?

Men hvis huset ikke har nogle sætninger og ellers er tør og sundt så er der ikke stor fare for at der kommer skader.... Det eneste jeg kunne være betænkelig ved HVIS(!) der er slagger, er hvad det er for nogle om det er noget der kunne gå hen og give en forureningssag... Men tvivler på det....

Kommentar
Fra : magpie

Dato : 23-04-11 14:36

Slagger var typisk som drænlag for en del huse i den tidsperiode.

Det der er i vejen med slagger er, at i stedet for at føre fugt væk, så udvider slagger sig ved kontakt med fugt og vand. En proces som kan tage flere årtier og i yderste konsekvens medføre store skader på den grundlæggende konstruktion af huset.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-04-11 17:08

Efter 50 år, udvider slaggerne sig ikke mere...

vh Ben

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-04-11 19:10

Citat
Slagger var typisk som drænlag for en del huse i den tidsperiode.

Det der er i vejen med slagger er, at i stedet for at føre fugt væk, så udvider slagger sig ved kontakt med fugt og vand. En proces som kan tage flere årtier og i yderste konsekvens medføre store skader på den grundlæggende konstruktion af huset.

Hvad for en slags slagger???? For har nu altså gravet i mange huse fra den tid og endnu ikke mødt noget der bare ku minde om slagger under dem....

Hvem har bildt dig den historie ind?? Hvis det skulle tage så langt tid før at der skulle ske en udvidelse er det hvis en and... Eller var det den første april du fik det af vide??

Kommentar
Fra : magpie

Dato : 23-04-11 20:06

Du kan selv prøve at google "slagger som drænlag", så burde der blandt de første sider dukke flere kritiske indlæg op.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-04-11 21:46

Der er ikke noget der der får mine alarmklokker til at ringe....

men du ka jo give et link til huset så vi ka se det?