/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fedtfattige godbidder.
Fra : ebg_888
Vist : 1733 gange
200 point
Dato : 20-04-11 16:04

Jeg bruger i øjeblikket tørrede leverbidder som godbidder til hunden.
De giver ca. 1300 Kj /100 g.

Findes der mon noget fedtfattigt tørfoder med et lavere fedtindhold end leverbidderne, som jeg kan bruge til godbidder?
- til en lidt uregerlig, kastreret, overvægtig hund, der kræver en del godbidder.

Har forgæves ledt på nettet.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-04-11 16:29

- hvad vejer du selv? En god løbetur er altid fedtfattig, og billig! To er dobbelt så godt o.s.v.

God Påske

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-11 16:35

Køb nogle ben med hul igennem - tror de hedder marvben, kom leverpostej (fedtfattig( i hullet og dybfrys det.

Når det så skal bruges som godbidder, får hunden den dybfrosset, og kan bruge laaaang tid på få leverpostejen ud... og kan være beskæftiget et godt stykke tid - så behøver den heller ikke så mange

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 210 point
Dato : 20-04-11 16:42

tør kød / fisk i ovn stil oven på 100 grader i ca en time
alt lægges på bagepapir. så har du nok det laveste fedt indhold og noget hunden vil gå til ellers bag selv dine godbidder http://www.grosserguiden.dk/Godbidder/godbidder.html så ved du hvor meget den indtager.
Husk!, at trække alt hvad den får i løs vægt fra i dens hoved måltid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-04-11 17:17

Er det sådan nogle rillede færdigkøbte nogen? For så er der andet end lever i.. Og de kan være lidt svære at give i mindre stykker.

I stedet kunne du lave dem selv. Der er ikke meget fedt i lever. Du kan koge leverstykkerne først og derefter skære dem ud i små stykker, lægge dem på bagepapir og tørre dem ved svag (ca 100 grader) varme.
Jeg gør det samme med hjerter. De er lidt fastere i det, og nemmere at skære fint ud.

Men du kan også bare bruge kylling. Bryststykket fra en kogt eller stegt kylling er fint til at skære i bittesmå stykker, som så kan opbevares i fryseren, så du kun tager det ud, som du skal bruge hver dag.
Fordelen ved kylling, ud over at det er fedtfattigt, er at hunden vil hoppe på næsen for at få en lille trevl. Du skal endelig ikke vænne den til store stykker.

---Jeg går ud fra, at godbidderne skal bruges til at træne din "lidt uregerlige hund".

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-04-11 17:23

Kyllingefilet indeholder 475 kj..
Lever indeholder 524kj.
hjerter indeholder 455kj.

Herfra:

http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_search.asp

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-04-11 17:28

Min hund får enten Hills J/D diet som tørfoder. eller Eukanuba joint mobility, Dels smører det ledene og så har det mindre kalorier.
Du kna købe det i mindre portioner og bruge det som godbidder.

Men min hund er jo ikke kræsen, jeg bruger også de der leverbidder eller tikki træningsgodbidder, som jeg køber ved dyrlægen, men min elsker gulerødder og de kan fint bruges som godbidder.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 20-04-11 17:45

Hejsa,

Vor - efterhånden gamle Grand Danois ved ikke noget bedre end at få en frisk gulerod. Så snart den hører at skrælleren er i brug står den ved køkkenvasken for at gøre opmærksom på at han gerne vil have een.

Den lokale halal slagter er leveringsdygtig i hele okse lårben til 20 kr. og dem får vi opskåret i 4 dele og hunden elsker dem (når de har ligget i haven en dags tid eller to ) derefternår al marv er taget, er "fiffet" med leverpostej og fryser bestemt godt

Bluesky

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-04-11 17:57

Citat
Så snart den hører at skrælleren er i brug står den ved køkkenvasken for at gøre opmærksom på at han gerne vil have een.

ja, det samme her. Godt der altid er en "rod" i nærheden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-11 18:43

Jeg giver også min hund gulerødder som godbidder.... og så stjæler han selv hvidkål, agurk, salat, æbler fra kaninerne - måske din også kan li' den slags??

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 20-04-11 18:57

Hejsa,

Fantastisk at det store "gab" på en Grand Danois kan sortere ALLE agurker fra ...Det er ikke på hitlisten - ej heller salat !!
De ryger ud - som jeg har det med Sushi....

Bluesky

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 20-04-11 21:36

Stouenberg - både hunden og hans mennesker får meget motion dagligt, så det er ikke problemet.

Men han er vist kommet i en slags forsinket lømmelalder for et halvt års tid siden (som knapt 3-årig) og kan ikke længere rigtigt "høre", når man kalder - går helst sine egne vegne uden dog at løbe helt væk.
Er stædig, når han er i snor, og vil bestemme, hvilken vej, der skal gåes.

Her hjælper godbidder.

Kylling var måske en idè.
Eller gulerod, som jeg ikke havde tænkt på.
Det må vel være noget af det mest fedtfattige, og er noget, han kan lide.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-04-11 23:40

Når jeg tager min brødmaskine ned fra hylden, for at skære rugbrød i skiver, går der ikke mange sekunder før vovse står ved siden af mig og venter på en bid rugbrød.

Han får så 1/4 af den første endeskive, som plejer at være lidt tynd, den sidste endeskive, som plejer at være ganske tyk, bliver skåret i 6 stykker, som bliver lagt til tørre på brødristeren (den tændes ikke ), dem får han de næste dage som godbidder og han ææææælsker dem.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-04-11 05:38

det der er vigtigt er at hvis hunden skal have eks. 300 gram om dagen og du også giver den godbider ved siden af så får den nu mere ind de 300 gram om dagen så kan du tage 50 gram foder fra og kun give den 250g i skålen og foder den med foder/godbider for resten.

kan anbefale godbider http://www.n-q-f.dk/
der er god mulighed for at få hjælp med at tilrettelæge et skema således at din hund få alt det den skal bruge og samtidig kan tabe sig lidt

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 29-04-11 00:04

Tak til alle for de gode råd!

Jeg er nu startet med en blanding af gulerodsskiver og små kyllingebidder i ovnen ved 100 grader, og det kan bassehunden lide.

Herefter vil jeg prøve hjemmelavede godbidder af lever og hjerter.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 29-04-11 00:40

Dejligt at det var nået den kunne lide.