/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Andet vand
Fra : jensviggo
Vist : 676 gange
20 point
Dato : 20-04-11 10:05

Jeg har en nabo, som har et fritidshus på landet. I huset er der ikke ledningsført vand, ej heller ledningsført spildevand, da naboen har egen vandboring og septitank.
Naboen har nu gennem 10 år betalt for 170 kubikmeter, selvom han ikke har brugt en dråbe, vandforsyningen fastholder, at han skal btale for 170 kubikmeter pr. år, hvilket han ikke vil, og er derfor på kant med vandforsyningen, og dermed kommunen.

Hvad et lovens bogstav omkring dette, og hvad er sund fornuft

naboen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-04-11 10:36

sådan er loven. selvom man har egen vandboring, skal man betale for at få lov til at lukke det ud i naturen.
alle skal betale vandafledningsafgift. der er mange der er i samme båd og der er ikke ret mange af dem der er tilfredse med det, men sådan er det altså.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 20-04-11 11:07

Der er 2 betalinger:
Afledningsafgift til kloaknettet, som uden godkent måler takseres til 150 m³.
Miljøafgift for at hente og bruge vand, som uden godkent måler takseres til 170 m³.
Det betaler vi (7 husstande) nemlig, fordi vi heller ikke har målere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-11 11:42

Miljø(skatte)minister Karen Ellemann har også foreslået at der skal betales merafgift af det regnvand husejere afleder, selv om mange opsamler og bruger det selv.

Kommunerne står de næste 20 år med store udfordringer i udbygning/reparation af kloaknettet grundet mere vand fra himlen, den regning skal ALLE være med til at betale.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-04-11 14:24

Citat
Miljø(skatte)minister Karen Ellemann har også foreslået at der skal betales merafgift af det regnvand husejere afleder, selv om mange opsamler og bruger det selv.

Kommunerne står de næste 20 år med store udfordringer i udbygning/reparation af kloaknettet grundet mere vand fra himlen, den regning skal ALLE være med til at betale.

Ikke her i Egedal kommune hvor al tagafvanding går i søer / vandløb / faskiner.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 20-04-11 22:01

Tak for svaret Eyvind. Det bliver min nabo ked af at høre, men det er der ikke noget at gøre ved.

MVH og go´ påske

jensviggo

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 20-04-11 22:33

Citat
Der er 2 betalinger:
Afledningsafgift til kloaknettet, som uden godkent måler takseres til 150 m³.
Miljøafgift for at hente og bruge vand, som uden godkent måler takseres til 170 m³.
Det betaler vi (7 husstande) nemlig, fordi vi heller ikke har målere.

Arh... Så vidt jeg ved så betaler man da en råstofindvindingsafgift på egne vandboringer og det er pr m3, og kræver en måler... Men hvis man i 10 år har fået en bon for 170m3 uden at sætte måler på så man ka dokumentere sit faktiske forbrug, er man så ikke lidt.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-11 11:02

Ekspress105 .......................................jo det er lidt tosset, men fra gammel tid hvor det ikke kostede så meget var det ligegyldigt.

Råstofindvindingsafgift - har jeg aldrig hørt om, i forbindelse med små ikke almene vandværker.
Mindre end 10 = ikke almen vandværk.