/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
peugeot knirker voldsomt
Fra : simonanton
Vist : 3372 gange
100 point
Dato : 20-04-11 09:48

Hej

for omkring en måned siden skrev jeg andgående en klonk lyd fra min 206. Det blev lavet ved at jeg skiftede "kødbenene", men kort derefter begyndte den Kraft..... At knirke og knage når der drejes på rattet. Værst er det ved lav fart og når der holdes stille (måske fordi det ikke kan høres for motor støj).

Kan det være bærearmene, eller tyder det på noget mere alvorligt??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-04-11 10:16

Mon ikke du skulle ofre et værksteds besøg,
hvis du vil spare penge, kender jeg et Peugeot værksted syd for grænsen,
med en yderst kompetent, dansk talende, Werkmeister...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-04-11 10:38

det kan måske være din bærekugle der er dårlig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-11 11:03

Citat
ved at jeg

Tja.....

Det kunne jo være årsagen....

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-04-11 14:30

Det kan være tårnlejet, evt. i begge sider.
Tårnlejet er et fladt kugleleje som fjederbenet foran sidder op imod i karosseriet.
Funktionen minder meget om kuglelejet v/ forgaflen på cykler.

Det er bøvlet at skifte på en bil, fordi fjederen presser hårdt imod.
Du skal derfor have fjeder klemmeværktøj for at kunne skifte disse lejer.
Lejerne er ret billige, nogle få hunde pr stk.

Det KAN også være en knækket fjeder.
Det er mere almindeligt end man lige tror.
Det er til gengæld ret nemt at se.
Ofte knækker de på det første lille stykke foroven eller for neden.

Inden du evt. går i krig med det, skal du vide at der er forfærdeligt store kræfter i sådan en fjeder til bil-affjedring.
Hvis dit fjederklemme værktøj smutter mens du roder, kan det koste dig en finger eller 2.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-11 20:03

Det kan være et tårnleje, men det er lige så sandsynligt at det drejer sig om en defekt bærekugle.

Årsagen til at lyden er værst ved lav fart eller holden stille er fordi der er belastningen på styretøjet størst.