/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
orkider
Fra : learegina
Vist : 1750 gange
300 point
Dato : 19-04-11 15:44

Nu har jeg læst en masse om de tidligere tråde der har været her om orkiderer, men jeg har stadig brug for hjælp.

Jeg har 4 orkiderer, 2 er fra bilka og de er ret dårlige, og tror egentligt at de er døde.
de 2 andre har jeg fået fra familie fra rigtige blomsterhandlere, og de er så fine og står i lang tid og bliver ved med at blomstre. de får vand hver ca. 3-4 uge, (vand som jeg har kogt), og ellers gør jeg intet, de har stået i solen mens det har været vinter, og er nu kommet ind i stuen hvor solen ikke kan nå dem.

Men mit problem er at deres blade bliver kedelige at se på. de er grønne og fine, men de er slappe og hænger ned langs potten i stedet for at stritte flot op som da jeg fik dem. hvad kan jeg gøre? når jeg ser på andres orkidere har de fine blade.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-04-11 15:47

mine får alm vand fra vandhanen - lige lidt ca. 1 gang ugentlig.
Har aldrig givet dem gødning, de står ikke i direkte sol, men får masser af lys. De står stadig efter 3 år super flotte med struttende blade. :)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-04-11 16:03

Når bladene er slappe får de forlidt vand...

Du skal nok give dem gødning, da der jo ikke er næring i kogt vand..
vh Ben

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-11 16:35

Min gamle nabo er ekspert i orkideer, selv nogle som andre siger er gået ud blomstrer op igen når de får den korrekte pleje, og den skulle efter sigende være: Vanding 1 gang om ugen, vandingen foregår ved at sætte potten i en skål vand fra vandhanen og lade planten suge i 1 time hverken mere eller mindre, så sættes orkideen tilbage på sin plads indtil næste vanding, andre har taget den opskrift til sig og må erkende at orkideer kan holde i mange år med den pasning, et par gange om året skal der lidt gødning i vandet, orkideer vokser naturligt på meget nærings fattig jord og gødning må endelig ikke overdrives,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-11 16:43

Mang af stueorkideerne er tropiske arter, som i naturen ville gro i træerne afgreninger.

De får her en del meget næringsfattig regnvand, men mange af sdem er i symbiose med svampe som kan skaffe lidt mineralstoffer.
Konklusion vand lidt hyppire, gerne med regnvand, og spar på gødningen.

Slappe blade tyder på for lidt vand.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-11 16:58

Her kan også søges svar....
http://forum.orkideer.dk/

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 300 point
Dato : 19-04-11 17:17

Når bladene er slappe, så er det 2 ting- dels det som har været nævnt at de får for lidt vand. De skal gerne bruses eller med en forstøver tilføres vand een gang om ugen. Sørg for at vandet ikke står i underskålen, men hæld det fra.
Den anden årsag er for meget varme/sol. Det kan de klare hvis de hviler om natten - altså at de om natten står køligt eks. bag et gardin og kulden mellem vindue og gardin - giver en god afkøling. Men over radiator og sol om dagen, så hænger bladene.

Hvis du har 2 som hænger og blomsterne er faldet af- så sæt den i en kælder køligt og du behøver ikke meget lys- tilse dem med lidt vand- med en forstøver een gang om ugen - og du vil en da se at de skyder igen. Ellers lad dem hvile i et koldt soveværelse. Så snart de skyder med nye grene- med knopper- så op i solen med dem - gød dem og vand dem, som ellers beskrevet.

Så er jeg meget enig med o.v.n ´s opskrift- desuden har de det endnu bedre hvis de står mange sammen eller sammen med andre planter- det giver tilsammen en god fugtighed.
De planter som bliver mange år gamle, kan man med fordel omplante med ny granulat (orkidee jord) evt i en større potte. Så skal der ikke gødes i den første tid.
Jeg har sågar nogle i gamle 2 liters syltetøjsglas, som jeg lige
fylder med vand een gang om ugen- og så hælder jeg alt vandet fra igen- det klarer de sig godt i.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 19-04-11 19:04

Hejsa,

Efter jeg begyndte at vande med kogt vand, har mine fået "nyt" liv

Bluesky

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-11 21:14

Mine orkideer er fra Netto og Fakta, og de har det helt fint.

Mod nord har jeg 2 phalaenopsis og mod syd har jeg 2 dendrobium, ca. en gang om ugen tager jeg dem ud i køkkenet og fylder deres skjuler med vand fra vandhanen (om sommeren får de lidt gødning), så får de lov at stå lidt (10-30 min.) hvorpå jeg hælder vandet fra.

Mine står i skjulere, der er beregnet til orkideer, der er sådan nogle riller á la trappetrin lidt over bunden, som gør, at urtepotten ikke kommer helt ned i bunden.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 20-04-11 13:17

Hejsa,

Jeg faldt lige over denne side hvor der er en udemærket FAQ og en kort pleje-video:

http://www.my-orchid.com/Verzorging/index.php?TaalId=2

God påske
Bluesky

Kommentar
Fra : learegina

Dato : 20-04-11 19:35

Mange af jer nævner at i bare bruger almindelig vand fra vandhanen.
Er det mig der har misforstået at orkiderer skal have kalkfritvand? altså regnvand eller kogt vand?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-04-11 19:43

Anbefalingen er at de skal have kalkfrit vand- og at det enten kan være regnvand eller resten fra kogt vand i el-kedlen.

jeg har næsten aldrig gjort det, men det er helt sikkert det bedste. Orkideer, får i naturen jo typisk vand - ved at forskellen mellem dag og nat temperatur, på sten giver den fugtighed de behøver.De hænger jo nærmest frit i luften og det granulat vi bruger er ikke naturligt.
Faktisk kan man hænge en Orkidee op i luften uden granulat ( et ophæng af en slags) så skal man bare sørge for at give den vand via forstøver.
Det samme hvis du får en sammenplantning uden huller i bunden, så kan den sagtens overleve ved at få vand ved at oversprøjte den med en forstøver.

Men stadig vand så naturligt som muligt - regnvand eller kogt afkølet vand- da vandværksvand kan indeholde for meget kalk.

Kommentar
Fra : learegina

Dato : 21-04-11 12:28

Tak til alle for de gode svar.
Jeg prøver at vande dem en gang i ugen.

God påske til alle.

Godkendelse af svar
Fra : learegina

Dato : 21-04-11 12:28

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 05-06-13 17:56

Hej,
det er da en dejlig oprensning af gode svar.
Der mangler bare EN TING: hvilken sort af gødning skal man bruge, hvis / når man vil bruge gødning en gang imellem?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-13 18:24

Hvis dine orkidéer står i alm bark spagnum.

Skal du bruge en gødning (NPK) med samme forholdstal f.eks 5-5-5

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 05-06-13 18:27

KAn man godt få denne blanding altså 5-5-5.
Eller skal man selv ordne det

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-06-13 21:01

Jeg bruger samme slags gødning som til mine andre stueplanter. Substral ell.l.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-13 21:07

Du kan købe det i de fleste havecentre.

Jeg bruger selv gromix og gødning fra http://orchidegartneriet.dk/

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-13 21:10

http://orchidegartneriet.dk/?pid=72&sub=70
Der var lige en side om gødning og greenmix som jeg fejlagtigt fik kaldt gromix...

Mvh Benjamin