/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
spærtræ beregning carport
Fra : rotw
Vist : 8507 gange
500 point
Dato : 15-04-11 22:40

har et projekt og ønsker hjælp med at finde ud af hvilken dimention der skal bruges

der vil være et spænd i mellem remmene på 530/535 cm og ca 9 meter lang.
X X X X X
X X x X X

håber tegning giver mening

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-04-11 22:41

X____X____X____X____X

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 16-04-11 06:03

Prøv at kontakte fek.s Hjallerup Spærfabrik A/S og hør nærmere....
Mon ikke de kan regne ud hvilke type/dimension spær du skal bruge. Det komme jo også an på hvilke tag der bliver lagt efterfølgende.... tegl, pap m.m. (tung/let tag)
Der er forskellige spær typer......
- Bjælkespær
- Gitterspær
- Hanebåndsspær ( A-spær )

Hertil kommer hvilket udhæng man vil have....m.m.
http://www.spaerfabrik.dk/Forside.asp

McBobo

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-04-11 07:54

med en spændvidde på 530 cm skal du op i en ret voldsom dimension. mit bud vil være, at det er både bedst og billigst at lave en bæring på midten også. jeg går her ud fra, at det er en dobbelt carport med den bredde. ellers skal du op i noget med gitterspær eller limtræsspær. der kan jo ligge en forfærdelig masse sne på sådan et tag.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-04-11 11:35

glemte at sige "fladt" tag trapez

lidt lig denne http://www.vaerebro.dk/xl_iteminfo.asp?AfdId=92&GroupId=2&ItemId=7

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-04-11 13:03

Der skal mere til før spærene kan beregnes. Selv om taget er fladt, har det forhåbentligt en hældning. Hvor stor er den? . Det har betydning både for snelast og vindlast.

Hvis garagen ligger op ad en højere bygning som giver læ kan der dannes en tung snedrive, som også skal i regning.
Hvis jeg forstår dit skema rigtiht er der 200 cm mellem spærene så de mellemste skal bære 10,6 m2 hver , hvilket med standard snelast omkring 7,4MN pr spær.
Hvert af spærene får da et max moment på 26 MNm

Med normal træstyrke så skal der bare for at bære snelast bruges 165 mm x 330 mm bjælker.
Så er der ikke engang regnet med egenvægt eller partialkoefficient. Stivhed er der heller ikke regnet for, men det er vel ikke så vigtigt for et garagetag.

Det vil nok svare sig at se efter gittrspær, mindre frit spænd, eller lægge bjælkerne tættere.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-04-11 06:49

de 2 meter er i mellem stolperne dvs 5 stolper på hver side tag er trapez plader med et fald 1 cm pr meter over 5,30

remmen regner jeg med er 2 stk 45X145

Kommentar
Fra : lone32

Dato : 18-04-11 20:49

hejsa vil lige sige dig at du skal huske at tage højde for egenvægten + snevægt af tagkonstruktion, da du vil få en søjle effekt på dine stolper der skal bære taget, og det regnes med at der kan ske en udbøjning af de ben som skal holde taget.

da der er tale om en understøttet søjle der er indspændt, vil knæklængden ls=0,7xL
men det syndes jeg du skal lade fagfolk hjælpe dig med fx. xL-byg, de hjælper dig gerne med den slags. held og lykke med dit projekt

Accepteret svar
Fra : Koluda_Byg

Modtaget 250 point
Dato : 24-04-11 09:52

Til dine bjælkespær kan du bruge 45x220 spærtræ med 600mm c/c afstand, hvis du kan leve med en smule nedbøjning.

Er prisen nogenlunde det samme for 45x245mm spærtræ, så ville jeg dog vælge denne, da 45x220 kun lige kan spænde på den afstand.

Godkendelse af svar
Fra : rotw

Dato : 25-04-11 04:28

Tak for svaret Koluda_Byg.

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 23-10-11 19:51

Jeg har lige slåe top i lærebøgerne og korekt som Koluda-byg siger 45x245 60cm mellem hver pga nedbjning