/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvornår spirer græsfrø?
Fra : hojriiskim
Vist : 4994 gange
50 point
Dato : 14-04-11 17:36

I forrige weekend(knap 14 dage siden), såede jeg en pose græsfrø i på et stykke jord.
Jeg startede med at fræse hele den tidligere plæne/bed/hullet jord med en fræser og rev derefter nogle gange for at fjerne rødder, grene osv. Jorden blev så nogenlunde planet ud(Der hvor der er, er det ikke så vigtigt at det er helt plant) og der blev revet igen. Derefter blev græsfrøene strøet ud over overfladen. Jeg forsøge derefter at rive det lidt ned som beskrevet på pakken, men synes bare jeg trak frøene med, derfor droppede jeg det. Til sidst blev der vandet godt. Siden har jeg vandet nogle gange med lidt mellemrum, alt efter hvor meget regn der har været osv.

Mit spørgsmål er nu: Jeg kan endnu ikke umiddelbart se at det spirer. Er det fordi jeg ikke har revet det ned eller skal jeg bare væbne mig med tålmodighed? :)

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-04-11 17:42

Temperaturen er nok den faktor som oftest hindrer eller forsinker spiringen i praksis. Minimumsgrænsen for spiring hos græs ligger på 6-7 °C, optimal temperatur for spiring ligger mellem 20-25 °C. Standser ved ca. 35-40 °C.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-04-11 17:53

Tålmodighed er en dyd

At man river frøene ned,er vel lige så meget for at fuglene ikke skal æde det hele - bildte jeg mig ind da jeg såede i week-enden

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-04-11 18:08

Det er også godt at trampe lidt på jorden. Ellers mener jeg at huske, når spiringen er til det, tager det 2 - 3 uger så ser du resultatet.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 14-04-11 18:09

Det lyder som om jeg må vente tålmodigt. :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-04-11 18:39

Måske er dine græsfrø allerede spirede, de er tyndere end sytråd og skal være ret store før du kan se dem uden lup, de nyfremspirede små græsplanter ses hurtigst når solen skinner lige efter regnvejr altså kraftig lys på helt sort jord, så kan du se de små planter

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-04-11 18:39

Det som er vigtigt er at der bliver tromlet efter at græsfrøene er sået og du har revet som beskrevet.
Frøene må have kontakt med jorden og ikke bare ligge ovenpå.der må vandes jævnligt mens de spirer.
Sidste år såede jeg et lille stykke som var blevet bart .Jeg var så heldig at det regnede de næste dage efter dette. 2 uger efter var de første spirer på vej op.
den bedste tid at så græsfrø på er april og september.
Der er jo det gamle ordsprog ( som stadig passer) " Aprils væde er bondemandens glæde "

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-11 20:21

Såede Du græs 1. april ?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 14-04-11 22:08

Jeg har ikke lige en tromle, men har trådt lidt på det meste af plænen som kompensation. :)

Luffe - Du siger noget - det er da fordi jeg har sået narre-frø.. :)

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 14-04-11 22:33

Har også sået pletvis græs, men har ladet mig oplyse om at temperaturen skal være over 5 grader før det spirer.
Men rigtigt det med toldmodighed

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-04-11 08:05

tålmodighed, tålmodighed.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-11 06:02

Dit græs brude være spiret nu.

Mit har været fremme i flere dage, og jeg såede græs en uge senere end dig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-04-11 22:19

Hvis ikke græsset er synligt og snart skal klippes første gang nu, så bør du købe og så nogle spiredygtige frø