/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hjælp til el.komponenter atv
Fra : simonanton
Vist : 1189 gange
50 point
Dato : 14-04-11 09:33

Hej

jeg arbejder på et opholdsted for unge med adhd. Her tirsdag morgen, kom en af knægtene med en atv OG en kasse med ledningsnettet som han sjovt nok mente han skulle pille af he he.

Nå men pga min manglende tekniske viden søger jeg nu svar som jeg kan videregive ham når vi skal forsøge at samle den.

Hvad er og hvilken funktion har følgende dele:

Spændingsregulator.

Starterrelæ.

Tændspole.

cdi tænding.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-04-11 10:28

Bare slå ordene op på Google - det giver nok mere end lange søforklaringer her...

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-04-11 18:25

Du kan læse om det på http://scootergrisen.dk/ i den menu der hedder scooterens dele.
Det er godt nok forklaret til scootere men det cirka det samme på en ATV tror jeg.

Kort fortalt :

Spændingsregulator får strøm fra generatoren. Men da generatoren kan lave mangle volt så sørger spændingsregulatoren for at der højst kommer cirka 14 volt ud af den. Desuden laver den vækselstrøm fra generatoren om til jævnstrøm så som bruges til at oplade batter, lys og alle de elektriske dele på scooteren.

Starterrelæ sidder mellem starterknap og startermotor.
Gør så den store strømstyrke ikke skal op til starterknappen.
Så starterknappen virker som en fjernbetjening der slå relæet til når man trykker.

Tændspole lave lav volt... måske 200 volt om til høj volt... måske 20000 volt så der kan springe en gnist ved tændrøret.

cdi boksen styre hvornår tændrøret skal give gnist.