/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Privat regulering af P plads brug.
Fra : vedikkealt
Vist : 1178 gange
300 point
Dato : 13-04-11 08:26

Her er mit konkrete eksempel.

En parkeringsplads er opmærket med et handicap piktogram på asfalten - her må holde en handicappet med det blå invalideskilt fremme, altså en offentlig tilgængelig handicap parkerings plads.

I tilfældet her, har en borger der har det blå invalideskilt sat et hjemmefabrikeret skilt op - bag en rude foran pladsen - hvorpå der er et handicap piktogram - og så registrerings nummeret på invalidebilen.

Jeg tror ikke det er lovligt, sådan at reserverer egen parkeringsplads, men desværrer rækker mine evner ikke til at finde noget lovtekst om det, er der nogen her som kan hjælpe ?

Venlig hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-11 08:34

Prøv at ringe til beboerforeningen/kommunen, og spørg om beboeren har fået en speciel tilladelse, og måske bare venter på et officielt skilt

Hvis dette ikke er tilfældet, så må du tale med beboeren, for det er ikke tilladt sådan at reserverer sin egen p-plads

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-04-11 08:55

Der står lidt her*: http://ryk.dk/artikel/7/61

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-04-11 09:06

# Thyregod8

Den side du linkede til, kendte jeg ikke - den skal jeg ligge have nærstuderet - men desværrer var ikke meget om privat opsatte skilte.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-04-11 09:21

Det er ikke tilladt.
Du kan ikke få en P-afgift for at parkerer der uden invalideskilt.

hawaii7

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-04-11 09:35

# hawaii7

Du skriver ...
Citat
Det er ikke tilladt.

Det mener jeg heller ikke det er.

Men HVOR står det, at det er forbudt... ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-11 09:48

Citat
for det er ikke tilladt sådan at reserverer sin egen p-plads

Det er vel sådan set logisk nok at det ikke er tilladt... med mindre, man har et officielt nummerpladebevis hængende... derfor må du finde ud af, om personen evt. venter på et sådan skilt

Skulle andre beboere så også have lov, til at hænge hjemmelavede "reservationsskilte" op???

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-04-11 09:53

# Nordsted1

Selvfølgelig - er det logisk set IKKE lovligt at opsætte eget skilt, for som du skriver, så ville alle jo gøre det.

Så har personen ventet i 10 år på et officielt skilt...!!!! så lang en sagsbehandlingstid har jeg dog aldrig hørt om ... men man skal jo aldrig sige aldrig... ...

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 13-04-11 09:55

Du kan jo kun spørge ejeren af pladsen om det er korrekt at denne plads er reserveret.
Hvis det blå skilt er sat op uden godkendelse så bør ejeren af pladsen/beboerforeningen tage affære.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 13-04-11 09:58

det kunne hjælpe hvis du kunne svare på hvor det var. hvis det er en almen boligforening, så vil jeg mene det er lid groft hvis ledelsen i foreningen tager beslutninger henover beboerne. i vores boligforening blev alle spurgt da der skulle nedlægges på til flere buske, oprettes brolagt sti på fælles areal, for at kunne indrette en handicap bolig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-11 09:59

He he, så lang sagsbehandling har jeg nu heller ikke hørt om

Jeg kan forestille mig, at ejeren af bilen, er irriteret over, at andre snupper en invalideplads uden at have skiltet

Du kan kun henstille ham til at ophøre med at lave sin egen resevertion, eller få ham til officielt få et skilt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-04-11 10:00

Det er ejeren af grunden som suverænt bestemmer hvem der må holde der.

Hvis det er en kommunal plads, og sådan fornemmer jeg du beskriver det, er det kkun kommunen, som kan tildele pladsen til bestemte personer eller køretøjer.

Hvis det er et boligselskab eller andre som ejer pladsen er den ikke offentlig og de bestemmer.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-04-11 10:12

Pladsen er kommunal ... altså en hel normal - gadeparkerings plads....

Optegnet med et handicap piktogram på asfalten.

Brugeren af pladsen som har invalidekort / skilt i bilen, har efter eget udsagn opsat skiltet på opfordring af - vejledning fra kommunen.

Jeg ved ikke OM borgeren er vejledt pr. brev eller tlf.

Men der må da i en eller anden § stå, at det ikke er tilladt, det vægter jo mere på skrift at skrive...

Ifølge § .... er det ikke lovligt for privatpersoner at .................

End at skrive - jeg TROR - TÆNKER og MENER at det er forbudt ...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-11 10:18

Det er nok det nemmeste at spørge politiet om hvilken paragraf det henhører

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 13-04-11 10:26

Jeg er på vej ud af døren, men jeg tror at det må kunne findes på denne side - der er mange andre udover den jeg linker til

http://www.vejsektoren.dk/vejjuraemne.asp?page=dept&objno=154620&key=159158

Følger med i tråden når jeg kommer tilbage

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-04-11 10:28

# Nordsted1

Politiet ... !!! måske en fordom ... men det tror jeg ikke, jeg bliver klogere af...

Jeg har sat spørgsmålet under Jura, da det er den præcise § eller bekendtgørelse jeg gerne vi se / læse...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-04-11 11:06

#Nordsted1

Dit link ledte mig på vej....

Jeg har talt med en Jurist i Vejsektoren.

Det står ingen steder at det er forbudt - sådan direkte.

Men det er § 92 stk 3, hvor i står, at det er vejmyndigheden - her kommunen - som råder over retten til opsætning af skilte....

Hvilket SAMTIDIGT naturligvis fratager andre retten til at opsætte skilte...

Tak for hjælpen

Bedste hilsner fra vedikkealt

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-04-11 11:08

Tak for svaret Nordsted1.

Lige hvad jeg skulle bruge, for at komme videre i "teksten".... ... ...

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 13-04-11 11:20

Citat
Du kan ikke få en P-afgift for at parkerer der uden invalideskilt.
Hawaii kan som sædvanlig ikke læse Læs - hvis du kan læse - de første 11 ord i 4. linje i spørgsmålet

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 13-04-11 11:22

Rettelse. Læs første 10 ord i 2. linje