/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
hvidkålssuppe kuren
Fra : hhbj50
Vist : 2398 gange
80 point
Dato : 12-04-11 17:09

hej er der nogen der har noget godt at sige om hvidkålssuppe kuren?
er lige gået igang med den, er dog lidt forvirret da det viser sig at der er flere af slagsen, men har valgt den fra Alletiders kogebog. og inden du skriver så ja jeg ved godt at det meste af det man taber er væske, men for mig er det et kick start for at komme igang og senere lægge kosten om, jeg er typen der taber mig i PUND for så at ta på i KILO, spøg tilside, startede igår med en vægt på 98,3 så ja det er meget tiltrængt at komme igang. Her til morgen gik jeg på vægten og den viste 97,4 altså 900g så lige nu er jeg helt oppe i skyerne og vildt motiveret til at stå ugen ud for at se hvordan det ender osse selvom det ikke går så stærkt hver dag. Mit største problem er jeg savner salt.
har du gode erfaringer eller kender nogen der har haft så lad høre fra dig
mvh marianne bornholm

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 12-04-11 17:17

Æv, det er ikke en "kur", og den virker ikke på længere sigt.

Få en henvisning fra din læge til en diætist. Det har jeg gjort, og de laver en kostplan til dig ud fra det mad du godt kan lide, hvor du ikke er tvunget til at spise kål og æbler, hvis du absolut ikke bryder dig om det. Det er en fornuftig måde at komme videre på, fordi man jo spiser det man godt kan lide (bare ikke basser og den slags), men jeg kan fx rigtig godt lide rugbrød og pasta, men det er jo YT i vore dage!

Der sammensætter hun en kur/ny livsstil der tilgodeser dine behov, og det er altså bare super og det virker!!

En diætist er gratis så længe man er overvægtig og man får en henvisning fra lægen...

Held og lykke!

Kommentar
Fra : hhbj50

Dato : 12-04-11 17:19

hej som ps. de andre hvidkålssuppe kure er fundet på
slankekur-kostråd-motionstips-tynd.dk
havde jeg været inde der før jeg gik igang havde jeg nok valgt den med 5 hønse terninger, idet de salter altid en hel del, nå men uge går hurtigt
hej igen glæder mig til at høre fra dig
marianne bornholm

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-04-11 17:21

Spis ordentlig føde. Det betyder du skal variere kosten. Så tager du og finder ud af hvad der er i den mad du gerne vil spise og så gælder om at regne ud således at det du indtager udgør færre kalorier end det du forbrænder. Prøv at sammensætte en kostplan med noget du kan lide og med et underskud af kalorier. Hvis du holder fast i den måned efetr måned, det bliver hurtigt til en vane, vil du tabe dig støt og roligt og på en sund måde. Jeg har prøvet det kunne tabe mig uden problemer ca 800 g om ugen. her er et par link: www.naturligslankekur.dk og www.madital.dk

Kommentar
Fra : hhbj50

Dato : 12-04-11 17:23

hej snerose lige nu kan du ikke gøre mig ked af det, og som jeg skrev er det som spark til at senere fortsætte med kostomlægning, og jeg holder meget af hvidkål selleri og løg, og ja syntes endda om smagen så det er ikke en straf kun saltet mangler

Kommentar
Fra : hhbj50

Dato : 12-04-11 17:27

hej tyregod8
det råd du giver ved jeg jo godt allerrede, og det kommer efter endt kur,men tak alligevel

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-04-11 17:49

den virker ikke. en kostomlægning er det der skal til. hvis du så går en lang tur når du har spist, hjælper det også.
der er mange elementer der skal passe sammen når man vil tabe sig.
noget der også har en god effekt er, at spise langsomt og tygge maden rigtig godt. så får du blandet mere spyt i maden og dermed en bedre nedbrydning.
det med at løbe eller på anden måde motionere voldsomt hårdt, er ikke godt. derved forbrænder du ikke noget fedt men kun de hurtige kulhydrater.
hvis du går i stedet for, trækker du ikke energien ud af kroppen i samme tempo og så er det fedtet der bliver forbrændt i stedet for.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-04-11 18:41

En kur hvor man ensidigt går efter en slags mad dur ikke,
hvad hvis du bliver inviteret i byen, tror du de serverer hvidkålsuppe?

Lev sundt, spis grønsager og få megen motion...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-04-11 19:33

Så I ikke i det andet slanke spørgsmål?

Det eneste der hjælper er: "at lukke munden og lette røven"

bedre, rigtigere og mere rammmende kan det ikke siges...

Kommentar
Fra : engledame

Dato : 12-04-11 19:51

kål er altid udrensende uanset havd du vælger! Jeg bruger kål til salat til kød, i kød i suppe i madpakke....;)

Kommentar
Fra : hhbj50

Dato : 12-04-11 19:55

hej tak for de velmenende råd, mit spørgsmål var om nogen havde gode erfaringer med kuren som sagt ved jeg godt det andet og vil da også gå over til en anden livsstil
her og nu er det for at få en kikstart og det er kun en uge.jeg har en hund der luftes 4 gange dagligt, og er ikke til søde sager, men holder af god mad og vin, og ved godt at vin og sovs skal lægges væk

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-04-11 20:06

Min erfaring med en kålkur er at tarmsystemet starter en gevaldig nedbrydningsproces, fordi der er mange fibre i kosten. Dette medfører en stor mængde tarmluft, som løbende bliver udsendt til stor gene for omgivelserne. Man bliver som en ballon, der udsender gasserne, som du endelig ikke må forsøge at beholde i dig. I hvert fald ud med gasserne, der dannes og så send dem ud, så de ikke er til gene for omgivelserne. Mange fibre i kosten sætter hele fordøjelsen på højspeed, ligeledes vægttabet, herunder afgivelse af væske. men det er kun en kort tid man kan have glæde af det.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 12-04-11 21:45

Hvis du er så sikker på, at det virker på dig, forstår jeg ikke hvorfor du spørger om råd og erfaringer? Det er jo unødvendigt - du ved det hele selv!

Dem, der her giver råd til dig, er jo kun ment for at gøre det bedste for dig, og hvis du læser det hele igennem, så virker din såkaldte hvidkålskur slet, slet ikke!

Men held og lykke alligevel!

Kommentar
Fra : hhbj50

Dato : 13-04-11 06:57

hej snerose
jeg ved ikke det hele selv, men har læst om en del kure som måske kunne være sparket, en æggekur, en mælkekur, en 3 dags kur og en 5 dags kur men valgte at prøve denne. læste at denne rensede ud og med min levevis kan en enkel udrensning vist ikke skade.
i dag sagde vægten 500g mindre, så jeg er helt hug på at finde en måde at lægge kosten om så engledamens råd om masser af kål kan bruges, har aldrig vist at kål virker udrensende, jeg har også drukket grøn the, selvom jeg så en side hvor en dame ikke kunne tåle det og var blevet meget syg.så indtil vidre vil jeg når jeg stopper spise kål og stadig et par kopper grøn the

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-04-11 08:33

Du taber dig nok meget på vægten den første uge, men problemet kommer tilbage ved at du så lige pludselig ikke kan miste vægt mere. Dine vægtmålinger bliver stående på det samme i længere tid. Selvfølgelig mister du vægt, hvis du ikke indtager kalorier, men på det tidspunkt senere bliver vægten stående i mange dage. Så der er ikke så meget vundet, som du umiddelbart tror.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 13-04-11 10:37

Jeg har prøvet hvidkålskuren for år tilbage. Jeg kunne godt lide suppe den første dag. Anden dag var også ok. Tredje dag klarede jeg det vist også, men fjerde dag kunne jeg ikke holde det ud længere.

Det er så senere lykkeds for mig at lave små ændringer i mine madvaner, så jeg tabte alle de overflødige kilo. Mit mål var egentlig ikke det store vægttab, men mere end sundere livsstil, og at vægten ikke længer bare steg og steg. Jeg synes selv det er små ændringer jeg har lavet. Den ændring som jeg tror har givet mest, er at jeg ikke længere spiser de store portioner. Jeg havde fået for vane at spise til jeg var godt mæt - det gør jeg ikke længere. Før passede portionsstørrelsen på ris og pastatpakkerne ikke, det gør de nu! Jeg spiser også mange flere grøntager. Der er grønt til alle måltider. Og så er det lyse brød skiftet ud med grove varianter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-11 10:59

Det er jo hermed bevist at ensidige slankekure ikke dur,
på et tidspunkt bliver man træt af suppen, hvidvinen elller det hårdkogte æg...

Jeg husker engang min kone var på æggekuren,
når hun var på toilettet, støvede det ud af nøglehulllet.

Så hellere hvidvinskuren, man bliver ikke så hurtigt træt af hvidvin, men måske lidt beruset.

Jeg gentager: "luk munden og let røven", spis alsidigt med mange grønsager og du taber dig...
og dyrk motion, de der spiller golf lever jo 5 år længere.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-04-11 11:18

Alle disse kure er ikke en skid værd. Du får tydeligt vægttab, men kiloerne kommer hurtigt tilbage og måske i endnu større omfang, da du ikke får lært at spise med måde. Drop den kålkur og undgå at være en omvandrende småpruttende kålspiser.

Kommentar
Fra : hhbj50

Dato : 13-04-11 14:58

hej elseR
jeg er kun på dag 3, og hvis jeg holder ud ja så er det planen at gå direkte over til noget sundt, er blevet frarådet netdokteren, overvejer vægt vogterne, men på egen hånd, ikke gruppe eller brevkursus, fandt også meget lækkert under slanke opskrifter.
måske jeg får det ligesom dig, ang suppen men lige nu holder den

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 14-04-11 08:42

Min læge sagde engang, at den bedste kur var at leve efter diabetiske principper - det virker.
Man kan bestille kogebøgerne hos Diabetes Foreningen:

http://www.diabetes.dk/sitecore/content/Modules/Ecommerce/Products/Kogeboger_og_kostpjecer.aspx

Det er gode og velsmagende retter og ganske almindeligt mad bare fedtreduceret og med et minimum af sukker, hvor man i stedet bruger sødemidler til fx bagværk og desserter - og det virker!

Kommentar
Fra : hhbj50

Dato : 14-04-11 09:56

hej snerose
spiser ikke sukker, slik og kager, kun det skjulte sukker i købte fødevare som tomatpurre` mm. derfor er det også svært hvad jeg skal slå over på når min kur er slut.
er begyndt at bruge chilli og drikke grøn the efter at ha været inde på (i form) lige nu er det stadig vældig sjovt (500g) mere imorges, og ja det er væske med det pepper humøret op og i dag har jeg en plan om at støve kondi cyklen af, gå længre med hunden.
er chilli og (caryenne peber) ved ikke hvordan det staves, ikke lidt det samme?
tror du på grøn the? har også læst om en dame der blev syg af grøn the, jeg drikker dog kun 3 kopper
marianne bornholm

Kommentar
Fra : Hypermoby

Dato : 14-04-11 14:25

Hej og tillykke med at du har besluttet dig for at tabe dig.

Jeg kender ikke din kålkur, så jeg burde nok ikke svare , men jeg er selv glad for go mad og et glas vin, så jeg svarer alligevel... Håber at det er ok.

Jeg har fundet www.madlog.dk og her kan man taste alt ind hvad man spiser, og se alle ens "spisefejl", jeg synes, at det er et genialt værktøj du kan jo prøve at kigge på det. jeg har også skrevet et tip om det andetsteds.
Det er altså ikke en slankekur, men et værktøj til at se hvor meget energi man indtager.
Må jeg gi´dig et tip på falderebet? Det er en meeeeget dårlig ide at veje sig hver dag. Find en fast dag hver uge eller hver måned, det giver et mere realistist billede. Det skal i øvrigt altid være under de samme forudsætninger. f.eks mandag morgen lige når du står op eller lignende.

Held og lykke med dit vægttab og husk på, at den der går langsomt, kommer også frem.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 14-04-11 17:46

Smiler - jo grøn te er da sikkert fint, men det handler jo i virkeligheden om at lægge sin livsstil om... Det kan du godt - også uden chili og cayenne peber

Det har slet ikke den effekt, som mange tror - men good luck

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-04-11 18:02

[CITATJeg har fundet www.madlog.dk og her kan man taste alt ind hvad man spiser, og se alle ens "spisefejl", jeg synes, at det er et genialt værktøj du kan jo prøve at kigge på det. jeg har også ][/CITAT]

Denne side koster en formue at deltage i. Et sted der kan det samme er gratis: www.madital.dk

Kommentar
Fra : hhbj50

Dato : 15-04-11 12:00

hej tyregod8 og hypermoby
jeg fandt tirsdag både madital og madlog, og meldte mig til madital, netop pga det var gratis.
fik så på madital mit bmi 30,1 og puha men vidste jo godt den var gal men der er nu langt ned til bmi 25.
fandt også http://www alun.dk under sund kost står der om en (metalbolic typing) noget er lidt teknisk og meget tørt at læse om.
en meget god artikel var om aspartan (søde middel) i forskellige former, uhyggelig læsning.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 15-04-11 20:55

Jeg synes sundthesstyrrelsens otte kostråd er meget gode - dem holder jeg mig til.

Da jeg fik ændret min kost, så den blev mere sund og jeg tabte mig, gjorde jeg det ikke ved at veje maden og tælle kalorier, eller lave speciel slankekost. Jeg ændrede på forholdet melle kød, kartofler - ris - pasta - brød og grønt. Hvis jeg f.eks. spiser frikadeller til aften, kunne mit måltid tidligere bestå af 6-7 frikadeller (mine frikadeller er ikke så store) 4-5 kartofler - måske lidt syltede agurker og ketchup eller sovs. Nu består det af 3-4 frikadeller, 1-3 kartofler og en masse grønsager. Grønsagerne kan være alt lige fra gulerødder, blomkål, og ikke mindst frostgrønt. Jeg er blevet forfalden til frostposer med grønt. Der kan fås en masse dejlig f.eks. til wok. Vi (2personer) spise tit en posefuld til aften. Hvis jeg spiser pizza er stykket ca. halvdelen af det det var før, men så får jeg masser af salat til. det samme når jeg får lasagne. Jeg sørger også altid for at få meget grønt til frokost. Det bedste er når der er lidt rester fra aftenen før. Et par kogte gulerødder eller noget blomkål er godt til et stykke rugbrød. Franskbrødet er også droppet. Det blev der spist meget af her i huset. I stedet spiser vi groft knækbrød og grovboller når jeg gider bage dem. Det mætter meget mere.

Det vigtigste er nok at jeg har lært ikke at spise for meget. Og så tillader jeg mig at være lidt kræsen/selektiv i mit madvalg - især hvis det er hen imod det usunde. Hvis jeg skal have kage eller chokolade skal det være i orden. Jeg vil hellere give 20 kr for en lille god kage, end 10 kr for en stor sukkersød kedelig sag. Jeg spiser kage sjældnere, men nyder det til gengæld mere når jeg så gør det.

Det er ca. 2 år siden jeg nåede min nuværende vægt. De nye kostvaner hænger ved, for jeg har det godt med det. Jeg spiser måske en kage eller drikker et glas vin noget oftere, men jeg holder øje med vægten, så jeg ikke bare lader stå til hvis den begynder at stige.

Samtidig med at jeg fik gjort mine madvaner sundere, begyndte jeg også at dyrke regelmæssig motion (løbe hver anden dag). Ikke fordi motionen bidrager væstenlig til vægttabet, men fordi det giver et fantasktisk velvær. Jeg tror også at kombinationen af vægttab og bedre kondi var med til at jeg ikke stoppede efter 1/2 år. Når man opdager at det pludselig går meget lettere med at løbe, og det så går op for en at de 10 kg man har tabt har en del af skylden, så får man lyst til at fortsætte.

Det tog mig ca. 10 månederat tabe 20 kg. Andre gør det hurtigere, men jeg var ikke på kur, og jeg havde ikke sat et mål jeg ville nå. Jeg glædede mig bare over at vægten begyndte at falde, tænkte det ville være godt hvis jeg bare kunne tabe mig 5 kg. De første 5 kg røg hurtig, så hvorfor ikke forsøge med 5 kg mere. Hvis jeg så lige tabe 5 kg mere var mit bmi under 25. Der røg så endnu 5 kg, og nu passer min vægt mig rigtig godt. Det gik hurtig med de første kg, men langsommere med de sidste.

En gang imellem, så tager jeg en rygsæk med 20 kg på, og går lidt rundt med den. Når jeg har gået en 5-10 minutter med den, så undrer det mig at kroppen har kunnet holde til at bære rundt på den ekstra vægt så længe.

Så kom i gang med at få ændret din kost, så du får smidt nogle kilo. Find den måde der passer dig, og som du kan holde resten af livet.

Kommentar
Fra : hhbj50

Dato : 16-04-11 11:55

hej elseR
tak for dit lange svar og tillykke med at du har tabt dig, ja et stort tillykke.
i morgen er min kur som kick start slut, og så skal det fortsættes med en omlægning af kost, jo mere jeg har været inde og se om sund kost, jo mere forvirret blir jeg, skal man ha mere kulhydrat ell er det protein, kan man spise efter sin blodtype, nogen er jo tynde trods kager og slik. skal man skrive alt ned man spiser? skal man veje alt sin mad? og skal man spise 3 gange plus mellem måltider?
da vi er forskellige, er det måske det, at finde hvad der passer bedst og prøve sig frem, men forvirret det er jeg.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 18-04-11 08:19

Det er en jungle at finde rundt i. Den ene råder til at man spiser kød, den anden fraråder det. Den ene dag må man spise mælkeprodukter - den anden dag ikke. Så er blåbær en superfrugt og alle går amok i blåbær, så er det broccoli..... osv. Nogle skriver man skal spise tit (det gør jeg) andre at man kun skal spise tre gange om dagen

Så længe man spiser varieret, så tror jeg ikke man gør noget galt. Og du skal netop finde ud af hvad der virker for dig.

Når du ser tynde mennesker spiser kager og slik, skal du huske på at du ikke ser hvad de ellers spiser - måske er det det eneste de spiser. Man kan sagtens tabe sig ved kun at spise slik og kager - man må bare ikke spise for meget af det. Man tager også på af sund mad hvis man spiser for meget.

Det er en rigtig god ide at lave en vægt og mål- dagbog, hvor du en gang om uge vejer og måler dig (talje, hofter, lår, ...) og skriver det ned. Så kan du følge med i hvad der sker, og lære din krop at kende. Det er sjovt og motiverende når man ser at der er røget 5 cm af taljen, og bukserne begynder at hænge...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-04-11 09:37

ElseR er inde på det rigtige. Hvis man ikke kan finde ud af at beregne sin kostplan, er man rigtig godt af sted, hvis man minimerer kartoflerne og spiser fiberkost som tilbehør istedet. Dertil skal man halvere kødindtaget og fordoble tilbehøret. Undgå fedt i sovsen, den kan laves uden fedt med tilførelse af gastrik i stedet for fedt. Ligeledes bør man overveje om man kan nøjes med at spise mindre og stadig være mæt. En alsidig kost er selvfølgeligt.