/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Arv - dine børn / mine børn
Fra : arnola
Vist : 507 gange
40 point
Dato : 12-04-11 10:09

Jeg er gift - 2 gang for os begge efter skilsmisse - vi har begge 4 børn - mit spørgsmål er hvordan er vi stillet juridisk økonomisk hvis /når én af os dør ? N

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-11 10:33

Det kan blive lidt problematisk..

Fordi, medmindre den afdødes børn i en sådan situation , vil skrive under og lade den efterlevende sidde i uskiftet bo, skal boet gøres op og arven efter den afdøde udredes af boet, og det kan jo altså betyde, at hvis der f.eks. ejes hus, at det skal sælges så den efterlevende pludselig står uden bolig, fordi afdødes børn skal have deres arv udbetalt..

Kommentar
Fra : grow

Dato : 12-04-11 11:15

dova har helt ret, det kan give problemer. Jeg giftede mig med en kvinde som havde to drenge fra forrig ægteskab. Sammen fik vi en datter. Det var meget vigtigt for datteren at arv efter os blev delt ligeligt. Vi fik lavet et testamente, hvor dette blev noteret, samt at hvis konenes drenge ville have arv efter hendes død, så skulle de kun have tvangsarven. Jeg mistede min kone i 2009 og drengene vidste ikke at der var indskrevet denne betingelse, da de sagde at jeg må blive i uskiftet bo.
Så bortset fra at jeg mistede konen så endte alt jo godt. En lidt sjov tilføjelse er at skifteretten sagde til mig at jeg ikke skal foretage "vilde" køb uden at spørge børnene først. Jeg har fået lov at købe dagligvarer!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-04-11 11:42

I skal se at få skrevet testamente til fordel for hinanden. Så kan i i første omgang begrænse arven til børnene og så får de den når i begge er døde. Men i undgår ikke at skrive testamente.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-11 15:31

Der står noget om uskiftet bo her:

http://www.minadvokat.dk/Uskiftetbo/#forhaandssamtykke

Læs det der står om livsforsikring. Hvis du sidder i uskiftet bo, så indgår en udbetalt livsforsikring efter din afdøde ægtefælle i det uskiftede bo, hvis du skulle ønske at skifte boet senere...

Måske er det smartere at tegne en gensidig livsforsikring, hvis udbetaling kan bruges til at få skiftet boet med jeres særbørn? Så har længstlevende nemlig fuld rådighed over boet.

Men det kommer jo an på, hvor stor formue I har.
En meget stor del af dødsboerne (ca. en trediedel) i Danmark bliver slet ikke skiftet, fordi der kun er en meget lille formue. I praksis skal afdødes formue på dødstidspunktet være på over ca. 50.000 for at der skal tages stilling til skifte eller ej.
Det betyder jo, at parrets formue samlet kan være på næsten 100.000 før boet skiftes.... (ret mig, dova, hvis jeg tager fejl.. )

-(--Tallet for 2010 er 38.000, men dertil skal lægges begravelsesomkostninger, der meget nemt kan løbe op til mere end de 12.000)

Kommentar
Fra : arnola

Dato : 13-04-11 21:21

Jeg takker så meget for svarene og det kan jeg bruge og gå videre med TAK