/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Pludselig ændring i adfærd
Fra : foxtrot91
Vist : 1488 gange
20 point
Dato : 11-04-11 21:12

Hej.
Vi købte for ca. 4 måneder siden en 6-årig han Golden Retriever. Vi har i forvejen en 10-årig kastreret han Golden på 10 år og de to enes pænt (der var lidt magtkamp lige i starten, men nu hygger de sig sammen).
Men nu er den "unge" Golden pludselig begyndt at opføre sig temmelig irriterende: Han bider sko og jakker i stykker, når han er alene eller alene hjemme, hvilken han slet ikke gjorde i starten. Han har før hentet ting, blandt andet de håndklæder vi bruger til at tørre deres fødder med når de kommer ind, men dem lagde han sig bare med i munden på ryggen, som om det var hans sutteklud.
Når vi greb ham i det, sagde vi "nej" og han aflevede pænt, men bed dem aldrig nogensinde i stykker.
Det skal lige siges at han har temmelig meget energi, selvom han er 6 år - snart 7 - og der skal meget til at køre ham træt. Han får mindst to lufteture om dagen, en kort (10) og en lang (30), nogle gange længere og han kommer med på 2 kilometer løbetur en gang om ugen.
Når det er fint vejr ligger han i snor udenfor, da han stikker af, hvis han ser sit snit til det (han har haft en del familier, så opdragelsen har været lidt løs), men han har mulighed for at komme indenfor til os.
De sidste par uger har han også været utrolig oppe at køre hele tiden, hvilket højst sandsynlig skyldtes tæver i løbetid (vi har en tæve som nabo).
Kan hele denne adfærdsændring skyldes hormoner? Vil det hjælpe at få ham kastreret? Eller er det den "hårde" tjans med opdragelse helt fra bunden?
Han er en meget sød, meget livlig og meget kærlig hund og det vil være forfærdelig trist at skulle skille sig af med ham. Håber virkelig, der er nogen der kan hjælpe os!

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 30 point
Dato : 11-04-11 21:24

For 4 år siden købte jeg en hanhund, som på det tidspunkt var et års tid.
Han kunne også godt finde på, at ødelægge ting i starten, men efterhånden som han kom ind i vores rytme stoppede det.
Jeg går med ham en time hver morgen og ca. 3 kvarter om eftermiddagen, og så får han en kort tur om aftenen, ca. 10 min.

På et tidspunkt begyndte han igen, at ødelægge nogle ting, men siden jeg begyndte at variere turene noget mere, altså gå forskellige steder hen, er han holdt helt op.

Jeg er overbevist om, at han var understimuleret der hvor han kom fra, for han boede på en gård hvor den eneste adspredelse var, at jagte katten, og jeg kan tydeligt se, at han har et stort behov for, at komme ud og snuse hvor andre hunde har været.

At han er "oppe at køre" nu er sandsynligvis p.g.a. hunhunden i løbetid, men det, at han ødelægger ting, kan meget nemt være fordi han er understimuleret.

Jeg har læste et eller andet sted, at en hund bør luftes min. halvanden time om dagen.

Der er forskel på hvad hunde har behov for, ham jeg har nu har behov for, at komme ud og snuse hvor andre hunde har været, ham jeg havde før havde brug for, at komme ud og strække ud (løbe stærkt).
Så hvis du har en hund, som har brug for, at snuse, så er det ikke sikkert, at det afhjælper problemet, at løbe med ham.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-11 14:41

Det er fint, at du sørger for at dine goldens får den motion, som de har brug for. For mange goldens er det helt nok til at have et tilfredsstillende liv.
Men der er også nogle af dem, der har brug for at bruge mere end muskler og hvad de selv finder på. Sådan en golden har jeg selv, og sådan en kan din nye golden også være.

De skal bruge hovedet.

Det enkleste og nødvendigste, du kan gøre, er at lade en del af (eller al) hundenes daglige foder servere som fodersøg. Det er en helt vidunderlig trættende beskæftigelse for en klog hund at snuse rundt i en tæt græsplæne efter tørfoder.
-Du kan også kaste en håndfuld til dem, når I går tur, men så skal du have tiden og roen til at stå i 10-15 minutter og lade hundene lede, til de selv mener, at de har fundet ALT.

Din unge golden vil også nyde at lære at gøre dig små tjenester, så han føler sig nyttig. Samle ting op, som du "taber" og bære ting for dig, som I finder undervejs på jeres ture, eller morgenbrødet eller avisen.

Goldens vil generelt være meget førerfixerede, hvis de har haft mulighed for at knytte sig tæt til deres ejer. --Hvis din oplevelse er, at I ikke er nært knyttettede, så kunne det hjælpe gå til et eller andet sammen. Det kunne være et spor-kursus eller lignende. Egentlig lydighed er godt, men det er han nok for gammel til, hvis ikke der er noget specielt for seniorer i nærheden..
---Men alt, hvad I kan finde på sammen, kan hjælpe.

Min egen golden tømmer vaskemaskine, bærer avisen hjem fra kiosken, og FINDER ting, som folk har tabt.. Meget tit lykkes det for alvor. Men vi har også leget legen med "mors vante" eller "find tøjmissen" til uendelighed.

Det ville være utrolig synd at lade en hund på 6 år skifte ejer endnu en gang. Jeg håber, at du med at "skille sig af med ham" -mener, at få ham aflivet.. Han har sikkert fortjent bedre, men for hver mislykket familie han møder, forringes hans muligheder for at få et godt liv.

Og jo, hormoner spiller sikkert ind. Men kun fordi du og han ikke har et bånd, der er stærkt nok til, at han foretrækker dig for tæverne i omegnen.
En kastration kan ikke laves om. Du kan sagtens risikere, at han får helt andre problemer, som du heller ikke vil kunne leve med.

Du kunne eventuelt prøve en "kemisk kastration", som er en indsprøjtning, der virker i ½ års tid. Den virker ikke helt som en kastration, men næsten. Da der er visse risici ved den type indsprøjtninger, så skal man kun prøve det én gang. Hvis resultater er vellykket, så kan man overveje, om man så vil risikere en rigtig kastration.
I har jo erfaringer med jeres gamle golden. Har han haft nogen bivirkninger af kastrationen?

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 12-04-11 16:44

Jeg vil under ingen omstændigheder råde dig til at få din hund kastreret! Jeg havde før en dejlig hanhund med "go" i, men han havde det med at strinte lidt hist og pist, fordi vi også havde en hunhund. Vi fik ham kastreret, og det har jeg fortrudt utallige gange!!!

Han er blevet doven, han gider ikke at lege og det hele drejer sig kun om at besørge, spise og sove. Det er sgu rent ud sagt et dårligt hundeliv! Jeg ville opsøge en dyrepsykolog eller måske skal den yngste bare aktiveres lidt mere?

Det kan jeg ikke gøre mig klog på, men vil bare sige, at kastration ikke altid er løsningen for en ellers aktiv og glad hund. Man skal i hvert fald overvej det nøje!

Held og lykke

Kommentar
Fra : foxtrot91

Dato : 12-04-11 17:46

@Birgitta
Vores gamle Golden har altid været lidt doven anlagt, så den eneste forskel ved kastrationen var, at han blev mere madglad...
Vi overvejer stadig kastration, for han var for nylig til dyrlæge, hvor han fik noget hormondæmpende og det har i hvert fald hjulpet på hans "hyperhed", som næsten grænsende til sindssyge, og han er begyndt at falde til ro igen. Bider dog stadig ting i stykker, men nu prøver vi at motivere ham på andre måder.

Tusind tak for al hjælpen (:
Vi har prøvet det med at sprede maden på græsplænen, men det virker som om det overhovedet ikke interesserer ham og han giver ufattelig hurtigt op - selv når vi bare spreder det på et meget lille område. Men går ud fra, at det er noget han skal vænnes til...

Kommentar
Fra : foxtrot91

Dato : 12-04-11 17:48

Tilføjelse: Vi fik af vide af dyrlægen, at en kemisk kastration kunne gøre det meget værre i hans tilfælde, så hvis han skal kastreres, så skal det være permanent.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-11 18:00

I kaster forhåbentlig ikke bold til ham, vel?

AL kraftig motion kan stresse ham og gøre ham "hyper" når der ikke samtidig følger hovedopgaver med......

Det med pinde og boldekast som stressfaktor blev jeg først opmærksom på, da min Silke var 7-8 måneder, og vildt stresset. Hun elskede at rende efter bolden. Og hun kunne blive ved, igen og igen... Og hun kunne slet ikke falde til ro, når vi kom hjem.
Hun var ikke ret meget alene, så hun bed ikke ting i stykker... Hun bad bare om beskæftigelse hele tiden. På et tidspunkt havde hun ikke engang ro til at spise.

Kur: KRAFTIG rationering af bolde og pinde og alt sådan noget.

Dyrk kontrolleret apport i stedet. Og gem ting, som han skal finde.

Kommentar
Fra : foxtrot91

Dato : 12-04-11 18:42

Vi kaster lidt ting til ham, men det er ikke voldsomt - en til to kast om dagen, max.
Skyldes nok at vi ikke kan vænne os til det, da den gamle Golden HADER at hente ting, der bliver kastet
Han elsker dog at trække i legetøjet, men det gør ham også temmelig overskruet, så vi prøver at begrænse det...

Men opdagede lige noget: Jeg kan side og lege med ham på gulvet med trækketov og lige pludselig så springer han bare op og hiver håndklædet ned fra radiatoren? Det virker næsten som om han vil provokere eller drille - at han gør det med vilje... Jeg tvivler, men det virker sådan

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-04-11 19:55

Citat
Vi har prøvet det med at sprede maden på græsplænen, men det virker som om det overhovedet ikke interesserer ham og han giver ufattelig hurtigt op - selv når vi bare spreder det på et meget lille område. Men går ud fra, at det er noget han skal vænnes til...

Min hund gider heller ikke, at søge efter mad, hans behov er simpelthen, at komme ud og snuse på forskelliger "ruter", "læse avisen", som nogen kalder det.

Min hund er ikke en golden, men måske kan rådene forsøges alligevel.

Godkendelse af svar
Fra : foxtrot91

Dato : 12-04-11 20:47

Tak for svaret Troldepige.
- Og tak til alle jer andre (;

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-04-11 21:17

Takker. :)