/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
öko_lavamat 6525 fejl 700 ??
Fra : cdrcbh
Vist : 1286 gange
100 point
Dato : 08-04-11 22:50

Hej folkens.
Jeg har en öko_lavamat 6525, der efter start på vask stopper og viser fejl 700 (centrifugelampe blinker i felt 700). Er der nogen der ligger inde med en forklaring på denne fejlkode eller måske en manual i pdf eller liggende hvor det fremgår, jeg har ledt overalt og AEG svarer ikke på mine mails (så meget for AEG, tysk kvalitet og service :P ). Jeg er lidt af en gørdetselv mand, og har haft toppen af den og renset diverse dele, slanger og lign. Dog uden held, maskinen er samlet igen men kommer med samme fejlmelding.. Mvh Claus.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-04-11 23:51

Hvis du er en rigtig gør det selv mand kan du jo bare udlæse processorprogrammet og køre det igennem en maskinkodegenerator. Læs det og find ud af hvad der udløser fejlkoden. Det kan vel ikke tage mere end en måneds tid for en trænet datamand.

Kommentar
Fra : cdrcbh

Dato : 09-04-11 00:17

Fair nok, så meget gørdetselv (data)mand er jeg dog ikke. Jeg har via nettet fundet ud af hvordan man "genstarter" maskinen. Det virker, men maskinen støder hurtigt på samme fejl. Det er grundlæggende en fin ting, det skal den jo. men jeg har bare ingen ide om hvad fejlmeldingen betyder. Som nævnt stopper maskinen efter kort tid og begynder at blinke i centrifugelampe 700. Det virker som om den ikke modtager vand nok i vaskerum II (hovedvaskerum), gennem dyserne i toppen så jeg har haft dette topstykker i vaskerummet af, og renset dyserne igennem. Jeg har ligeledes tjekket slanger og vandtilførelse, heller ikke her fandt jeg fejl... nogen bud?
Mvh Claus.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 09-04-11 00:34

Hej cdrcbh

Kontroller for opslidte motorkul ( hvis maskinen blot tager vand ind, og herefter IKKE laver vaskebevægelser med tromlen.. )

Ønsker du yderligere guidens kontat os på www.hvidevaredele.dk

Mvh. Ole Futtrup Brink
www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-04-11 00:54

Ole, hvis det var motorfejl ville den blinke på 700 _OG_ 1200 omdr. = F9

Blink på 700 omdr. er fejl på NTC. NTC er den føler til at måle vand temperatur.
Desværre skyldes den fejl på de maskiner NÆSTEN altid at pakdåsen ved tromle lejerne er slidt og der er løbet vand ned bag på karret og kortsluttet NTC'en, det får desværre næsten altid elektronikken til at brænde af. Elektronikken sidder i bunden af maskinen i en plastik kasse ved siden af motoren.
Hvis du har mod på at lave en kontrol måling mens maskinen er tændt, skal du kunne måle 5V DC i stikket der sidder på NTC føleren bag på karret, ved siden af varme legemet. Ledningen skal være afmonteret fra NTC'en for at lave kontrol målingen.
NTC'en skal måle et sted mellem 5Kohm og 10 Kohm, afhængigt af temperatur. Stadig med ledningen afmonteret!

Fejlkoder:
1200 omdr = F1
1000 omdr = F2
900 omdr = F4
700 omdr = F8
Hvis to lamper blinker, skal "F" tallene blot lægges sammen, altså f.eks. 1200 & 700 = F1+F8=F9.

F1 = Manglende vand indtag
F2 = Udpumpnings fejl
F3 = Vand i bundbakke (ikke alle maskiner er lavet med dette)
F4 = Denne fejlkode bruges ikke til vaskemaskiner.
F5 = Denne fejlkode bruges ikke til vaskemaskiner.
F6 = Denne fejlkode bruges ikke til vaskemaskiner.
F7 = Manglende opvarmning
F8 = NTC kortsluttet eller afbrudt. (kan ikke måle vand temperatur)
F9 = Motor fejl. (ingen signal fra tacho generator)
FA = Elektronik defekt
FB = Program vælger/Niveau defekt.
CA = Motor triac defekt (elektronik fejl)
CB = Sikkerheds niveau påvirket. (taget for meget vand ind)
CC = Elektronik fejl.
CD = Fejl på dørlås (evt. defekt udgang på elektronik)

Jeg kan ikke lige huske hvordan man omregner fejlkoderne med 2 bogstaver til blinkende lamper lige nu... Men nogen af maskinerne er født med 2 cifferet display, så der kan man jo læse dem.

Håber det kan bruges og jeg har kunnet forklare det på rimeligt "dansk"