/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Damacering af jern/ stål
Fra : Pyroteknik
Vist : 1634 gange
100 point
Dato : 08-04-11 01:13

Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg kan lave damaceringer på stål.

Jeg kan finde ud af det er en syre der skal anvendes, men ikke hvilken.
Jeg har også problemer med at finde ud af hvordan det gøres

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-11 02:00

Hvis du staver fænomenet ret, er der chance for at du du får svar. Hvis du mener damaskering, så er løsningen at du hammersvejser kulstofrigt stål sammen med blødt stål, bukker emnet (ved hvidglødhede), smeder det i dobbelt bredde, folder det sammen igen, folder sammen igen osv til du har 64 (2 gange 32) lag og så smeder færdig.
Hvis du ikke vil smede og hammersvejse, så glem det.
vh
pbp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-11 06:44

Det du tænker på er vist "bare" at ætse stålet, så det ser ud som en damascering (damaskering var tidligere den alm. stavemåde) det kan du se mere om her + et smut på biblioteket

http://www.biblioteksvagten.dk/svar.asp?qaid=16647

For den rigtige damascering har pbp_et helt ret

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 08-04-11 08:27

Stavning har aldrig været min stærke side... må nok hellere tage mig en kiks... høhø

I er begge inde på det rigtige...

Jeg har været forbi biblioteksvagten, det gav noget, men ikke nok.. Jeg har intet mod smede, det har jeg dog lært engang, for længe siden, men det var jo værktøjer til drejebænken. Jeg har også borax liggende.

Om jeg ikke har søgt rigtigt, eller ihærdigt nok, ved jeg ikke, men hvilken syre og hvor længe?

Det gamle damask stål, findes jo ikke længere, så "vi" kan jo kun lave en efterligning, desværre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-11 10:38

Japanerne laver masser af damascerede knive, flotte, skarpe, koster kassen og kan ikke tåle opperen, især det sidste er nederen

I linket jeg sendte dig før stod der at du skal bruge kongevand, en potent blanding af salpetersyre og saltsyre, såvidt jeg husker den eneste syre der kan opløse guld! Jeg ville nok lave det udendørs og med sikkerhedsbriller på.

Men jeg ville låne bogen, de henviser til, der kan du få alle detaljerne, du kan få den sendt til dit lokale bibliotek (hvis du altså er oprettet på dit bibliotek), genialt system

http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field4=forfatter&term4=&term2=Kobber%2C+s%F8lv+%26+emalje.&field2=titel&term3=&field3=emne&field1=fritekst&term1=&mat_text=%22%22&mat_ccl=&term_mat%5B%5D=&field_sprog=&term_sprog%5B%5D=&field_aar=year_eq&term_aar%5B%5D=

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 08-04-11 16:39

Der er ingen køkkenknive der må kommes i opvaskeren, det sløver dem....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-11 16:45

Det har jeg nu gjort over 30 år, selvf. får de lidt strygestål og engang imellem sliber jeg dem også, men de er også rustfrie.

Ja, jeg ved godt det ikke er sagen i TV-køkkenet, men frit efter Mao, det er ligemeget hvad kniven er lavet af, bare den er skarp!

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 08-04-11 17:19

Citat
I linket jeg sendte dig før stod der at du skal bruge kongevand, en potent blanding af salpetersyre og saltsyre, såvidt jeg husker den eneste syre der kan opløse guld! Jeg ville nok lave det udendørs og med sikkerhedsbriller på

Ja det er noget hidsigt stads. jeg har det i værkstedet. Bruger det engang i mellem til ætsninger i metal, ved hjælp af bivoks og vatpinde. men jeg har ikke brugt det i større skala. overvejer at gå ud og slibe og polere et stykke jern og prøve lykken...

Havde engang fået taget salpetersyre med ind i køkkenet fordi at jeg skulle veje det af men,, Hende, hvis ord er lov, blev stram i ansigtet, så jeg måtte ud og købe mig en vægt til værkstedet... jeg skal også mane til stor forfigtighed med blandinger af svovl, salt og salpetersyre.

Tror at jeg lusker en tur til staden (læs byen) i morgen. De må næsten have bogen i Nykøbing.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-11 17:55

Hvis din Nykøbing er -Falster, så er den hjemme, det kan man også klikke sig til på linket

http://bibliotek.dk/hvilke_biblioteker.php?okey=&recid=&vrk_recid=%28lid%3D01223283+og+lok%3D870970%29&vsn_bib_nr=&start=0&step=28

Jeg kan godt huske min barndoms pyroteknik med salpeter, svovl og trækul.

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 08-04-11 18:11

hehe, ja det vækker minder... hehe nu gør jeg det jo i lidt større skala... hehe
Ja det er den nykøbing...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-11 18:17

Jeg havde gættet lidt i den retning ud fra dit navn, må du have en god tur til staden.

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 08-04-11 18:20

Det er bare at klikke på den lille blå mand med mit navn, så skulle du ku få lidt mere at vide om mig

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-11 18:31

Ok, så nysgerrig havde jeg ikke været, men der står jo en del.

Velkommen til, du er ikke så gammel i gårde på Kandu.

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 08-04-11 18:40

næe, vangr, jeg er ikk så gammel herinde, meen det kommer vel, om hjertet vil.... Jeg var blevet nysgerrig over noget og da jeg googlede det, landede jeg herinde... livet er fuldt af tilfældigheder.