/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
vindens påvirkning af en flade.
Fra : kimjessen01
Vist : 1127 gange
20 point
Dato : 07-04-11 20:16

Hej og Hjælp...

Står og skal monterer noget på mit tag, det er fladt og det jeg skal have op er også fladt, jeg leder efter en formel der som indikerer hvor mange kilo vakuum en flade på 2*2 m bliver påvirket med, i forskellige vind hastigheder.

håber at der findes en simplificeret formel....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-04-11 21:32

Når du skriver fladt, mener du så lodret eller vandret?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-04-11 21:36

og de 2x2 meter har de så en vinkel på hvor meget i forhold til det førstnævnte og er der frit spil uden om, eller hænger det sammen langs en kant eller hvordan?
Og hvor højt over jorden og under hvilke vindforhold sker alt det her?

hvis alt andet fejler, så spørg virkeligheden - sæt noget billigt op i morgen tidlig og se, om det vælter i løbet af dagen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-11 21:48

Du spørger på flere måder forkert og upræcist.

vindens påvirkning er ikke et regnestykke for en amatør .

Der indgår også det omgivende erræn og de deraf følgende vindtryk og turbulenser.
Placering af din plade ved kant eller inde på taget . Tagets størrelse og højde samt en del mere.

Gå på biblioteket og lån DS109, norm om last på bygninger. Læs afsnittet om vindlast.

Uden en vis grad af aerodynamisk indsigt og matematik , kan du godt spare dig.

Kommentar
Fra : kimjessen01

Dato : 07-04-11 23:12

Ja jeg kan godt se at der mangler noget, har lavet en tegning kan ikke lige se hvordan man indsetter bileder.
men det korte af det lange...
taget har en hældning på 6 grader pladen der skal monteres/ placeres skal lige fladt på taget (tagpap).

Jeg havde tænkt at jeg ville bruge 5 X 50kg fliser placeret jævnt fordelt på fladen ???

så alt i alt vil jeg tynge pladen med 125 kg/m2

hvad siger i...
Jeg er elektroniktekniker og har god erfaring i at bruge mathcalc, så lidt mathe matik kan jeg godt klarer, skal barer have fat i div. formler.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-11 00:15

Nå så du er elektroniktekniker! Dem har jeg prøvet at undervise i mange år, og er selv uddannet som sådan (så længe siden, at det næsten er løgn). Som tekniker bør du vide, at der er ingen beregninger, der slår virkeligheden, og jeg fremturer: Spørg virkeligheden (eller kig efter hvordan ser det ud, der virker) I dit tilfælde vil jeg tro, at hvadsomhelst bedre end eller lig med en god dobbeltsidet tape kan klare sagen, men fortæl lidt om underlaget.
Hvad gør de andre der klistrer noget på et tag? Elastisk fliseklæb ville være sagen. hvis det kan hæfte på underlaget.
Venlig hilsen
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-11 00:16

Vacuum i sig selv betyder intet, hvis der intet tryk er nedenunder.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-11 00:18

Er du årgang 01. Hvorfra? jeg har været alle de steder, hvor der blev lavet sådan nogen. Hvad lavede du som afgangsprojekt?

Kommentar
Fra : kimjessen01

Dato : 08-04-11 00:30

den forstod jeg ikke, og dog moske...
vacuum opstår i det øjeblik den på emnet virkende kraft er støre på den ene side en den anden, så i en stille stående situation vil der ikke kunde opstå et vacuum men efter som det ikke bruges ud over in integraler og realitivitets teorien så vil en tagflade hvor der kommer vind hen over altid være udsat for et vacuum i en eller anden størelse.

Har dog lige fundet det her skriv;
http://www.isover.dk/bygningskonstruktioner/varme+tage/forankring+mod+vindsug

og hvis jeg går ud fra det værst tængelige har jeg et sug på 177Kg per m2 så jeg læger bare en flise mere på så bliver den der.

hvad siger du til det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-11 01:51

Hvis taget i forvejen er tæt, så er trykket nedefra nul. og da der der ikke findes tryk mindre end nul, så er det kun kan kanterne af din overbygning, der er vendfølsomme. En elastisk fliseklæber bnør kunne løse problemet. Hvor er du elektroniktekniker fra?
vh
pbp

Kommentar
Fra : kimjessen01

Dato : 08-04-11 08:18

ja ok hvis man vi lime det fast uden at det kommer ned igen.

men nu skal det ned igen og man skal kunde se hele fladen, derfor vil det være noget der skal holdes nede med noget tungt.

jeg var... tekniker... i Struer B&O... det er 10 år siden, det var ikke lige mig at side inde og tegne print og kode året rundt.

Siden har jeg lavet alt muligt andet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-11 14:34

>>Vacuum i sig selv betyder intet, hvis der intet tryk er nedenunder.

>Hvis taget i forvejen er tæt, så er trykket nedefra nul. og da der der ikke findes tryk mindre end nul,...

Du er helt galt på den pbp_et

Der er ikke vacuuum under taget, men atmosfære tryk ca 1 bar,
og i forhold til dette, kan trykket trykket ovenover sagtens være negativt.

Man har endda to skalaer for tryk, absolut tryk og overtryk.

og så er der noget der hedder Bernoillis ligning: p + 0.5 rho v^2 =constant,
dvs trykket p aftager når hastigheden v stiger, rho er luftens massefylde,

formlen kan dog ikke bruges direkte her på grund af andre faktorer, grænselag, vindretning, etc.
men jeg er nødt til at reagere, når påstande der strider mod gældende naturlove fremsættes...

Kommentar
Fra : kimjessen01

Dato : 08-04-11 14:57

ja der kom da en formel.... har du ikke en som kan give en form for resultat.

Forstil dig opgaven....

du har en flad gårdsplads.... lad os sige 100X100m på midten af denne gårds plads stilles der 4 fliser der er gør at pladen på 2X2m bliver løftet 10cm over pladsen ( den liger vandrat), vinden kan blæse fra alle sider med Maks 35m/sek. pladen er 35mm tyk og vejer selv 35kg. hvor stor vægt skal der til for at holde den på plads, i værste fald, resultatet må gerne være i kN/m2 men kg/m2 er jo noget alle forstår hvis det ikke kan være anderledes.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-11 15:15

Når du ser denne oversigt over tryk enheder, kan du selv danne dig et skøn,
i værste fald har du jo vacuum over fliserne og 1 bar under:

http://da.wikipedia.org/wiki/Tryk_(fysik)

Kommentar
Fra : kimjessen01

Dato : 08-04-11 15:21

undskyld det er sikkert mig.... men der står ikke noget om luftens/Vindens indvirke.... eller forstår jeg mit problem forkert.

alle ved at en vind der passerer en flade udvirker en vis form for sug i fladen..... eller ????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-11 15:22

Og massefylden for: Atmosfærisk luft gas 1,29 kg/m³ (= 1,29 g/liter)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-11 16:23

Der er ikkke noget der hedder kg/m2, så du får lige kraft enhederne også:

http://en.wikipedia.org/wiki/Newton_(unit)

Kommentar
Fra : kimjessen01

Dato : 08-04-11 17:01

hmm ikke.... hvis der er et sug som kan løfte en plade der vejer 100Kg per m2 hvad er det så.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-11 17:14

Hallo Svend. Jeg kender godt en stor del af de fysiske love. men når der er et tag nedenunder fliserne og det er tæt, og fliserne er klæbet lufttæt fast på taget, så er det altså taget, der har tryk på undersiden, og selv en god Nilfisk kan ikke suge fliserne op. A propos det: èn af mine fhc. kolleger skulle lægge ny flisegang i haven, og da den 80-årige ryg ikke var glad for de der 50 x 50 x 5 fliser, så monterede han en tønde-nilfisk på en sækkevogn sammen med et stk. møbelplade, en tætningsliste og en forlængerledning, og så kunne han i ro og mag trisse hen til stakken af fliser, sænke pladen ned over øverste flise og tænde for suget. Siden kunne han omhyggeligt manøvrere flisen hen over bestemmelsesstedet, sænke den og slukke for støvsugeren. Der var dog luftadgang under flisen, så den kunne suges op. Havde den været klæbet på et solidt lufttæt underlag, kunne alverdens nilfisker ikke flytte den. Med hensyn til enhederne: havde der stået kg*/m2, havde den været historisk set i orden bortset fra, at SI er indført ved lov her i landet. Det er også almindeligt at måle tryk i mm vandsøjle, mm kviksølv eller millibar. Desuden giver det de fleste mennesker mere kropsfornemmelse at måle i kendte størrelser end i Pascal eller N/m2. Hverken min badevægt eller min køkkenvægt viser Newton, skønt det er kraft (vægt) og ikke masse de reagerer på. Desuden skal du tage i betragtning, at mekanisk fysik forlængst var sparet væk fra pensum, da Kim læste til tekniker

Kommentar
Fra : kimjessen01

Dato : 08-04-11 18:06

godt så... når det nu er slået fast at jeg er dum... er der så nogen der kan eller ikke kan betkraftige om 4 eller 5 X 50 kg fliser kan holde den omtalte plade på plads i tilfælde af 30m/sek vind

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 20 point
Dato : 08-04-11 18:32

Nej du er ikke dum, og jeg er teoretiker ikke praktiker.

Ren Bernoilli beregning med 30 m/sec viser at du skal øge de 35 kg med ca 200 kg
altså 4 gange 50 kg, som du selv foreslår, men i praksis kommer vindhastigheden næppe
så højt op så tæt ved jorden og med læ fra omgivelser. Nogle af forudsætningerne for Bernoilli.

Alternativt, hvad med at fastnagle eller afskærme din flade?

Godkendelse af svar
Fra : kimjessen01

Dato : 08-04-11 19:52

Tak for svaret svendgiversen. det var dejligt med et simpelt svar

Kommentar
Fra : kimjessen01

Dato : 08-04-11 20:10

bare for at pirer min teoretiske underbevidsthed, er der en mulighed for at du vil komme med formlen og udledningen....

Altså først formlen og så hvor du kommer de forskellig tal ind...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-11 20:41

Uden højdeled er Bernouilli s formel: p + 0.5 rho v^2 = constant

se nærmere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoilli_equation

når hasigheden stiger falder trykket så med undertryk: 0.5 rho v^2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-11 20:45

Her mine Excel beregninger:

rho   1,29   kg/m^3

m/sec   Pa
v   0.5*rho *v^2
30   580,5

m^2   N   g   m
4   2322   9,81   236,6972477

Kraften er undertrykketr i Pascal gange de 4 m^2 og massen er kraften/tyngdeacccelerationen g