/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Højbed af marksten
Fra : frk_nielsen
Vist : 5785 gange
120 point
Dato : 05-04-11 19:20

Hejza

Jeg kunne godt tænke mig at lave et højbed af marksten...

Det skal være et surbundsbed med blåbær, tyttebær og måske lidt mere, men det ved jeg ikke endnu...
Planen er, at det skal være ca 40 cm i højden...

Hvordan gør jeg?
Her tænker jeg på alt - både hvor meget der skal graves væk, og hvordan jeg får den stenmur til at holde... og så også alt det, som jeg nok har glemt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-11 19:35

Har du set denne:
http://www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/5716.html

bare følg vejledningen...

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-04-11 09:43

Grav ca ½ marksten ned i jorden hele vejen rundt om bedet. Vælg de største sten i bunden, og læg dem godt fast. Begynd nu at bygge et hjørne op, med jord på indvendig side, og en hældning ind mod bedet på ca. 60 grader. ardejd dig hen mod næste hjørne. Stenene skal helst selv falde på plads, og derpå understøttes med jord. Brug nogle langeplanker til at banke stenene endeligt på plads, så du får en jævn flade, og jævn højde. Sørg for rigeligt jord; du skal regne med at jorden sætter sig, og der mister ca 30 % af sin volumen, så læg top på. Du risikerer let, at du hvert forår, skal sætte sten om. Dui kan med fordel grave en siveslangelidt ned, da bedet vil bruge ekstra vand.

Kommentar
Fra : frk_nielsen

Dato : 06-04-11 10:20

Jeg tænker på, om man ikke kan lime stenene sammen på en måde, så man ikke skal sætte dem om?

Hvad er en siveslange, og hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-04-11 10:49

Med din viden om havebrug, mon ikke du skal overlade opførelsen af højbeddet til en fagmand?

Kommentar
Fra : frk_nielsen

Dato : 06-04-11 11:38

Jamen så får jeg det jo aldrig lært, vel?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-04-11 12:01

Siveslange giver ekstra vanding, det er et must i højbede da de også bliver opvarmet af solen i siderne.

Kommentar
Fra : frk_nielsen

Dato : 06-04-11 12:18

Tusind tak LuffeA
Men hvordan laver jeg det i praksis?
Skal den være koblet på en vandhane eller hvordan?
Siveslangen er det en almindelig haveslange, som hvalpene bare har fået lov at hygge sig med en halv times tid, eller er det noget med større diameter?

Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 06-04-11 14:15

Siveslangen købes på planteskolen og tilsluttes regnvandstønden / vandhanen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-04-11 14:57

Du kan sagtens mure det op, men det garanterer intet. Der i mod, kan din omhyggelighed og hældning spare en del ekstra arbejde. En af farisærene er frosten; og ikke mindst skiftet mellem tø og frost. Der kan nemt være 15% forskel på en stak jord, om det er vinter eller sommer.Flere meter sne vil også påvirke dit højbed

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-11 18:34

Jeg synes det er en god vejledning A.C. Rosmon har givet.

Det skal sådan set bare opbygges som et stengærde.
http://www.skaarupteknik.dk/inspiration/stengaerde-blistrup

Lige bortset fra, at når du først har fået det hele placeret, skal du udskifte jorden omkring planterne til surbundsjord. (Måske med plastik i bunden som du perforerer). Og det er denne jord, som kræver vanding om sommeren. Resten af jorden skal nok forblive våd- på grund af den opvarmning der er af stenene om dagen og nedkølingen om natten, giver det en naturlig fugtighed.
Det perfekte ville være, at udelukkende fylde med surbundsjord,men jeg tror ikke du kan få den samme stabilitet omkring opbygningen, medmindre du der anvender en lidt tungere jord.
Jeg vander med en alm. haveslange eller et par kander om sommeren i mit stenbed, som er opbygget fortil, som et stengærde og flader ud bagtil og ender i et alm bed. Jeg har placeret Rhododendron i bedet, som jeg er nødt til at vande da surbundsjorden bliver lidt mere tør om sommeren. Men så er det heller ikke værre, end at man da bare giver det en sjat.

Kommentar
Fra : frk_nielsen

Dato : 06-04-11 18:59

Hej Smuller54

Du har ret - det er et godt og brugtbart svar...
der er også noget med, at jeg kan "bedømme" det, eller har jeg misforstået noget?
Jeg har jo altså kun været bruger her på siden i et lille døgns tid, så jeg har ikke fundet ud af alting endnu... heller ikke det her underlige point-system... jeg kan slet ikke se, hvad det skal gøre gavn for...
Dit svar er også rigtig godt, for netop det med jorden har jeg nemlig tænkt meget over...
(rettere sagt: tænkt MEGET over, hehe)
Tror du, det er nok, hvis jeg bare skifter jorden omkring en blåbær ud med en sæk spagnum og så lader resten være almindelig jord?
Det vil vel også gøre det lidt nemmere med det vand??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-11 19:10

Du skal ligesom afgrænse omkring planten. Jeg har bare sat en plastiksæk, hvor jeg har prikket huller i bunden, så har jeg fyldt surbundsjord omkring planten. I mit alm. staudebed hvor jeg har plantet hortensia, har jeg bare gravet ud og fyldt med surbundsjord, som jeg fylder oveni /ovenpå.
Men jeg ville opbygge bedet som beskrevet og så kun lige omkring planterne sikre at der er surbundsjord.
Det vil da bare blive et super flot bed. Og du kan jo starte med et lille et.

Jeg sørger for at gøde - hvert forår.

Med hensyn til kandu.dk.
Det med pointsystemet er ikke så relevant længere. Måske for nogle, idet man jo samler point for antal godtaget svar. Dog skal du være opmærksom på at få afsluttet dit spørgsmål- dvs. acceptere det svar som du synes er bedst- dernæst angive karakteren (dvs. antal stjerner) og afslut med send.
Håber du får det flot højbed

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-11 19:12

ret selv stavefejl ikk `

Kommentar
Fra : frk_nielsen

Dato : 06-04-11 20:05

Smuller54

Okay... jeg retter lige selv stavefejlene

Bedet skal nu heller ikke være så hulens stort - det ender nok med noget i retningen af 3 meter langt og små 1½ meter i bredden... såååå det fylder ingenting her, for min have er på størrelse med 2 store parcelhusgrunde...

Hvad gøder du med?
Nu vil jeg jo ikke have en rhododendron, da den er giftig for hunde...
Jeg vil have blåbær og sikkert nok tyttebær...

Point-systemet..?
Jamen betyder det, at jeg skal vælge hvilket af jeres svar, der er bedst??
Der er jo flere af svarene, som jeg kan bruge noget fra - og jeg lærer jo en hulens masse af det hele...
Hvordan gør jeg så det der med at acceptere?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-11 20:17

Jeg kender ikke gødningen til tyttebær og blåbær, spørg på planteskolen.

Du er nødt til at vælge det svar du accepterer. Det lille icon udfra det svar du finder bedst. Dernæst vælg antal stjerner og tryk send.

Og selvfølgelig kan der være flere.

Men du kan kun vælge een.

Hvis du alligevel vil give point til flere brugere, skal du oprette et nyt spørgsmål hvor du målretter til den enkelte kandu bruger i din overskrift- vedkommende kan så svare og du skal så igen acceptere. Så får den bruger point bare på en anden måde.

Men det behøver du altså ikke- du kan bare vælge een og så ellers bare tilkendegive det du gør nu- at der var flere brugbare svar. Ellers kan det jo ingen ende tage.

Du fik jo et udemærket svar, blandt de første, som jeg skrev tidligere.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 10-04-11 10:03

gå hem og se på stengærder hvor der er nogle Bor du i nærheden af Roskilde vil jeg godt lære dig det har lavet mange ting med sten både marksten og sprængstykker

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-04-11 08:26

Hvis du vælger at beholde noget af din almindelige havejord, kan du gøde det med svovlsur amoniak, da det vil sænke pH-en, hvorved du samtidigt nautraliserer kalken i jorden, og formindsker omsætningen i jorden.

Hvis du har nem adgang til store mængder nedfaldne grannåle, kan du med fordel samle dem op, og bruge dem til at fylde op med i bunden af dit surbundsbed.