/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Svejseanlæg
Fra : FrejaFlop
Vist : 4359 gange
20 point
Dato : 05-04-11 12:34

hej - vi skal til at lave lidt pladearbejde på een af vores biler. Vi vil nu købe et svejseanlæg. Hvad type svejser kan Kandu anbefale når vi skal lave pladearbejde. Hvad skal man være opmærksom på?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-04-11 13:15

Uha da - sikke et spørgsmål.

De fleste svar vil være noget i retning af :
"det kan du ikke selv"
"En ordentlig svejser koster mindst 5 tusser som brugt"
"du skal kun bruge en svejser til kraft"
"du skal kun købe en gammel æggeskal fra dit"
"du skal købe en ordentlig svejser med flaske fra dat"
"lad være - det bliver aldrig ordentligt"
"de billige er ikke noget værd"

Lidt sandhed er der i det - trods alt.
For det er en stejl læringskurve at begynde at svejse selv.
Så stejl at de mange opgiver efter ganske få uger og sælger svejseren igen.

Jeg har aldrig nogensinde selv lært ét eneste lille dyt om svejsning.
Men nu har jeg 2 af de helt billige trådsvejsere i mit værksted.
Den ene købt for mange år siden som markedstilbud i HN for ca. 1300,-
Den anden købt på tilbud i Bilka sidste år for ca. 700,-
Og de er næsten helt éns.
Den fra Bilka kan oven i købet give 10A mere i svejsestrøm.
Begge er de til almindelig stikkontakt.
Jeg har brugt dem til at svejse lapper på, og nye hjørner inde bag kofangeren.

Nu har jeg mod på lidt større projekter, da jeg har fået blod på tanden.

Det SKAL være en såkaldt trådsvejser.
En elektrodesvejser kan du ikke bruge til tynde plader i en bil.
De brænder hul lige med det samme, fordi de er beregnet til en helt andet type svejseopgaver.
Den bruger man kun til grov arbejde, hvor de så også er guld værd til stål reparationer i en håndevending, f.eks. til reparation af knækkede maskindele på landbrugskøretøjer, hvor det er meget tyk stål der arbejdes med.

De 2 svejsere jeg har kan både anvendes med CO2 (kultve-ilte) flaske og med såkaldt flusstråd.
Flusstråd indeholder kemikalier der udvikler CO2 og andre gasser til at dække svejse stedet under svejsning.
Denne trådtype er ret dyr, men den er blevet bedre og bedre med årene, og den giver meget hurtigt fine svejsninger med nogen øvelse.

Her er én af de velkendte Haynes manualer, som er en fantastisk starthjælp :
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=14725&langId=-1

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 05-04-11 13:18

Det tager i omegnen 4-6 år at lære at svejse, i den tid plejer man at finde ud af hvad der er af
svejseværker på markedet, og hvad der bedst passer til ens behov. Uden kendskab til og øvelse er
det svært for ikke at sige umuligt at købe et svejseværk og få et godt resultat ud af det. Der ligger
ikke mindst en erfaring i at undgå at der går ild i vognen. Det er det samme som hvis man får lyst
til at spille en violinkoncert, og så spørge efter hvilken violin man bør købe. Det tager ca 10 år at
lære at spille violin.

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 05-04-11 13:24

jeg beklager at jeg ikke har udtrykt mig korrekt nok. Jeg kan godt svejse og har prøvet det mange gange før. Har lige bygget et mindre værksted/lukket garage og vil nu købe en svejser da jeg kan se at det får jeg brug for fremover (kører i ældre biler). Jeg er indstillet på at købe en svejser til 4-6000 kr. - men villle gerne høre andres input til hvad jeg skal tænke på mens jeg overvejer mit køb.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-04-11 13:55

Du får en udmærket dansk svejser i Micatronic - magsvejser. Jeg reklamerer ikke, jeg har selv en Loke, men de kan ikke købes mere.
http://www.migatronic.dk/default.aspx?m=2&i=255
Blad`r lidt rundt på siderne og du finder dit produkt, - 120 amp. er rigeligt til din opgave, og 06 tråd er god at starte med.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-04-11 14:10

Hvis du allerede kan svejse og vil ofre ca. 5 tusser på sagen - så har du et luksus problem.

Det er bare at vælge på hylderne.
Hvad farve skal svejseren være ?

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 05-04-11 14:52

Køb en svejser du kan få reservedele til, også om 5 år.
Det er bedst hvis den er på mindst 250 A.

Jes

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-04-11 15:04

Nej den skal da være på mindst 350A.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-04-11 17:04

Det er lækkert med en co² svejser som har en højere startstrøm og flader ud når den er kørende.
Det bør være med seperat tråd og gas.
Husk lige at købe noget svejsespray til svejsehovedet.
Gamle biler kan være fyldt op med tin i stedet for plasticpadding.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-04-11 17:47

Hvorfor nøjes med en svajser på kun 350 A? Få da en på 1000A. kogalejyskriver, at det tager 5-6 år at lære at svejse? Jeg fik mit svendebrev som svejser efter et par år!

Mon de selv har prøvet at svejse?

En god brugt co2 svejser til tyndplade på et par hundrede A, så er du godt kørende. "Problemet" ved at svajse er, om du kan "læse svejsebadet". Kan du ikke det, så kan du ikke svejse tingene ordentligt/forsvarligt. Også håndelaget med samme rolige bevægelser kræver lidt rutine, uagtet, det er noget nemmere at co2 svejse end "pindsvejse".

Har du ikke prøvet at svejse før, vil jeg ikke anbefale dig, at du investerer i en svejser for at svejse på din bil, af sikkerhedsmæssige grunde FrejaFlop.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-04-11 18:16

Hvis den udelukkende skal anvendes til karrosseri / tyndpladesvejsning, kan du sagtens klare dig med 150 ampere. Som andre har været inde på, er det klogt, at vælge noget man kan få reservedele til om både to og fem år, og der er Migatronic et glimrende valg. ( Jeg har haft et par af dem, men skiftede til KGK ) Hvis du også skal svejse i tykkere stålprofiler m.m. kan der være fornuft i, at have en masse ampere til rådighed, men ellers er det, at skyde gråspurve med kanoner.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-04-11 18:38

Hej........

Jeg svejste for en del år siden i gamle biler og da brugte jeg en Migatronic 180 ampere ....
Denne var mere end god nok -jeg brugte blandgas istedet for ren CO2 da svejsningen flød bedre.
Forskellen på CO2 og mix gas er at CO2 går aktivt ind i svejsebadet og giver bedre indbrænding i grundfladerne ...( MAG svejsning) men dette er ikke så vigtigt i tynde plader som på en bil.
Mix gassen blander sig ikke i svejsebadet men beskytter under svejsningen ( MIG svejsning)
Mix gas er argon og CO2 ..
Men tilbage til dit spørgsmål.... Tag og køb dig en migatronic el lign på ca 180 ampere..

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-04-11 19:53

Jeg kan bedst lide røde svejseapparater.
De virker bedst.

Og ser pæne ud, når de lige er tørret af.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-04-11 20:39

Citat
Gamle biler kan være fyldt op med tin i stedet for plasticpadding.

Tjaaa, jeg havde en nabo længere nede af vejen, som ellers var slagter, men slog sig ind på gamle biler.
Han brugte gamle aviser, som blev spartlet over, når han lavede rust.
Han var berygt på samtlige synshalle øst for storebælt, så han kørte læsfuld af biler til jylland, for at få synet.

En god ide til at finde IKKE jernholdige reparationer på biler; brug en magnet!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-04-11 21:26

"Han brugte gamle aviser, som blev spartlet over, når han lavede rust. "

Det er set før, ligesom masonitplade og sågar beton, men noget der kan kaldes reparation ? Nul !

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-04-11 22:32

Aviser, beton og spartelmasse kan da ikke bruges til at svejse med ?
Det var ikke et ALTERNATIV til svejsning vi skulle diskutere.

Men derimod brugbare løsninger uden at der går den sædvanlige "min er større/dyrere end din" i diskussionen.
Enten er det Hk eller Volt eller Ampere eller lille Ole eller indtagen mængden af øller, der aldrig kan blive pralet stort nok.

Det kan i stu da gemme til næste afsnit af Klovn.

- i øvrigt bruger jeg altid glasfiber og karosserilim

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-04-11 23:45
Kommentar
Fra : Doros

Dato : 06-04-11 06:23

Det tager ikke 5 år at kunne svejse biler, måske under 5 timer. Jeg har svejset et par biler den ene bil var virkelig en større omgang, men intet problem. Jeg anvendte 180 Amp co2 som var et super godt svejseanlæg, anvendte o,8 mm tråd. Det er unødvendigt at købe større svejseanlæg.

Gode råd:
Køb et stort stykke tyndplade (Er billigst) så du kan selv kan klippe de stykker ud skal bruge, således kan du også øve dig lidt på hvor meget styrke du skal indstille svejseanlægget til.

Sørg for at havde et brandtæppe/ håndslukker (IKKE pulverslukker)..

Husk at frakoble batteriet på bilen.

Køb et par ekstra dysehoveder og noget spray - Husk at affedte de nye emner du anvender.

God fornøjelse - Har du en gang haft co2 svejser er det svært at undvære, det kan bruges til meget andet end biler.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 06-04-11 10:50

Vi kunne ikke være mere enige Doros.

Det er den praktiske tilgang til arbejdet der tæller

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-04-11 18:01

severino, det var fra den tidsperiode, hvor bananskralderne kom i gearkassen og bagtøjet for at dæmpe problemerne!

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 21-06-11 00:36

jo jo Doros ide er ikke ilde hørt
co 2 svejsning 180 amp. fint nok men, jeg vil nu anbefale 06 tråd til tyndplade det drøjer lidt på slibearbejdet, jeg har selv renoveret biler med 125 amp der gik rigtig godt. i gamle dage brugte man punkt svejser og autogen,autogen kan man få som også kaldes Dillon, det er en rigtig fornem svejse apparat, som kan lave som tik og er meget fin til alu mm.Jeg bruger tik og elektro idag,hvis du svejser med elektroder, kan du lave et rigtig godt resultat, hvis du bruger jævnstrøm, altså rigtig jævnstrøm ,det vil sige en dynamo, som trækkes af en forbrændings motor, mange repræsentanter skriger ørene folde på folk, med at de har et apperat, som kan levere ren jævnstrøm, men jeg har ikke set det endnu som jeg kunne erklære mig tilfreds med.
hilsen Tyller01