/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
kamera til mørke & sport, men hvilket?
Fra : BellaMira
Vist : 1874 gange
20 point
Dato : 04-04-11 22:55

hey

Jeg har brug for et kamera til at fotografere når jeg er i byen på diskoteker til events og lign. Jeg fotografere også gerne heste i bevægelse på fold eller i ridning.

ergo jeg har brug for et kamera der er godt til bevægelse, til billeder i mørke, også store lysforskelle da der kan forekomme lys fra laser og den slags når jeg er i byen/koncert/event.

jeg tænker budget: 1500kr
og overvejer følgende
- Panasonic Lumix DMC-TZ3
- nikon coolpix s5100
- eller canon ixus af nogen art

hvad skal jeg vælge? håber i kan hjælpe mig.
/BellaMira

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-11 23:27

Canon ixus .
Husk det skal være en model me søger, Det med at kikke på skærmen duer ikke under alle de forhold du nævner.
Intet kamera kan fotogafere i mørke, men mange kan, hvis man indstiller optimalt og bruger stativ klare sig med lidt lys.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-04-11 02:33

De kameraer du henviser til, er alle såkaldte 'kompaktkamera',..

jeg går selv og leder efter et passende kamera af samme type,
ud fra 'devisen',... ”det bedste kamera er det man har med sig”,..

man kan få mange gode kamera (især lidt brugte) desværre fylder de som regel så meget,
at man skal have en 'mindre trailer' med rundt, og derfor ”glemmer at tage det med”,..

nye kompaktkamera er ved at blive så gode at kvaliteten er ret hæderlig,
og bedst af alt,.. de kan være i lommen, :)

problemet er at der er så mange forskellige at det er næsten uoverkommeligt at studere
alle test, .. og jo,... det er svært,.. dét, det ene kamera har / kan,.. har / kan det andet,
så det vil altid blive et kompromis,

jeg har fundet frem til et par stykker som har en overraskende god video kvalitet, (HD)
og imponerende billeder, i forhold til størrelsen, (har dog ikke selv bestemt mig endnu)

SONY DSC WX1,... (vidvinkel, Panorama mm)
det har en 'COMOS' sensor, der giver bedre optagelser i svag belysning.
vægt kun 129 gram,... lige til at stoppe i skjortelommen / inderlommen,
http://www.sony.dk/product/dsc-w-series/dsc-wx1
bedste pris på nettet,.. 1299,-
http://www.godigital.dk/dk/xw6493.asp

kan også fås med GPS, og kraftigere zoom (10 X optisk) mm. til 1769,-
http://www.shg.dk/Digitalkamera/Sony-Cybershot-DSC-HX5V-Black-2204599.html

og lidt dyrere
Panasonic Lumix DCM TZ10,.. super kamera med 25 mm vidvinkel GPS. 12 X zoom
Leica Objektiv osv.
http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60015&prodid=320052

CANON IXUS 220 HS,.. til 1495,-
http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=407939

billigere alternativ
http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=338693
….................................
brugte :
http://www.qxl.dk/pris/kamera-fotoudstyr/digital-kamera/vrige/samsung-122-mega-pixel-digital-kamera/v/an639972788/

http://www.qxl.dk/pris/kamera-fotoudstyr/digital-kamera/vrige/samsung-wb650-sort-12-megapixel/v/an639975234/
….................................
de 'måske' billigste 'kamera' netbutikker,.. med begrænset udvalg,.
http://www.godigital.dk/dk/
http://kameraonline.dk/

det skal dog siges at jeg ikke har nogen personlig erfaring med kameraene,
jeg ved kun hvad jeg har læst og set på nettet,.........

men prøv at skriv navnet på det / de kamera du er interesseret i på youtube,
og du kan se div. video / fotos test og kommentarer,

fx,....... (opløsningen kan sættes til HD)

ps,..... dobbeltclick på video for at gå direkte på youtube.

Men prøv at lade spørgsmålet stå et stykke tid, der er flere foto- eksperter her på siden,
som sikkert kan give en bedre vejledning / guide.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-04-11 07:58

du får ikke noget der duer til 1500 kr. basta

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-04-11 08:34

cameralinser med 12x zoom er simpelthen får dårlige.
De mange gange zoom opnår man kun som kompromis med andre egenskaber .
Fortegning og lysstyrke går det bl. a ud over.
Lad være med at falde for reklame pladderet.
C-mos har alle cameraere som teknologi.

Leica og andre fine navne er bare noget de har købt retten til. Det betyder ikke at cameraerne har nogen af originalens gode egenskaber.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-04-11 09:11

Allerførst..................dine krav til camera og pris hænger ikke sammen.
Det er jo ekstreme fotoforhold du har gang i.

Et camera der kan fotografere i tilstanden raw vil kunne klare mange af de krav.
De fleste af Canon's kompakt Powershot "S" og "G" serier kan det du vil............næsten super godt.

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_G12/tour.aspx

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/

Prisleje 3 - 5 tusinde.

Kommentar
Fra : BellaMira

Dato : 05-04-11 11:01

Hej :)

Gode svar ^^ jeg er selvfølgelig villig til at gå på kompromis med min pris, da jeg ønsker det funktionr jeg omtaler.
umiddelbart virker det som om det er en af de kameraer eyvind har nævnt der giver det bedste billede ved svagt lys?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-04-11 11:05

Jeg har et Canon G 11 der kan det du efterlyser, men som Eyvind skriver er det til helt andre priser end du vil ofre.
Det nye G 12 kan du se eksempel på pris her
http://www.kamerahuset.dk/product/canon-powershot-g12-4342b013aa/

Her er et lille udpluk af specielle indstillinger du kan indstille med en enkelt knap og jeg skal hilse at sige at det virker.

svag belysning
nattescene
solnedgang
sport
motiver i bevægelse
nat snapsot
fyrværkeri

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-04-11 11:07

Så er bare en lille ting, du skal lære at fotografere og formidle det du ser.
Den lille ting kan ikke købes, enten har du evner eller har du ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-04-11 11:29

Med G12 er alle gode fotografer efter et stykke tid.

Jeg har selv et canon IXUS 950 (ca.2000 da jeg købte det) og det tager rimelig gode billeder.
Min drøm er et Canon G9 men de kan vist ikke købes mere.

Kommentar
Fra : BellaMira

Dato : 05-04-11 11:47

jeg synes umiddelbart godt om canon s95. Men jeg finder ikke omtale ang. fotografering i svag belysning.
til gengæld fandt jeg denne korte anmeldelse af Lumix DMC-FX70. kan man regne med denne anmeldelse eller er det bare tom reklamesnak?

http://digitalfotoonline.dk/nyheder/vidvinkel-i-moerket
skriver bl.a.:
.."Desuden er kameraet udstyret med den nye funktion Motion Deblur, der er med til at sikre skarpe billeder af motiver i bevægelse. Her tilpasser kameraet selv lukkertiden til graden af bevægelse samt lysforhold.
Kameraet har også Panasonics billedstabilisering Power O.I.S. Det er alt sammen ganske praktisk, hvis lysforholdene er dårlige. Så det er bare med at komme ud i storbynatten".

Kommentar
Fra : BellaMira

Dato : 05-04-11 11:48

G12 er rimelig pebret :O , men igen jeg er villig til at gå på kompromis med pris. dog ikke over 3000kr

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-04-11 15:45

Glem alt om at få indfriet dine forventninger med et af de nævnte apparater.

Der er ingen af de apparater du nævner, der kan stå mål med de krav du stiller, som er meget krævende teknisk for de fleste kameraer.

Du kan simpelthen ikke få nogen af de der apparater til at reagere hurtigt nok til at tage billeder af ting der bevæger sig under dårlige lysforhold, medmindre billederne bliver meget slørede og uskarpe.

Heller ikke selv om de har alle "dummies-indstillingerne" som "fyrværkeri", "bevægelse", "sport" og hvad der ellers lokkes med

Jo. okay måske hestebilleder i god udendørs belysning og heste der ikke løber alt for stærkt. Men ikke indendøre på diskoteker o.lign (hvor det så i øvrigt også er ulovligt at tage billeder hvis det skal gå helt efter reglerne )

Det vil kræve et digitalt spejlreflekskamera og et lysstærkt objektiv til det brug du nævner...altså er du oppe i minimum 10000 kroners klassen for kamera + objektiv.

Selv om de apparater du nævner er udmærkede, nogen mere end andre, har de altså deres begrænsninger.

Og de begrænsninger er langt overskredet med de krav du stiller til hvilke motiver de skal kunne håndtere.

Og så vil jeg lige kommentere denne her påstand, selv om sådan et kamera ikke er relevant:

Citat
cameralinser med 12x zoom er simpelthen får dårlige.
De mange gange zoom opnår man kun som kompromis med andre egenskaber .

Det passer altså ikke....Om du så tager Canons modeller med 20 eller endda 35 gange zoom, så er der ikke tale om at gå på kompromis med noget som helst.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 05-04-11 15:59

Alle svarer her efter bedste overbevisning, men du ved : Enhver so synes bedst om sine grise.
Gå ned hos en rigtig fotohandler og få lov at prøve de mest nævnte.
(Og hvis du så er tilstrækkelig fræk og lidt ligeglad med om du smadrer en fotohandler eller to, går du hjem og bestiller det valgte på nettet til en billigere pris)
God fornøjelse

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-04-11 16:08

Mine "dummies-indstillinger" har nytårsaften snuppet fyrværkeriet i Sydney og også en masse andre på manuel indstillinger

bentjuul

Der tidligere har fotograferet med
Med Canon D60, Canon D10, Canon 20D og Canon 30D men som ikke gider mere at rende med en taske med kamerea, linser m.v. som finder kvaliteten glimrende i et Canon powershot G11 nåh det nok fordi jeg ikke har forstand på fotografering.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-04-11 16:28

Citat
Mine "dummies-indstillinger" har nytårsaften snuppet fyrværkeriet i Sydney og også en masse andre på manuel indstillinger

Fantastisk tele siger jeg bare.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-04-11 16:37

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 05-04-11 16:45

Citat
som ikke gider mere at rende med en taske med kamerea, linser m.v. som finder kvaliteten glimrende i et Canon powersho

Velkommen i klubben

Kommentar
Fra : BellaMira

Dato : 05-04-11 17:13

nej altså jeg skal fotografere heste. eventuelt i bevægelse.
Og så skal jeg tage billeder i dårlig belysning af mennesker der står stille.

ved ikke om jeg har udtryk mine ønsker forkert, men jeg skal IKKE fotografere noget der bevæger sig svagt oplyste steder.

Men er der ingen der har noget at sige om det lumix jeg har linket til? evt. feedback på hvordan det fotografere i dårlig belysning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-04-11 19:26

Her kan du se på camera (det er dog ikke det du har kigget på.)
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicDMCGF2/

Her er de også rimelig objektive i bedømmelsen.
http://www.digit.no/wip4/review/?sort=brand
klik på "Merke v " så vil den sortere, og du kan se alle panasonic

Jeg kender ikke det camera, og har kun brugt Canon, Nicon, Hasselblad, Rolleiflex, Zeiss Ikon, Kodak, Olympus, gennem tiderne.
Nu er det kun Canon Ixus camera jeg bruger - og det er rimeligt hurtigt.

Jeg bruger det lille trick, at trykke udløseren halvt ned så den har har stillet sig ind og er klar til et hurtigt skud. Der focuseres på emnet som skal være skarpt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-04-11 08:56

Du læser jo ikke hvad dova skriver.

Citat
Glem alt om at få indfriet dine forventninger med et af de nævnte apparater.

Der er ingen af de apparater du nævner, der kan stå mål med de krav du stiller, som er meget krævende teknisk for de fleste kameraer.